۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۴ : ۰۱
عقیق: زیارت نوعی اعلام موضع در مشخص کردن خط فکری است و آثار سازنده عجیبی دارد؛ بنابراین آنچه به عنوان متن زیارتی خوانده میشود از نظر محتوی و جهت دهی، از حساسیّتی ویژه برخوردار است. به همین جهت ائمه (علیهم السلام) با آموختن نحوه زیارت به یاران خود، به این عمل سازنده جهت و غنای بیشتری بخشیدهاند. زیارت عاشورا، که از تعالیم امام باقر(علیه السلام) است، به سبب آثار سازنده فردی و اجتماعی و بیان مواضع فکری و عقیدتی شیعه و نشانه گرفتن خطر انحراف اهمیت ویژه ای دارد. شماری از دستاوردهای این زیارت عبارت است از: ایجاد پیوند معنوی با خاندان عصمت و تشدید علاقه و محبت به آنان، مانندفراز «اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد» 2- پیدایش روحیه ظلم ستیزی، یعنی تکرار لعن و نفرین بر ستمگران در این زیارت موجب پیدایش روحیه ظلم ستیزی می شود، ولو با اعلام برائت و نفرت از ستمگران و ابراز محبت به پیروان حق، که پایه های ایمان را محکم میکند. 3- دوری جستن از خطر انحراف 4- ترویج روحیه شهادت طلبی و ایثار و فداکاری در راه خدا5- احیای مکتب در راه و هدف خاندان عصمت(1)
آثار و برکات قرائت زیارت عاشورا
در زمان مرحوم آیت الله میرزای شیرازی بزرگ در کشور عراق مرض وبا شیوع پیدا کرد و به قدری شدید شد که جنازه قربانیان در کنار خیابان ها رها می شد و کسی آن ها را جمع نمیکرد، بسیاری از افراد هم که امکاناتی در اختیار داشتند، از عراق می گریختند. در همان ایّام روزی در مجلس درس مرحوم آیت الله میرزای شیرازی که در شهر سامرا بود، شاگردان گفتند «آقا وبا به این جا نیز رسیده و سرایت کرده، چه کنیم؟ مرحوم میرزا در مجلسی که بزرگان و شارگردانش حضور داشتند فرمود: «من حکم می کنم که از همین امروز همه، از زن و مرد،کوچک و بزرگ زیارت عاشورا را با 100 لعن و 100 سلام بخوانید تا خداوند این مرض را برطرف نماید. این خبر یه سرعت در عراق منتشر شد و نقل کرده اند که 3 روز بیشتر طول نکشید که دیگر کسی از شیعیان به مرض وبا از دنیا نرفت و این بیماری به صورت کامل برطرف شد .
زیارت عاشورای طلاب در مسجد جمکران
در عهد زعامت مرحوم آیت اللّه حاج سیّد محمّد حجّت کوهکمرى، قحطى و گرانى سختى پدید آمد. آن مرحوم چهل نفر از طلاّب مهذّب و متدیّن را دستور داد که به مسجد جمکران مشرّف شده و در پشتبام مسجد به صورت دسته جمعى زیارت عاشورا را با صد سلام و صد لعن و دعاى علقمه بخوانند، آنگاه به حضرت موسى بن جعفر، حضرت ابوالفضل و حضرت علی اصغر علیهمالسلام متوسّل شده، رفع گرانى و نزول باران را از خداوند بخواهند. چهل تن از طلاب فاضل و متدیّن به امر مرجعیّت اعلاى تشیّع به میعادگاه عاشقان شرفیاب شدند، زیارت عاشورا را طبق دستور قرائت کرده و مسجد جمکران را به قصد قم ترک کردند . هنوز به دهِ جمکران نرسیده بودند که باران رحمت سیل آسا فروریخت و طلاّب ناچار شدند از میان سیلابها عبور کنند.
سفارش حضرت حجت به زیارت عاشورا
داستان همسرِ صالحه استاد « اشرف حدّاد » را همگان شنیده اند که به زیارت عاشورا مداومت داشت، در شب اوّل رحلتش سه بار امام حسین علیهالسلام به دیدارش تشریف فرما شدند و در بار سوّم امر فرمودند که عذاب را از اهل آن قبرستان بردارند.
سیّد احمد رشتى هنگامى که از قافله عقب ماند و از زندگى دست شست، توسّل فراوان نمود، سرانجام به محضر امام عصر تشرّف یافت، حجّت خدا بعد از فرمان نماز شب و جامعه کبیره فرمود: « شما چرا عاشورا نمیخوانید؟ عاشورا ، عاشورا، عاشورا».
مرحوم میرزا ابراهیم محلاّتى، عموى آیهاللّه حاج شیخ بهاءالدّین محلاّتى، در شب 24 صفر 1336 هجری در شیراز رحلت کرد. در همان شب مرحوم شیخ مشکور در نجفاشرف حضرت عزرائیل علیهالسلام را رؤیت کرده و از او پرسید: از کجا تشریف مىآورید؟ فرمود : از شیراز، از قبض روح میرزا ابراهیم محلاّتى مىآیم. از وضع آن مرحوم در عالم برزخ پرسید، فرمود: در بهترین حالت است، خداوند هزار فرشته موکّل فرموده که از او اطاعت کنند. پرسید: از کجا ایشان به این مقام رسیده؟ فرمود: او سى سال تمام بر زیارت عاشورا مداومت داشت. شیخ مشکور خواب را برای میرزا محمّدتقى شیرازى نقل کرد، او به شدّت گریست، گفته شد: خواب است،فرمود:بلى، ولیکن خوابِ شیخ مشکور است. فرداى آن روز تلگرافى از شیراز رسید و صادقه بودن رؤیاى شیخ مشکور بر همگان ثابت شد. مرحوم شیخ صدرا بادکوبه اى که بر زیارت عاشورا مداومت داشت، در11 شعبان 1392 قمری درگذشت، پس از 23 سال هنگامى که قبر شریفش در موقع تخریب وادى السلام توسّط رژیم عفلقى شکافته شد، پیکر پاکش تر و تازه پدیدار گردید. مرحوم آقانجفى اصفهانى مینویسد : دو چلّه زیارت عاشورا جهت مطالب مشروعه خواندم و نتیجه گرفتم .
1- مصباح المتهجد ، شیخ طوسی، صص 542-547-538
منبع: سایت دانشگاه مجازی المصطفی
کدخبرنگار: 211001