عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۴۹۷۹
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
در گوشه و كنار هم زائراني از ساير كشورها مشاهده مي شوند كه يا خود را به خيل زائران ايراني رسانده اند و يا با چشمهاي باراني، نظاره گر اين آئين باشكوه و منسجم و معنوي اند.

عقیق:كافي است براي نماز جماعت مغرب و عشاء، صحن شريف علوي در نجف اشرف نصيبت شده باشد تا ببيني كه بلافاصله بعد از پايان نماز مي‌گويد: اگرخسته جاني بگو «يا علي» اينجاست كه با تمام وجود حس مي‌كني گفتن «ياعلي» در ايوان نجف، چه حال و هوايي دارد و باشكوهتر از همه اين كه اين ندا، در صداي ساير زائران نيز پيچ بخورد و تمام صحن، به نام اميرالمومنين كه گفتنش نيز عبادت است، متبرك شود.
زيباتر آنكه علي علي گويان، دو دسته عزاداري در صحن آقا اميرالمومنين (ع) شكل مي‌گيرد و زائران ايراني كه حجم بسيار وسيعي از نمازگزاران حرم را به خود اختصاص داده اند با اين دسته‌ها همكاري مي‌كنند و بعد از سينه زني و روضه خواني، به تلاوت آياتي چند از كلام الله مجيد مي‌پردازند و زائران ايراني، تركيبي از عشق به قرآن و عترت را به نمايش مي‌گذارند.
اين برنامه كه هر شب از سوي بعثه رهبري در نجف اشرف برگزار مي‌شود، به همت همان روحاني جوان اما پرشور و با انگيزه برپا مي‌شود كه در آغاز ذكر يا علي را از نمازگزاران و زائران مي‌گيرد. هم او مديريت جلسه و مداحان را از قبل و حين برنامه بر عهده دارد و در فرصت كوتاهي كه در اختيار خودش قرار مي‌گيرد، شمه اي كوتاه از مباحث معرفتي را بيان مي‌كند و با ابتكار خوبي كه صورت گرفته است، برگه‌هاي ختم قرآن بين زائران توزيع مي‌شود و در فاصله اي كوتاه، يك يا چند ختم قرآن صورت مي‌گيرد.
حجت الاسلام مهدي فلاح در اين باره به خبرنگار حج مي‌گويد: باتوجه به اينكه بعد از نماز عشاء، پتانسيل خوبي براي برگزاري برنامه‌هاي فرهنگي در حرم مطهر اميرالمومنين وجود دارد، و نيز استقبال بسيار خوب زائران ايراني، برنامه يكپارچه و منظم زائران ايراني ترتيب داده شده است و كارشناسي‌ها و بررسي‌هاي فراواني در اين زمينه صورت گرفته است به طوري كه بلافاصله بعد از نماز عشا در مقابل ايوان طلاي اميرالمومنين و هماهنگي قبلي يك يا چند مداح كه هم از توان صداي خوب و هم اشعار مناسب و هم همكاري مناسب برخوردارند استفاده مي‌شود. بعد از نماز عشاء سينه زني صورت مي‌پذيرد. و با هماهنگي كه با عتبه و مسئولين امنيت و نظم حرم علوي و خُدام صحن اميرالمومنين صورت گرفته است، مداحي مقابل گلدسته اول و مداح ديگري مقابل گلدسته دوم انجام مي‌گيرد، بعد مردم به سوي باب طوسي هدايت مي‌شوند.
وي به استقبال مسئولين حرم از اين برنامه اشاره مي‌كند و مي‌گويد: اين برنامه علاوه بر زائران ايراني، با استقبال خوبي از سوي مسئولين حرم نيز مواجه شده است و حتي معاون مسئول امنيت حرم به ما گفت كه ما از برنامه عزاداري منسجمي كه داريد لذت مي‌بريم.
مهدي فلاح به بهره گيري از فرصت كوتاه تبليغي در اين برنامه براي بيان معارف هم اشاره مي‌كند: وقتي مردم استقرار پيدا كردند چند دقيقه شور حسيني برپاست و بلافاصله راويِ بعثه رهبري حدود ده دقيقه به روايتگري از نجف، حرم اميرالمومنين، فضائل مولا و ذكر حديثي كاربردي از اميرالمومنين و گاه معرفي يكي از علماي مدفون در حرم مي‌پردازد كه حتي گاهي
۵ دقيقه طول مي‌كشد و در آخر ذكر مصيبت بسيار مختصر انجام ميگيرد. و بلافاصله ختم قرآن صورت مي‌گيرد. با برگه هايي كه از قبل آماده شده و هركدام ۵ صفحه از قرآن معادل يك حزب را مي‌خوانند. و صفهاي منظم تشكيل مي‌شود. قران‌ها سريع توزيع مي‌شود و در حدود يك ربع اين كار انجام مي‌شود كه بعضي شبها حتي به ۴ ختم كل قرآن هم ميرسد.
برنامه شبهاي زائران ايراني در حرم مطهر علوي صفاي خاصي دارد، به ويژه آنكه مي‌بيني علاوه بر زائران ايراني كه با شور و معنويت، به سينه زني و عرض ارادت به ساحت اهل بيت مي‌پردازند، در گوشه و كنار هم زائراني از ساير كشورها مشاهده مي‌شوند كه يا خود را به خيل زائران ايراني رسانده اند و يا با چشمهاي باراني، نظاره گر اين آئين باشكوه و منسجم و معنوي اند.








منبع:حج

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین