عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۵۶۳۱
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
این کتاب با محوریت اعتکاف به عنوان عبادتی ارزشمند و حرکتی فرهنگی و معرفتی در دین مبین اسلام نگاشته شده و بر همین مبنا و در سیزده فصل به بررسی ابعاد مختلف این عبادت پرداخته است.

عقیق: کتاب اعتکاف نوشته محمدعلی جلالی طلب، با محوریت این عبادت ارزشمند و حرکت فرهنگی و معرفتی دین مبین اسلام نگاشته شده است و بر همین مبنا و در سیزده فصل به بررسی ابعاد مختلف این عبادت پرداخته است.

فصل اول این کتاب به تعریف اعتکاف پرداخته است و این موضوع را از منظر لغوی و لفظی مورد مطالعه قرارداده است.

اعتکاف در لغت به معنای توقف در جایی است .  در تعریف اصطلاحی اعتکاف می توان به این بیان امام خمینی (ره) رجوع کرد که در تعریف اعتکاف می فرمایند: "وَ هُوَ اللَّبَثُ فِی المَسجِدِ بِقَصدِ التَعّبُدِ بِهِ وَ لا یعتَبَرُ فِیه ضَمُّ قَصدِ عِبادَةٍ اُخری خارِجَةً عَنهُ وَ اِن کانَ هُو الاَحوِط؛ اعتکاف، ماندن در مسجد به نیت عبادت است و قصد عبادت دیگر، در آن معتبر نیست. اگر چه احتیاط مستحب، نیت عبادتی دیگر، در کنار اصل ماندن می باشد

در فصل دوم با عنوان اعتکاف در سیره انبیا و اولیاء الله قبل از اسلام به این موضوع از منظر تاریخ و روش زندگی عبادی این بزرگان پرداخته است و ضمن مقایسه نسبی میان این روشها به یادآوری اصل مستمر اعتکاف در ادیان و فرق مختلف پرداخته است.

فصل سوم با عنوان اعتکاف در سیره و کلام معصومین و علما، به طور خاص تر به موضوع اعتکاف و تعین شکلی آن در روش و منش ائمه اطهار(ع) و علمای دین مبین اسلام پرداخته است.

فصل چهارم نیز به موضوع آداب، احکام، و شرایط اعتکاف می پردازد و این جنبه را به طور دقیق و تفصیلی مورد اشاره قرار می دهد.

فصل پنجم با عنوان زمان، اعمال، آداب و ادعیه اعتکاف با طرح این نکات و پرداخت تفصیلی بدانها، این منظر از بحث عبادی اعتکاف را برای مخاطبان برمی شمارد.

در فصل ششم با عنوان مسجد و اعتکاف به این موضوع از منظر جایگاه مسجد در امر عبادی اعتکاف پرداخته و زمینه و سابقه و ویزگی های انتخاب مکان مسجد به عنوان محل انجام اعتکاف  را مورد توجه قرار می دهد.

فصل هفتم با عنوان برخی مناسبتهای ایام البیض ماه رجب، به این نکته تاریخی و زمینه های رویدادی و وقایع زمانی مصادف با ایام اعتکاف می پردازد و به نوعی رابطه یابی و تناسب سنجی در این حوزه دست می زند.

فصل هشتم با عنوان توصیه هایی به معتکفین تلاش می کند با یاداوری نکاتی رفتاری و اخلاقی و فکری و اموزه های اندیشگی و عملیاتی، اعتکاف آرمانی را در برابر مخاطبان عرضه نماید.

توصیه هایی به متولیان اعتکاف، فلسفه و آثار اعتکاف، عبادات همسان اعتکاف از جنبه ثواب، اعتکاف پرتوی از حج و ماه مبارک رمضان و اعتکاف در آینه شعر و نثر دیگر عناوین فصول باقیمانده کتاب هستند که من حیث المجموع نویسنده د رآنها تلاش کرده است سایر زوایا و منظرهای مرتبط با موضوع اعتکاف را بسنجد و نتایج پزوهشها و تأملات خویش را در قالب آنها و ذیل این عناوین به مخاطب عرضه نماید.

کتاب اعتکاف به قلم محمدعلی جلالی طلب با قیمت 10 هزار تومان و در424 صفحه توسط نشر بنیاد فرهنگی مهدی موعود به چاپ رسیده است.

علاقمندان می توانند جهت تهیه کتاب با شماره تلفن 02188959049 تماس حاصل نمایند.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین