عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۵۲۶
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۱ - ۲۳:۵۹
روز عاشورا سراسر کشمیر تعطیل است و حتی هندوها نیز هنگام حضور در مراسم عزاداری برای همراهی با مسلمانان و احترام به امام حسین (ع) و واقعه کربلا سخنرانی کوتاهی را از قبل آماده و آن را ایراد می کنند.

عقيق: عزاداری و گرامیداشت روز عاشورا در میان مسلمانان چه شیعه و چه سنی، بخشی جدایی ناپذیر از دین محسوب می‌شود هر چند شکل برگزاری مراسم متفاوت است اما در اینجا حضور هندوها در مراسم روز عاشورا که مذهب و ملتی متفاوت هستند، بسیار قابل تامل است.

روز عاشورا سراسر کشمیر تعطیل است و حتی هندوها نیز هنگام حضور در مراسم عزاداری برای همراهی با مسلمانان و احترام به امام حسین (ع) و واقعه کربلا سخنرانی کوتاهی را از قبل آماده و آن را ایراد می کنند.

این حضور تنها به ایراد سخن و وصف ختم نمی شود و حتی برای برآورده شدن حاجات خود نذر می کنند و به رسم مسلمانان شیعه که از زیر اسبی که سمبل اسب ذوالجناح است، رد می شوند.

رواج افکار غلط در مورد شیعیان

به رغم تعامل دوستانه متاسفانه به دلیل عدم اطلاعات درست نسبت به شیعه، تفکرات غلطی در اذهان سنی ها نسبت به شیعیان وجود دارد. درگیری میان مردم وجود ندارد اما این اطلاعات نادرست در اذهان وجود دارد و متاسفانه زدودن این افکار بسیار سخت است.

 

شیعیان از کارگیل تا پونچ

ایالت جامو و کشمیر دارای 14 بخش است که از کارگیل تا پونچ مرز میان ایالت با چین از یک سو و پاکستان از سوی دیگر است.  شیعیان در سراسر این ایالت زندگی می کنند و از نظر اقتصادی، سیاسی، علمی ، تحصیلی و غیره دارای سطوح مختلفی هستند.

در ناحیه لداخ، شیعیان از نظر فرهنگ، زبان و شکل ظاهری نسبت به سایر مناطق متفاوت هستند چهره ای مغولی دارند و به زبان لداخی یا بکتی تکلم می کنند. طبق گفته ها، بیشتر مردم بودیسم بوده اند و بعدها به اسلام گرویدند و بسیار مردم متعصبی از نظر عبادت و عمل به واجبات و محرمات هستند.

منطقه کارگیل نیز به قم کشمیر و جامو معروف است و روحانیون کثیری در این منطقه زندگی می کنند و مرکز علم و تحصیل از نظر شیعه محسوب می شود

 

دوری مردم از علمای محلی و ارتباط گیری مستقیم با دفاتر مراجع

با توجه به پراکندگی شیعه در سراسر ایالت جامو و کشمیر، هر منطقه خاص دارای علمای محلی است که مردم ارادت خاصی نسبت به آنها دارند و این افراد پیشتر واسطه میان مردم و مراجع بودند اما اکنون این روند تغییر کرده است که علت آن افزایش آگاهی سیاسی مردم است.

در سرینگر، در منطقه ای به نام بدگام که که بیشتر جمعیت شیعه را در خود جای داده است خانواده موسوی از محبوبیت برخوردار است. آقا سید یوسف موسوی نقش اساسی را در میان مردم ایفا می کرده است.

پس از فوت وی برادرش آقا سید باقر که درس خوانده نجف اشرف و از شاگردان محمد باقر صدر بوده است جایگزین وی می شود. اکنون نیز آقا سید حسن که از وزراء دولت وقت است از افراد صاحب نام محسوب می شود.

این خانواده خود را منسوب به خانواده امام خمینی (سره) می دانند. گفته می شود که مقبره اجداد امام نیز در کشمیر است.

در منطقه بارامولا نیز خانواده روحانی انصاری از نفوذ برخوردارند که آقا سید افتخار انصاری از زمان جواهر لعل نهرو تا کنون نماینده مجلس این ایالت است.

شیعیان کشمیر پیشتربه لحاظ سیاسی میان این دو منطقه تقسیم شده بودند و گرایش به بدگام یا بارامولا داشتند. در واقع مردم به لحاظ سیاسی از خانواده های انصاری یا موسوی حمایت می کردند.

اما در مصاحبه با افراد مختلف، اکنون با توجه به بالا رفتن آگاهی های سیاسی مردم، آنها ترجیح می دهند که به لحاظ فقهی و دینی رجوع مستقیم به دفاتر مراجع داشته باشند از جمله دفاتر آیت الله خامنه ای، آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم شیرازی از جمله مراجعی هستند که مردم کشمیر از پیروان آنها محسوب می شوند.

مردم منطقه پونج نیز به طور مستقیم عمل می کنند و مستقیما با نجف در ارتباط هستند. بنا به گفته های مردم این منطقه، روحانیونی از نجف به منظور تبلیغ و رفع امورات دینی مردم به طور مستقیم به پونچ می آیند.

منبع:فارس

كدخبرنگار:212003


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین