عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۵۲۸۵
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۱
تازه‌ترین آثار چاپ شده آیت‌الله جوادی آملی نظیر ۲۰ هزار نسخه از کتاب «مفاتیح‌الحیات»، چاپ سی و دوم تفسیر گرانسنگ «تسنیم» و جلد سوم کتاب «رحیق مختوم» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مخاطبان این عرصه، ارائه می‌شود.

عقیق: چاپ یکصد و شصت و یک تا یکصد و شصت و چهار کتاب ارزشمند «مفاتیح الحیات» اثر ارزشمند آیت‌الله جوادی آملی به زودی منتشر و در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مخاطبان این عرصه،‌ ارائه می‌شود.

کتاب‌ «مفاتیح الحیات» در هر دوره چاپ در 5 هزار نسخه منتشر می‌شود و همچنان طبق روال گذشته با قیمت 14500 تومان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه می‌شود که در کل، تعداد 20 هزار از این اثر در نمایشگاه کتاب انتشار می‌یابد.

از دیگر کتاب‌‌هایی که از سوی مرکز بین‌المللی اسراء در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای نخستین بار ارائه می‌شود، می‌توان به چاپ سی و دوم تفسیر گرانسنگ «تسنیم»، شرح زیارت جامعه کبیره با عنوان «ادب ثنای مقربان»، جلد سوم مجموعه‌ کتاب‌های «رحیق مختوم» و دفتر چهارم و پنجم کتاب »نسیم اندیشه» اثر آیت‌الله جوادی آملی اشاره کرد.

در بخش دوم مطالبی در زمینه «تعامل انسان با هم‌نوعان» آمده که شامل فصل‌هایی با عنوان خویشاوندان، مسلمانان، بیگانگان، مستضعفان، دشمنان و شهروندان است. بخش سوم نیز «تعامل مردم و نظام اسلامی» مورد توجه قرار گرفته که شامل 4 فصل از جمله نظام سیاسی، نظام اجتماعی، شهرداری و شهرسازی و امور اقتصادی است.

بخش چهارم کتاب «مفاتیح الحیات» به «تعامل انسان با حیوان» اختصاص دارد که این بخش نیز شامل سه فصل با عنوان نگهداری حیوان، بهره‌گیری از حیوان و حقوق حیوان است. بخش پنجم کتاب «مفاتیح الحیات» در مورد «تعامل انسان با خلقت زیست محیطی» است که شامل 9 فصل از جمله محیط زیست، آب و هوا و خاک حاصلخیز، درختکاری و جنگل‌ها، فضای سبز و مراتع، باد و باران، نهرها و دریاها، راه‌ها و جاده‌ها، مواد سوختی و گردشگری و دیدار شگفتی‌های تاریخی و طبیعی است.

در بخش پایانی «مفاتیح الحیات» مطالبی در خصوص کارها در روزهای ماه قمری، سنت‌ها، اشارات زمان، اشارات سنت‌ها و فهرست منابع درج شده است.

برای نمونه، با توجه به رواج مدگرایی و تجمل‌‌پرستی در جامعه،‌ برخی آداب پوشش از منظر ائمه‌ اطهار علیهم‌السلام را در کتاب «مفاتیح‌الحیات» مرور می‌کنیم:

رسول خدا (ص) می‌فرماید: کفش خوب و لباس پاکیزه بپوشید؛ همچنین می‌فرماید: هرگاه مردان و زنان امت من، از پوشیدن کفش‌های وصله‌دار دریغ نکنند خدا بر آنان آسان گیرد. رسول مهربانی‌ها از انگشت‌نما شدن به دلیل افراط و تفریط نهی فرموده است و می‌فرماید: لباسی را که در زیبایی یا زشتی شهرت دارد، نپوشید!

امیر مؤمنان (ع) هم درباره آداب پوشش می‌فرماید: هر کس به ادامه زندگی علاقه‌مند است،‌ کفش خوب و لباس راحت و سبک بپوشد. ایشان در جای دیگری می‌فرماید: 6 چیز از اخلاق قوم لوط است که «گشودن و باز گذاشتن دکمه‌های پیراهن و قبا» و «پوشیدن روپوش بلند از روی تکبر که بر زمین کشیده می‌شود» از جمله آنها است.

اسحاق بن عمار می‌گوید: از امام صادق(ع) پرسیدم: آیا رواست که مؤمن 10 پیراهن داشته باشد؟ فرمود: آری. پرسیدم: بیست پیراهن چطور؟ فرمود: آری! این‌ها اسراف نیست، بلکه اسراف این است که پیراهن آبروداری (مهمانی و مجلس رسمی) را پیراهن کار قرار دهی. امام در جای دیگری نیز می‌فرماید: کمترین حدّ اسراف، استفاده بی‌جا (در حال عادی و کار) از لباس رسمی است که برای حفظ آبرو است. به فرموده پیشوای فقه جعفری، رسول خدا (ص) مردان را از پوشیدن لباس زنان و زنان را از پوشیدن لباس مردان نهی می‌فرمود.

 

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین