۰۶ آذر ۱۴۰۳ ۲۵ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۵ : ۱۱
عقیق: بنیاسرائیل در 40 روزی که حضرت موسی(ع) به طور رفت تا عبادت کند و تورات به او داده شود توسط فردی به نام سامری اغفال شدند و گوساله طلایی او را به عنوان خدا پرستیدند؛ اما خداوند آنها را بخشید تا شکر این نعمت را به جای آورند و تورات را به موسی داد تا بلکه بنیاسرائیل هدایت شوند.
موسی(ع) نیز به خاطر ارتداد که گناهی بزرگ است آن هم پس از دیدن آن همه معجزه از موسی(ع) حکم اعدام را صادر کرد و آن را شرط توبه بنیاسرائیل قرار داد.
قوم حضرت موسى دو گروه شدند؛ گروهى برگزیده، که همراه موسى علیهالسلام براى مناجات و شنیدن کلام خداوند به کوه طور آمدند، اما وقتى گفتگوى خدا و موسى را شنیدند، گفتند: از کجا بدانیم که این صدا از خداست، باید خدا را با چشم ببینیم تا بپذیریم.
گروه دیگر که با هارون ماندند، اما در غیاب حضرت موسى، گوسالهپرست شدند. در سوره اعراف در مورد کسانى که دیدن خدا را طلب کردند، میفرماید: «اخذتهم الرجفة» آنها را زمینلرزه گرفت. شاید صاعقهاى که در این آیه مطرح است، همراه با زمین لرزه بوده و آنها با این صاعقه از دنیا رفتند. چون آیه بعد میفرماید: شما را بعد از مرگ دوباره برانگیختیم.
زنده کردن مجددِ کسانى که در اثر صاعقه از بین رفتند به دنبال پریشانى و نگرانى و دعاى حضرت موسى علیهالسلام بود.
گزیدهای از پیام آیه از تفسیر «نور» حجتالاسلام قرائتی
1- از عاقبت لجاجت، جسارت، بیادبى و توقّعات نا به جاى گذشتگان، عبرت بگیرید. «لن نؤمن... فاخذتکم»
2- براى گروهى منطق و استدلال و موعظه کافى است، اما براى گروهى قهر و غلبه لازم است.«فاخذتکم»
3- اگر خداوند نیست تا او را ببینید، امّا آثار او که دیدنى است. چرا با دیدن آنها ایمان نمیآورید. «فاخذتکم الصاعقة و انتم تنظرون»
4- رجعت و معاد، امر محالى نیست. بعضى از مردگان در همین دنیا زنده شدهاند. «بعثناکم من بعد موتکم»
5- رمز بروز برخى تلخیها و سپس نجات از آنها، پیدا شدن روحیّه شکرگزارى است. «بعثناکم ... لعلکم تشکّرون»
منبع:فارس
211008