عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۵۲۰۸
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
مفاتیح الحیات؛
به خدا سوگند برای هر گامی که طالب علم به سوی خانه عالم بر می‌دارد خدا عبادت یک سال را برایش می‌نویسد و برای هر گام او شهری در بهشت می‌سازد.
عقیق: در معارف دینی بر دانش اندوزی تاکید فراوانی شده است و به انسان سفارش شده که از گهواره تا گورد انش بجوید. در روایات بسیاری به یادگیری دانش های لازم و سودمند سفارش شده است. بر پایه روایات، پدران و مادران باید به آموختن دانش های مورد نیاز فرزندانشان در دوران کودکی اقدام کنند تا در بزرگسالی از ثمرهای آن بهره مند شوند.

به فرموده رسول خدا (ص) یا عالم باش یا در حال آموختن دانش و وقت خود را در بیهودگی و خوشگذرانی صرف نکن. (بحارالانوار، ج 1، ص194)
امیرمومنان(ع) می فرمایند: حکمت و دانش را فراگیر هر چند از مشرکان باشد (مشکاه الانوار، ص 134)؛ هر چند از زبان دیوانگان باشد و نیز فرمودند: بر شما است که دانش بجویید چرا که دانشمند گرامی است هر چند به خاندانی منسوب نباشد و گرامی است هر چند تهیدست باشد و گرامی است هر چند جوان باشد. (شرح نهج البلاغه، ج 20، ص 332)
رسول خدا (ص) می فرمایند: آموزش علم به دیگران برای رضای خدا حسنه است و یادگیری آن عبادت و گفتگوی علمی تسبیح و کاربرد دانش جهاد و آموزش دادن آن به کسی که نمی داند صدق و بخشیدن آن به کسی که صلاحیت دارد سبب قرب الهی است زیرا دانش آموزنده حلال و حرام و روشنگر راه بهشت و همدم تنهایی است. (الامالی، ص 569)
همچنین، می فرمایند: هر کس بخشی از دانش را فرا بگیرد تا برای خشنودی خدا آن را به مردم بیاموزد خدا پاداش هفتاد پیامبر را به عطا می کند (روضه الواعظین، ج 1، ص 12)؛ نیز می فرمایند: هر کس دوست دارد که رهایی یافتگان از آتش جهنم را بنگرد به فراگیران دانش بنگرد. به خدا سوگند برای هر گامی که طالب علم به سوی خانه عالم بر می دارد خدا عبادت یک سال را برایش می نویسد و برای هر گام او شهری در بهشت می سازد و هنگامی که بر زمین راه می رود زمین برای او آمرزش می طلبد و در حالی صبح و شام می کند که آمرزیده شده و فرشتگان گواهی دهند که آنان از آتش جهنم رهایی یافته اند. (منیه المرید، ص 100)
همان گرامی می فرمایند: حضور در مجلس عالم از حضور در هزار تشییع جنازه و هزار عیادت بیمار بهتر است؛ نیز می فرمایند: کسی که به مسجد رفت و آمد کند تا دانشی مفید بیاموزد یا به دیگران یاد دهد پاداش عمره و حجی کامل را خواهد داشت. )منیه المرید، ص 106)


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین