عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۵۲۳۷
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷
از سوی نمایندگی های فرهنگی ایران در خارج ازکشور صورت گرفت:
مراسم سالروز شهادت جانگداز حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از سوی نمایندگی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج ازکشور برگزار شد

عقیق: این مراسم در مناطق مختلف جهان از جمله در 17 کشور جهان از سوی نمایندگی های فرهنگی ایران در خارج ازکشور با برنامه های مختلف برگزار شد :

پاکستان(لاهور(

مراسم گرامیداشت سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) دخت نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) با حضور مقامات سیاسی ، فرهنگی ، ایرانیان مقیم و دانشجویان ایرانی در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور برگزار شد.

این مراسم با حضور محمدحسین بنی اسدی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در لاهور، اکبر برخورداری وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران -لاهور ، دیپلماتهای ایرانی  بهمراه خانواده هایشان ، معلمان مدرسه ایرانی اقبال ، ایرانیان مقیم و جمعی از دانشجویان ایرانی در سالن امام رضا(ع) نمایندگی فرهنگی برگزارشد.

دراین مراسم پس از قرائت دعای  پرفیض کمیل ـ حجت الاسلام والمسلمین خوارزمی از روحانیون برجسته پاکستان سخنرانی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین خوارزمی با اشاره به یخش هایی از زندگینامه دختر گرامی پیامبر اعظم  حضرت محمد (ص) گفت : حضرت فاطمه(س) فرزند پیامبر اکرم(ص) ، همسر امیر المومنین امام علی(ع) و مادر حضرت امام حسن(ع) ، امام حسین(ع) و زینب کبری(س) است که در تاریخ ادیان ابراهیمی چنین شخصیتی با این  ویژگی وجود  ندارد.

وی در ادامه افزود: مادر نقش مهمی در تربیت و پرورش فرزندان در جامعه بر عهده دارد . زنان مسلمان باید دختر رسول گرامی (ص) را الگوی تربیتی خود قرار دهند. فاطمه  (س) با حق بود و از حق دفاع کرد و در دفاع از حق به شهادت رسیدند و فرزندان آن حضرت هم در دفاع از حق و اسلام راستین شهید شدند.

تاجیکستان
در سالروز شهادت بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا (س) مراسم سوگواری با حضور صدری سرپرست سفارت ، صنعتی رایزن فرهنگی ، تجار، کارکنان رایزنی وسفارت ،مدیر ودبیران مجتمع آموزشی امام صادق (ع)،روسا و کارکنان سایر نهادهای ایرانی و دانشجویان ایرانی دانشگاه های تاجیکستان در نمازخانه سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد.

این مراسم با اقامه نماز  جماعت مغرب و عشاء به امامت حجت الاسلام و المسلمین نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی  که با دعوت رایزنی فرهنگی  به  کشورتاجیکستان سفر کرده بود آغاز شد و در ادامه دعای کمیل توسط دانشجویان و برخی دبیران مجتمع آموزشی امام صادق (ع) قرائت شد.
حجت الاسلام و المسلمین نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی  در این مراسم به  بیان فضایل بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا ( س ) و جایگاه زن پرداخت و گفت: با پیدایش اسلام در شبه جزیره  عربستان - که اعراب جاهلیت در آن زندگی می کردند و دیدگاه پستی نسبت به جایگاه زن داشتند-  دیدگاه و نوع برخورد با زن دچار انقلابی عظیم گردید که همه این ها مرهون وجود حضرت زهرا ( س ) و پیامبر اسلام بوده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد:احترام پیامبر اسلام ( ص ) به حضرت فاطمه ( س) تنها احترام به یک زن نبود بلکه احترام به یک نماد بود  نمادی که تا قبل ازآن زنده به گور می شد.بنابراین می توان نتیجه گرفت که اصلا حکمت این که فرزندان ذکور پیامبر از دنیا رفتند این بود که که اهل بیت پیامبر از نسل دختر پیامبر اسلام ادامه پیدا کند و جایگاه زن رفیع تر گردد.

هند(دهلی نو(
مراسم عزاداری در شهرهای مختلف از سوی شیعیان مراسم سوگواری به مدت سه شب در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو نیز برگزار شد.

در این مراسم که از خانواده‌های ایرانی مقیم دهلی نو و مسئولان و کارکنان نهادهای ایرانی مستقر در این کشور حضور داشتند، ابتدا زیارت حضرت زهرا(س) قرائت و در شب اول و دوم حجت الاسلام عالمی معاون رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو سخنرانی کرد.

وی با اشاره به مصائب وارد شده به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به تشریح جایگاه دخت گرامی پیامبر اسلام (ص) پرداخت و برشناخت هرچه بیشتر زندگانی بانوی دو عالم تاکید کرد.

وی با تشریح معنا، شرایط و مقام شفاعت اظهار داشت: فردی که می خواهد استحقاق شفاعت را داشته باشد باید شرایط را در خود ایجاد و در مسیر خاندان اهل بیت (ع ) حرکت کند و از پیروان واقعی آن بزرگواران باشد.

حجت الاسلام عالمی با اشاره به روایات ائمه معصومین (ع) و با استناد به آیاتی از قرآن کریم درباره شرایط شفاعت، افزود: درقرآن کریم اشاره شده که شفاعت هیچگاه شامل حال ظالمان نمی شود و افرادی که اعمالشان مورد قبول و رضایت الهی قرار گیرد مشمول شفاعت می شوند.
همچنین در شب سوم این مراسم، حجت الاسلام مهدوی نماینده محترم جامعه المصطفی(ص) العالمیه در هندوستان سخنرانی کرد.

در این مجالس با ذکر مصیبت و توسل به حضرت زهرا(س) یاد و خاطره آن بانوی با فضلیت گرامی داشته شد .

لازم ذکر است با هماهنگی رایزنی فرهنگی برای برنامه های سوگواری در شهرهای بنگلور و میسور نیز مبلغی از مرکز اعزام و مراسم سوگواری در جمع دانشجویان ایرانی نیز برگزار شد.

سیرالئون
مراسم سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و بزرگداشت ایام فاطمیه, با حضور جمعی از امام های جمعه و جماعات و دانشجویان فریتاون در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی برگزار شد .

در این مراسم "محمد عدنان معرفت"  رایزن فرهنگی کشورمان به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه حضرت فاطمه(س) بانوی دو عالم الگوئی کامل می باشد ابعاد شخصیت سازنده حضرت فاطمه زهرا (س) را تشریح نموده وهمچنین در بخشی از سخنان خود فضائل و جایگاه حضرت فاطمه (س) را نزد پیامبر اکرم(ص) و نقش آن حضرت در حفظ سلامت اسلام تشریح گردید .

چین
مراسم شهادت حضرت زهرا (س) در جمع هموطنان ایرانی در پکن در حسینیه سفارت ایران همزمان با اقامه نماز جماعت ؛ زیارت دعای پرفیض کمیل، سخنرانی حجت الاسلام شریعتی؛ مداحی و ذکر مصیبت اهل بیت (ع) برگزار شد.

در این مراسم، که دیپلمات ها؛  نمایندگان دفاتر ، دانشجویان ایرانی و ایرانیان مقیم به اتفاق خانواده  و جمعی از  شیعیان افغانی مقیم حضور داشتند، شریعتی در خصوص ویژگی ها و شخصیت والای حضرت زهرا (س) گفت: رسول خدا (ص)  درباره شخصیت گرانقدر حضرت زهرا(س)فرموده اند: فاطمه دخترم شخصیتی است که تمام وجودش ایمان است و من به وجود دخترم فاطمه افتخارمی کنم. همچنین حضرت امیر (ع) نیز در نامه 28 نهج البلاغه اشاره دارد که یکی از افتخارات امت اسلامی  وجود حضرت زهرا (س) است وامام سجاد (ع) و دیگر ائمه هدی (ع) به وجود مادر خود حضرت زهرای مرضیه (س) مباحات و افتخار می کردند.
حجت الاسلام شریعتی افزود:بایستی همه ما مسلمانان عالم  از زندگی سراسر خیر و برکت این بانوی گرامی درس عبودیت و درس زندگی بیاموزیم و مشعلی را که پیامبران و ائمه اطهار برافروخته اند  فرا روی خود قرار داده تا به بیراه گرفتار نشویم .

در ادامه مداح و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به ذکر مصائب حضرت زهرا (س)  پرداختند.

روسیه
درمسکو  روسیه نیز مراسم سوگواری دخت نبی اکرم (ص) حضرت فاطمه زهرا(س (باحضور دکترسنایی سفیر و کارکنان سفارت, ایرانیان مقیم , جمعی از شیعیان مقیم در مسجد خاتم الانبیا(ص) برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین سلکی نماینده جامعه المصطفی در این مراسم درخصوص ویژگی های آن حضرت و  فضایل این دخت عزیزپیامبراسلام(ص) ونحوه شهادت این بزرگوار سخنرانی کرد و سپس برنامه سینه زنی در جمع حاضرین برگزار شد.

کنیا
ایرانیان مقیم کنیا، در سفارت  ایران در نایروبی نیز در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) گرد آمدند و به سوگ صدیقۀ کبرا، حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها، نشستند.

در این برنامه، پس از قرائت دعای پرفیض کمیل، رایزن فرهنگی کشورمان در سخنانی با توضیح شأن نزول و سپس تبیین نکات عمدۀ سورۀ مبارک کوثر، به عنایت خاصّۀ خداوند در خلقت بانوی بانوان دو عالم اشاره کرده و با استناد به آیۀ مباهله و آیۀ 84 سورۀ مبارک انعام، شأن شامخ زهرای مرضیّه را در پیشگاه الهی و جایگاه  والای آن حضرت را در بقا و استمرار همۀ شئون رسالت محمّدی و ولایت علوی تا دامنۀ قیامت یادآور شد.

صربستان
به مناسبت ایام سوگواری کوثر بی همتای هستی ، حضرت صدیقه کبری (س) ، مراسمی معنوی در محل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد به همت رایزنی فرهنگی برگزار شد .

در این مجلس عزا بر مقوله منزلت و شخصیت والای دخت نبی گرامی اسلام (ص (تاکید شد و حاضرین با ذکر مصیبت مداحان در غم مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به سوگوارای و عزاداری پرداختند .

در این مراسم که مجید فهیم پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان و عموم کارکنان سفارت ، رایزنی فرهنگی ، نهادهای وابسته و جمعی از ایرانیان مقیم حضور داشتند ، محمود شالویی رایزن فرهنگی کشورمان، حضرت فاطمه زهرا(س) را  الگوی جامع علم، معرفت و کمالات  برجسته انسانی دانست که سعادت دنیا و آخرت در پیروی از سیره عملی ایشان حاصل می شود .

وی همچنین حضرت فاطمه (س) را سر مشقی راستین برای صیانت از خط فکری رسول اکرم(ص) خواند و افزود: دوران زندگی حضرت زهرا (س) سرشار از تلاش بی وقفه جهت حفظ و احیای ارزش های اصیل اسلامی ، تعالیم قرآنی و تداوم طریق نبوی بود .

در ادامه ، سعید خلیلوویچ مدیر مرکز دینی قم در بلگراد هم به شکوه شخصیتی حضرت فاطمه زهرا (س) پرداخت و درباره فضائل و مناقب بی نظیر ایشان به تفصیل سخن گفت .

در این آیین ، همچنین یک جلد کتاب  ارزشمند درباره زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) به قلم  دانشمند فقید ، دکتر سید جعفر شهیدی از سوی رایزنی فرهنگی به هر یک از حاضران ، اهدا گردید .

تایلند
 
مراسم سوگواری و عزاداری بی بی دو عالم و بزرگ بانوی اسلام در محل حسینیه ولایت رایزنی فرهنگی کشورمان در بانکوک با حضور کمالیان سفیر، نجاریان زاده رایزن فرهنگی کشورمان و حجت الاسلام کریمی نماینده جامعه المصطفی در تایلند، دکتر سعیدیان مدرس، قاری و داور بین المللی قرآن کریم اعزامی از ایران، اعضای کادر سفارت و مدرسه جمهوری اسلامی ایرانی به همراه خانواده هایشان و ایرانیان مقیم بانکوک برگزار شد.

در این مراسم این پس از قرائت دعای کمیل و قرائت زیارت حضرت زهرا(س)،"سعیدیان"پیرامون ویژگی شیعیان و مؤمنان از منظر قرآن کریم و بیان مطالبی پیرامون فضایل و مناقب حضرت زهرا(س) به ایراد سخنرانی پرداخت ودر پایان مراسم عزاداری توسط حجت الاسلام کریمی برگزارشد.

لازم به ذکر است  به مناسبت سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) دخت گرامی پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) شیعیان دلسوخته و محبان آستان ولایت و امامت در تایلند مجالس و مراسم ویژه ای را در کلیه مساجد و حسینیه هایشان در سراسر این کشور به ویژه در شهر بانکوک و شهرهای مناطق جنوبی تایلند این کشور با شور و شکوه خاصی برگزار نموده و در سوگ بزرگ بانوی اسلام حضرت زهرای مرضیه(س) به عزاداری و مرثیه خوانی و سوگواری پرداختند.

فیلیپین
امسال نیز دوستداران و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت در سوگ فاطمه زهرا(س) در کشور فیلیپین به ماتم نشستند.
در این مراسم سفیر و کارکنان سفارت، مدیر و معلمین مدرسه جمهوری اسلامی ایران ، جمعی از ایرانیان مقیم ودانشجویان، شیفتگان خاندان عصمت و طهارت ،طلاب کالج بین المللی المصطفی(ص) و مسلمانان شیعه از پاکستان- هند- بنگلادش- آفریقا حضور داشتند، و برنامه سخنرانی و نوحه سرایی و سینه زنی برگزار شد.
تلاوت آیاتی چنداز کلام ا... مجید توسط قاری بین المللی قرآن استاد عبد المنعم سلیمان رئیس دارالقرآن محمد رسول ا...(ص) فیلیپین وسخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید هاشم موسوی رئیس کالج بین المللی المصطفی پیرامون شخصیت والای حضرت فاطمه زهرا(س) اازجمله برنامه های این مراسم بود.
همچنین مداحان اهل البیت(ع) به بیان مناقب و سجایای فاطمه زهرا(س) و سوگواران به عزاداری و سینه زنی پرداختند.
همزمان مراسم مشابهی در حومه مانیل(مهارلیکا) و شهرهای مرواری(مدرسه زینبیه) و بولاکان(شمال فیلیپین) نیز به این مناسبت برگزار شد.

افغانستان(کابل و هرات(
ایرانیان مقیم کابل در ایام رحلت جانسوز دختر رسول خدا حضرت صدیقه طاهره(ص) به عزاداری می پردازند.

همزمان با فرارسیدن دهه دوم فاطمیه مراسم عزاداری رحلت حضرت زهرا(س) با حضور ایرانیان مقیم در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران به مدت سه روز از مورخه 12 لغایت 14 فروردین ماه 1393 برگزار می گردد.

این مراسم با اقامه نماز مغرب و عشاء آغاز سپس زیارت آن حضرت قرائت و پس از آن سخنرانان به بیان ویژگیهای حضرت زهرا(س) و جایگاه آن بانوی بزرگوار پرداختند و در ادامه مداحان اهل بیت(ع) برنامه مدیحه سرائی و سینه زنی را اجرا کردند.

ونزوئلا
مراسم عزاداری به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام ا... علیها) با حضور جمعی از ایرانیان مقیم و خانواده های آنها در اقامتگاه ایران در کاراکاس برگزار شد.

در این مراسم که با قرائت حدیث کسا آغاز شد، رایزن فرهنگی کشورمان در سخنانی با اشاره به مقام زن و عظمت حضرت فاطمه زهرا (س)  اظهار داشت: قبل از اسلام دختران توسط پدرانشان به دلیل دختر بودن زنده به گور می شدند و نمونه های زیادی در تاریخ نقل شده که پس از ظهور اسلام با این پدیده برخورد شد و با احترام به مقام زن که پیامبر با تولد حضرت زهرا عملاً نشان دادند چقدر اسلام به مقام زن احترام می گذارد و ما نیز که در این مجلس دور هم جمع شده ایم به پاس احترام به مقام با عظمت زن و خصوصا یگانه بانوی اسلام حضرت زهرا می باشد.
در ادامه مراسم عزاداری و سوگواری برگزار شد.

ارمنستان
مراسم شهادت حضرت زهرا (س) با حضور علاقمندان به خاندان عصمت و طهارت در مسجد جامع (کبود ) ایروان برگزار شد.
در این مراسم  ابتدا نماز مغرب و عشاء به امامت حجت الاسلام والمسلمین شجعان اقامه شد در ادامه آیاتی از کلام الله مجید توسط کبیری قرائت گردید. سپس حجت الاسلام والمسلمین شجعان ضمن برشمردن فضائل حضرت زهرا (س) ایشان را عطیه الهی خواند که به پیامبر خدا (ص) و حضرت خدیجه (س) بخشیده شده است.
پس از سخنرانی با نوحه خوانی و مرثیه سرایی یکی از مداحال عزاداران به عزاداری پرداخته ودر رثای آن بانوی بزرگوار اشک ماتم ریختند.

ترکیه (استانبول(
در سالروز شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا (س) مراسم سوگواری ام الائمه با حضور جمعی از ایرانیان مقیم استانبول، کارکنان سرکنسولگری ،مسئولین و کارکنان ارگانهای دولتی مستقر در این شهر در محل اجتماعات سرکنسولگری برگزار شد.

حجت الاسلام "فرید عصر" امام جماعت مسجد ایرانیان (والده خان ) در ابتدای این مراسم در باب شخصیت والا، جایگاه و منزلت حضرت فاطمه(س) به عنوان الگوی زنان عالم سخنرانی کرد و سپس به ذکر فضایل آن حضرت به استناد احادیث و روایات شریفه پرداخت.
مداحی و مرثیه سرایی یکی از مداحان عصمت و طهارت در وصف حضرت زهرا (س) و مقام مادر از دیگر بخش های این مراسم بود.

نخجوان
مراسم سوگواری شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه الزهرا (سلام‌الله‌علیها (همچنین با حضور ایرانیان مقیم ، اعضای خانواده سرکنسولگری و برخی شیعیان نخجوانی  در محل نمازخانه اقامتگاه سرکنسولگری کشورمان در نخجوان برگزار شد.
گفتنی است نظیر چنین مراسمی نیز در مساجد جامع ، پیرقمیش و مسجد الزهراء نخجوان با حضور مسلمانان و شیعیان جمهوری خودمختار نخجوان برگزار گردید.

پاکستان(کویته(
به همت خانه فرهنگ کویته، مراسم قرائت حدیث شریف کساء وعزاداری به مناسبت شهادت جانسوز حضرت زهرا(س) در روز شهادت آن بزرگوارباحضورکارکنان، اساتیدودانشجویان زبان فارسی وخطاطی ,ونقاشی درمحل خانه فرهنگ ایران برگزارشد ودرشام غریبان آن حضرت نیزمراسم عزاداری باشکوهی باحضور سرکنسول وکلیه ایرانیان مقیم با مداحی مسئول خانه فرهنگ و بصیرت یکی از معلمین اعزامی در محل کنسولگری جمهوری اسلامی ایران  برگزار شد.

 

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین