عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۵۹۹۲
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۴
طي سال ۱۳۹۲، بيش از ۹۱ هزار شيء جديد، اعم از تمبر و ديگر اقلام پُستي، سكّه و اسكناس از ايران و جهان و از دوره‌هاي تاريخي گوناگون، به گنجينه تمبر، اسكناس و سكّه موزه آستان قدس رضوي افزوده شد.

عقیق: موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي، مسئول گنجينه تمبر، اسكناس و سكّه سازمان يادشده با اعلام اين خبر گفت: «از اين تعداد، ۸۷ هزار و ۸۶۱ شيء توسط ارادتمندان به بارگاه امام رضا عليه‌السلام به اين موزه اهدا شده است و سه هزار و ۹۷۰ شيء نيز از طريق خريداري به اين موزه جذب شده است».
محمدحسين يزدي‌نژاد، بيشترين تعداد اين مجموعه را با بيش از
۸۵ هزار قطعه، متعلّق به مجموعه‌هاي تمبر و ديگر اقلام پُستي برشمرد و تصريح كرد: «اين مجموعه، اقلامي مانندِ تمبر، كارت‌پُستال، پاكت‌هاي مُهرِ روز، تلگراف، ليبلِ پاكت‌نامه‌هاي دوره قاجار و مواردي از اين دست را در بر دارد».
وي سكّه‌ها را در رده بعدي پُرشمارترين اقلام افزوده‌شده به اين گنجينه برشمرد و تشريح كرد: «سكّه‌هايي از جنس طلا، نقره، مس نيكل، مس، برنز و استيل، از دوره‌هاي گوناگون تاريخي و از كشورهاي مختلف در اين مجموعه اهدايي وجود دارد».
يزدي‌نژاد، از اين بين به سكّه‌هاي چكشي طلا و نقره از دوره ساسانيان تا قاجار اشاره كرد و ادامه داد: «از ميان اقلام جديد،
۴۴ عدد سكّه طلا از ايران و ساير كشورها، متعلّق به دوره ايلخانان مغول تا دوره پهلوي نيز در اين گنجينه به نمايش درآمده است».
وي در ادامه خاطرنشان كرد: «در سال گذشته، بيش از
۱۴۰۰ برگ اسكناس از ايران و كشورهايي مانندِ گامبيا، باربادوس، بِليز، جزاير باهاما، بوتسوانا، شيلي، كنگو، اريتره، جزيره فيجي، لائوس، ناميبيا، پاراگوئه، مالاوي و ده‌ها كشور ديگر به اين موزه جذب شده است».
رئيس گنجينه تمبر، اسكناس و سكّه، حلقه‌هاي مبادلاتي با جنس مس و برنز را با ديرينگي
۴ هزار ساله، يكي از قديمي‌ترين اقلام اين مجموعه برشمرد و اظهار داشت: «اين حلقه‌ها در دنياي باستان با كاربردي دوگانه، علاوه بر جنبه مبادله‌اي، گاهي به عنوان فلزي زينتي، مورد استفاده قرار مي‌گرفتند».
يزدي‌نژاد همچنين از سكّه‌هاي متعلّق به دوره‌هاي اسكندر مقدوني، اشكاني، ساساني، عبّاسي و غزنوي به عنوان نمونه‌اي از نفيس‌ترين اشياي اين مجموعه ياد كرد و افزود: «تمبر و پاكت‌هاي سانسورشده در دوره قاجار در زمان جنگ جهاني اوّل نيز از ديگر موارد باارزش اين اقلام هستند».
وي گفت: «هم‌اكنون، سه هزار تمبر و ديگر اقلام پُستي، حدود
۴۰۰ برگ اسكناس و دو هزار عدد سكّه در اين گنجينه در معرض ديد بازديدكنندگان قرار دارد».
يزدي‌نژاد در پايان با بيان اين كه تعداد بسياري از اشياي موزه‌اي در مخزن اين موزه نگه‌داري مي‌شوند كه به مرور در معرض نمايش قرار مي‌گيرند، گفت: «پژوهشگران و دانشجويان مقاطع تحصيلات تكميلي، در صورت معرفي از طرف دانشگاه‌ها، مي‌توانند به اشياي مخزن نيز دسترسي داشته باشند».
گفتني است كه موزه مركزي آستان قدس رضوي، به دليل انتساب به بارگاه نوراني امام رضا عليه‌السلام، همواره مورد توجه ارادتمندان به آن حضرت بوده كه نتيجه آن، گردآمدن حجم بزرگي از مجموعه‌هاي كم‌ياب و بي‌همتاي موزه‌اي در اين مركز و همچنين حضور خيل گسترده‌اي از بازديدكنندگان از ايران و جهان است.


منبع:حج

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین