عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۵۲۸۸
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۱
حجت الاسلام مسعود عالی:
منتظر امام عصر(ع) پس از مرگ نیز هدف خود را که سربازی ولی عصر(ع) است، فراموش نمی کند. کسی که معرفت داشته باشد، در دوران غیبت هم امام برایش حاضر است.

عقیق: تحولات روز افزونی که در زمینه پیشرفت علوم و فنون در قرن اخیر و ورود به هزاره سوم پدید آمده است، باعث تفکرات فلسفی، سیاسی و اجتماعی در بین جوامع شده است. باورهای دینی مردم را دچار شک و تردید نموده و از نظر شیعیان این مسأله مطرح است که وظایف ما در زمان غیبت حضرت امام زمان چیست؟ ویژگی سربازان امام عصر(ع) را از زبان حجت الاسلام مسعود عالی، کارشناس مباحث اخلاقی اجتماعی می خوانیم.

بالاترین مقامی که یک انسان غیرمعصوم می تواند به آن برسد، مقام سربازی و یاوری معصوم است. خود را در خدمت معصوم و اهداف خدا قرار دادن است. لذا اهل بیت(ع) در دعاهای خود خواستند به ما یاد بدهند که از خدا بخواهیم ما یار امام زمان(ع) شویم. حتی در دعای عهد به ما یاد دادند که از خدا بخواهیم که اگر نتوانستم ظهور حضرت را درک کنم و از دنیا رفتم، بعد از مرگم مرا در دوران ظهور برگردان و یار امام قرار ده؛ خدایا مرا از قبر خود برگردان، برای بودن در رکاب حضرت صاحب الزمان(ع.(
اینکه امام صادق(ع) آرزو می کردند که دوران ظهور حضرت مهدی(ع) را درک کنند تا در تمام عمر به ایشان خدمت کنند، خیلی مقام بزرگی است. علامه مجلسی در جلد 53 بحار در روایتی نقل می کند، وقتی امام عصر(ع (ظهور می کنند، فرشتگان در عالم قبر به سراغ مومن می روند و به او خبر می دهند که صاحب تو ظهور کرد، اگر می خواهی به آن ملحق شوی بفرما، آن وقت است که عاشقان حضرت بر می گردند.
همچنین براساس روایات منابع اسلامی وقتی حضرت حجت(ع) ظهور می کنند، کسانی که اهل عذاب هستند، زمانی عذاب از آنها برداشته می شود.
بنابراین منتظر امام عصر(ع) پس از مرگ نیز هدف خود را که سربازی ولی عصر(ع) است را فراموش نمی کند؛ البته این مقام با عظمت شرایط خاصی دارد که در اینجا براساس روایات به 4 شرط اشاره می کنیم.
نخستین شرط سربازی امام عصر(ع) معرفت به حضرت است، انسان بی معرفت به درد حضرت نمی خورد، حتی اگر در کنار حضرت هم باشد، به درد یاوری حضرت نمی خورد. به طوری که حضرت علی(ع) در نهج البلاغه می فرمایند: من می خواهم شما (مردم) را مداوا کنم ولی شما خار و درد مضاعف من هستید. آدمی که معرفت داشته باشد، حتی اگر به ظاهر امامش را هم نبیند، ضرری نکرده ولی اگر کسی که معرفت ندارد، حتی در خانه امام باشد، فایده ای ندارد.
معرفت برای شخصی که عارف به امام است، فرج و گشایش می آورد. کسی که معرفت داشته باشد، در دوران غیبت هم امام برایش حاضر است. مهمترین شرط برای یاری امام عصر(ع) معرفت به اهداف و نیازهای امام در دنیاست و باید توجه داشت که این معرفت با مطالعه به دست نمی آید و احتیاج به تسلیم دارد.
شرط دوم برای سربازی امام زمان(ع) دلداگی به حضرت است. سعی کنیم در روز نیم ساعت را بگذاریم برای خلوت با حضرت که اگر نگذاریم بی معرفتی است. در بعضی از روایات آمده است که امام زمان(ع) روزی صد مرتبه به هر انسانی توجه می کنند. در مقابل بیاییم روزی صد مرتبه صلوات به امام هدیه کنیم.
سومین شرط برای سربازی حضرت امید و امیدواری است، لذا در زمان غیبت که طولانی است و امتحان های سختی برای سنجش خلوص شیعیان است. باید امید داشت و توجه کرد که دست مبارک امام زمان(ع) در طول تاریخ شیعه، بحران ها را از سر شیعه رد می کرد و اگر امام نبودند، شیعه از بین می رفت.
به طور مثال در زمان حمله مغول از شرق و صلیبی ها از غرب در قرن هفتم هجری با هدف از بین بردن اسلام، امام زمان(ع) نیز با هدایت خود باعث شدند، بنی عباس از بین برود، دست مقدس امام زمان(ع) در این عالم کار می کند.
با بررسی سیر تکاملی شیعه درمی یابیم که حکومت شیعه و رفع بحران ها جز به دستان مبارک امام زمان(ع) در پرده غیبت نبوده. براین اساس در قاموس شیعه ناامیدی نیست؛ در زمان مشروطه که مشکلات بسیار بود، آیت الله نایینی از علمای نجف نایینی بسیار ناامید شده بودند، در این زمان در مجسد سهله درحالتی امام عصر(ع) را دیدند که کنار دیوار کجی ایستاده بودند، آن دیوار به شکل نقشه ایران بود که درحال افتادن بود. حضرت فرمودند اینجا خانه ما است. ممکن است کج شود ولی ما نگهش می داریم.
چهارمین شرط برای سربازی امام زمان(ع (محصول سه شرط قبلی است. بنابراین اگر کسی معرفت به امام داشت و دلداگی و عشق به او و اهداف او و امید در وجودش شکل گرفت، عنصر چهارم خود به خود در او شکل می گیرد و آن تلاش است، کسی که می خواهد سرباز حضرت باشد، تلاش گر است.
جریان ظهور امام زمان(ع) دو بال دارد، یکی بال ایرانی است که راه افتاده و یکی دیگر یمن است. این دو بال باید برای حضرت آماده شود. چون در روایات خروج سید یمانی آمده است. بنابراین برخی مومنان در دنیا راه افتادن تا دنیا را آماده ظهور کنند.
بالاترین مصداق زمینه سازی برای ظهور حضرت این است که بتوانیم یک مدل حکومت دینی را به جهانیان با همه مشکلات و موانع ارائه کنیم.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین