عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۵۲۶۷
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۷
در فصل بهار نوشيدن مسهل پسنديده است، رگ‏زدن و حجامت مناسب مى ‏باشد.

عقیق: امام رضا(ع) می فرمایند:
و يحمد فيه شرب المسهل و يستعمل فيه الفصد و الحجامة.
در فصل بهار نوشيدن مسهل پسنديده است، رگ‏زدن و حجامت مناسب مى‏ باشد.
مسهل كه عبارت از مايعى است نقاد و از جهت خاصيت شيميائى خود معده و روده را شستشو مي دهد با آنكه در بعضى موارد لازم است افراط در خوردن آن خصوص در تابستان و پائيز موجب ضعف معده و مزاج و اعصاب و گاهى مولد زخم معده و روده و بيماريهاى ديگر مى ‏شود.
بهترين فصل براى نوشيدن مسهل اول فصل بهار است زيرا در اين وقت سلولهاى بدن بيدار و نسلهاى جوان آنها در فعاليت بيشترى هستند و بزودى مى ‏توانند ضعف و كم خونى را جبران كنند و چنانچه خراشى از آن در جدار معده و روده اتفاق بيفتد ترميم نمايند علاوه خوردن مسهل به مقدار صلاح موجب تحريك غريزه گرسنگى و تسهيل عمل هضم مي گردد.
فصد و حجامت كه موجب دفع بسيارى از سموم بدن خصوص زيادى سوداء و مواد زائده‏اى كه در خون رسوب مى‏ كند مي باشد بهترين اوقات آن اول فصل بهار است زيرا در اين فصل به واسطه هيجانى كه در خون پديد مى‏ آيد ترس كمبودى خون در كار نيست در فصل بهار به واسطه كم شدن بلغم سوداء بيشتر رسوب مي كند در نتيجه عوارض جلدى جوش و دمل، زردزخم، سالك، خارش‏هاى مختلف،لك‏هاى سفيد، سياه و غيره زيادتر پيدا مى‏ شود و بهترين علاج آنها دفع زيادى سوداء به وسيله فصد و حجامت است.
جنبش و زياد شدن خون اعلان تعويض خون و تجديد حيات است و اين عمل بر اثر تبخيراتى كه در مايعات بدن به عمل مى ‏آيد و نام آن را دفع بلغم گذاشته‏ اند صورت ميگيرد.
خون گرفتن به اين عمل طبيعى كمك مى‏ كند و آن را سريعتر و كاملتر انجام ميدهد.

پی نوشت:

طب الرضا عليه السلام / ترجمه امير صادقى، ص: 126تا128.

منبع:افکار

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین