عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۴۹۴۰
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۴
تلاوت قرآن کریم، تکرار استغفار و فراموش نکردن مرگ و قیامت، عواملی هستند که قلب انسان را جلا می دهند.

عقیق: حجت الاسلام قائمی در جمع نمازگزاران و مجاوران مسجد مقدس جمکران با اشاره به این‌ سخن پیامبر اکرم(ص) که فرمود «دل‌ها زنگ می زند، همان‌گونه که آهن زنگ می زند»، گفت: تلاوت قرآن، استغفار بسیار و یاد مرگ و قیامت دل انسان را جلا می‌دهد.

استاد اخلاق حوزه با بیان این‌که مردم در ایام عید و قبل از آن گردگیری و خانه‌تکانی می‌کنند، گفت: این سنت بسیار خوبی است ولی بجاست انسان لحظاتی را برای تذکیه روح و درون خود قرار دهد.

وی افزود: همان‌گونه که منزل نیاز به گردگیری و نظافت دارد، گاهی درون و قلب انسان نیز نیاز به نظافت و طهارت دارد چون در روز قیامت هیچ چیزی به اندازه قلب سلیم و سالم دستگیر انسان نیست.

استاد حوزه علمیه با اشاره به تمیزی ظاهر و بدن افراد، اظهار داشت: همان‌گونه که ما به زیبایی و نظافت ظاهر  خود اهمیت می‌دهیم، باید بدانیم که درون و دل ما نیز در اثر قصورات، لغزش ها، خطاها و گناهان گاهی کدورت پیدا می کند و نیاز به نظافت دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قائمی با بیان این‌که درون انسان با توبه نظافت پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: توبه برای روح مثل استحمام برای جسم و بدن و امری ضروری است.

وی بیان داشت: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند « دل‌ها زنگ می زند، همان‌گونه که آهن زنگ می زند»، فردی از حضرت سؤال کرد یا رسوالله جلاء دل به چیست؟ حضرت فرمود « جلاء قلب به سه جیز است، اول تلاوت قرآن، دوم استغفار بسیار و سوم یاد مرگ و قیامت».

این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این که انس با قرآن دل را جلا داده و روشن می‌کند، تصریح کرد: امیرمؤمنان(علیه‌السلام می فرمایند «اگر اراده مونسی برای خود داشتید، قرآن شما را کفایت می‌کند».

وی در ادامه با اشاره به اهمیت استغفار از درگاه الهی، افزود: پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله) فرمودند «کسی که زیاد استغفار کند، خداوند متعال او را از هر غم و غصه‌ای نجات می‌دهد».

حجت‌الاسلام والمسلمین قائمی با بیان این‌که استغفار نباید لقلقه زبان بوده بلکه باید پشیمانی از گناهان گذشته، تصمیم به ترک گناه در اینده و جبران اشتباهات گذشته را در پی داشته باشد، گفت: استغفار زیاد دل انسان را جلا داده و از غم‌ها و کدورت‌ها پاک می کند.

وی یاد مرگ و قیامت را یکی دیگر از عوامل جلادهنده دل و قلب عنوان کرد و یادآور شد: پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله) فرمودند « وقتی بهار می‌آید به یاد قیامت بیفتید و ببینید که خداوند چگونه زمین مرده را زنده می‌کند و در قیامت هم چنین است خداوند موجودات مرده را به همین صورت حیات می بخشد».

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که یاد مرگ و قیامت زنگار را از دل آدمی پاک می‌کند، خاطرنشان کرد: تحویل سال و آمدن بهار همیشگی است و تغییری در عالم ایجاد نمی‌کند بلکه تغییر آن بر روی ما انسان‌ها است که عمرمان یک سال کوتاه‌تر شده و پیرتر می‌شویم و به مرگ نزدیک‌تر و باید بیشتر از اعمال خود مراقبت کنیم.

 

منبع:حوزه

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین