عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۵۳۶۳
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۹
«شفا و رحمت» 17
خداوند پس از اینکه بنی‌اسرائیل را از ظلم فرعون نجات داد به آنها دستور داد تا در سرزمین فلسطین مستقر شوند اما پاسخ آنها به خداوند به گونه‌ای بود که قرآن از آن به عنوان ظلم بر خویشتن یاد می‌کند.

عقیق: ماجرای درخواست 70 نفر از سران بنی‌اسرائیل از حضرت موسی(ع) برای دیدن خداوند با چشم مطرح و گفته شد که خداوند در جواب این درخواست، صاعقه‌ای برای آنها فرستاد و آنها را کشت تا به آنها بفهماند که انسان نه تنها نمی‌تواند با چشم مادی خود خدا را ببیند بلکه خداوند مخلوقاتی دارد که انسان حتی توان دیدن و تحمل عظمت آنها را نیز ندارد.

نافرمانی دوباره بنی‌اسرائیل و قهر خداوند

آیه فوق که آن را شنیدید و خواندید مربوط به زمانی است که خداوند بنی‌اسرائیل را از سلطه‏ فرعون نجات داد و به آنان دستور داده شد که وارد سرزمین فلسطین شوند. آنها به بهانه‏ اینکه در آنجا افراد ستمگرى هستند، سرپیچى کرده و به موسى گفتند: با خدایت به جنگ آنان برو ما همین جا نشسته‏‌ایم؛ قهر خداوند آنها را فراگرفت و مدّت 40 سال در بیابانِ «تیه» ماندگار شدند، ولى خداوند در آنجا نیز براى آنان ابرها را چون سایه‏‌بان قرار داد و دو نوع غذاى طبیعى و گوارا به نام‏‌هاى مَنّ و سَلوى‏، در دسترس آنان گذاشت.

«غَمام» به ابر بی‌باران گفته می‌شود که فقط سایه ایجاد می‌کند، ابرهاى باران دار را «سحاب»، «غیم» و«مزن» می‌گویند. «مَنّ»، به شیره‏ مخصوص درختان که چون قطره بر روى آنها می‌نشیند، گفته می‌شود که همان صَمغ است و برخى به معنى عسل و قارچ گرفته‌‏اند. «سَلوى» نیز به پرندگانى مخصوص که شبیه کبوترند می‌‏گویند.

پیام‌های آیه در تفسیر نور

1- ابر و باد و باران به فرمان خداوند هستند. «ظلّلنا علیکم الغمام»

2- رازق بودن خداوند، محدود به شرائط خاصّى نیست؛ در بیابان بی آب و علف هم، رزق طبیعى می‌فرستد. «و انزلنا علیکم المنّ و السّلوى»

3- خداوند، رزق انسان را از حلال و پاکیزه مقدّر کرده است. «طیّبات ما رزقناکم»

4- تخلّف از فرامین الهى، ظلم بر خویشتن است. «انفسهم یظلمون»


منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین