عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۶۰۲۳
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۸
مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان کرمان گفت: هدف اصلی نمایش تعزیه تطهیر شدن و به آرامش رسیدن مخاطب تعزیه است و در مجموع مردم باید از تماشای تعزیه لذت ببرند.

عقیق: بابک دقیقی در حاشیه برگزاری پنجمین روز از «جشنواره نمایش‌های آیینی» در ده‌زیار کرمان اظهار داشت: تعزیه دارای دو بْعد اعتقادی و هنری است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر گروه‌های تعزیه استان کرمان بْعد هنری تعزیه را نادیده گرفتند، تصریح کرد: اگر تعلقات مذهبی در قالب هنر بیان شود، حوزه تاثیر‌گذاری بیشتری دارد.

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان کرمان تعزیه را یک هنر آیینی دانست و خاطرنشان کرد: وقتی تعزیه پیشوند هنر را در بر می‌گیرد، باید ملزومات هنری آن نیز از سوی تعزیه‌خوانان رعایت شود.

وی با بیان اینکه ابزارهای هنری جامعه امروز ما مدام در حال تغییر است، گفت: اگر هنر آیینی تعزیه بخواهد طراوت خود را حفظ کند، باید نوگرایی را در دستور کار قرار دهد و البته نباید از اصالت تعزیه فاصله گرفت.

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان کرمان با بیان اینکه هر قالب هنری که نتواند با شرایط اجتماعی همخوانی کند به تدریج راکد می‌شود، تصریح کرد: هنر تعزیه‌خوانی باید به تناسب شرایط اجتماعی تغییر کند و بْعد هنری آن بیشتر تقویت شود.

وی برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی در روستای ده‌زیار را گامی موثر برای تقویت این هنر آیینی دانست و خاطرنشان کرد: اصل نمایش تعزیه تطهیر شدن و به آرامش رسیدن مخاطب تعزیه است و در مجموع مردم باید از تماشای تعزیه لذت ببرند.

دقیقی با تاکید بر اینکه تعزیه‌خوانان باید بدانند که یک پای آنها همیشه در هنر است، گفت: اگر تمام اصول فنی هنری در تعزیه اجرا شود، می‌توان تعزیه را در تمام روزهای سال با عنوان‌های مختلف اجرا کرد و مردم هم استقبال می‌کنند.

 نخستین جشنواره نمایش‌های آیینی به همت گروه تعزیه‌خوانی حضرت ابوالفضل (ع) روستای ده‌زیار و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری استان کرمان و با حضور 12 گروه تعزیه‌خوان و پرده‌خوان از سراسر استان کرمان از 21 فروردین در روستای ده‌زیار آغاز شده است و تا 31 فروردین ماه سال جاری ادامه دارد.

 

منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین