عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۴۹۳۹
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۲
عضو هیات علمی جامعةالمصطفی با اشاره به تلاقی ایام فاطمیه با عید نوروز گفت: مردم می توانند محتوای مجالس و محافلشان را معطر به یک سخن زیبا و عاطفی از حضرت زهرا(س) و ائمه اطهار(ع) کنند و معنای آن این نیست که مردم مدام به گریه بنشینند.

عقیق: حجت‌الاسلام و المسلمین محسن غرویان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این مطلب گفت: در ادبیات دینی و ادبیات ایرانی مضامین بسیار زیبایی داریم که ما را به کاشتن بذر محبت در دلها دعوت می‌کنند.

وی با بیان این‌که خلل پذیر بود هر بنایی که می بینی، به جز بنای محبت که خالی از خلل است افزود: دید و بازدیدها در حقیقت به معنای همان کاشتن بذر محبت در دلها است که باعث ایجاد یک بنای رفیع و عظیمی به نام بنای دوستی می شود که همان مراقبه و لذت بردن از دیدار هم نوعان است.

این استاد حوزه با اشاره به جایگاه صله ارحام در اسلام بیان داشت: صله رحم در روایات نیز مورد سفارش اکید قرار گرفته بنابراین  در مضامین دینی خود داریم «القلب حرم الله فلا تسکن حرم الله غیر الله»؛ به این معنی که قلب، حرم خداست در این قلب جز خدا کسی را قرار مده وقتی شما به قلب انسان ها راه پیدا می کنید در حقیقت به حرم الهی راه پیدا کرده اید و کوبه در قلب انسان ها همان محبت است. و در قرآن کریم نیز داریم : «تعاونوا علی البر و التقوا»؛ یعنی در کار خیر و نیک و پسندیده تعاون و همکاری داشته باشید.

وی ادامه داد: صله رحم و دید و بازدیدها راهی است برای این که شما به حرم الهی راه پیدا کنید و از این جهت بسیار مطلوب و ارزنده است و مصداق دیگر برّ و تقوا است.

حجت‌الاسلام و المسلمین غرویان با بیان این که  کنار گذاشتن کدورت‌ها و خودگذشتگی، منافاتی با عزت نفس ندارد اظهار داشت: باید عزت نفس را در همان گذشت و عفو ببینیم و به مرحله ای از اخلاق و معرفت برسیم که با گذشت و عفو و اغماض، عزت پیدا کنیم و درست درک کنیم.

وی اضافه کرد: حقیقتا قلب همه، گواهی می دهد آن کسی که از خطای دیگران می گذرد و می بخشد، بزرگ می شود ولو این که در ظاهر ممکن است انجام این کار مقداری سخت باشد و دیگران بگویند کوتاه آمدی!

این استاد حوزه گفت: این کوتاه آمدن ها، باعث بالا رفتن ها در نزد خدا می شود و خود انسان ها هم بعد از مدتی و یا در همان باطن شان متوجه می شوندآن کسی که عفو و گذشت می کند انسان کریم النفسی است.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی با اشاره به تلاقی ایام فاطمیه با عید نوروز گفت: مردم می توانند محتوای مجالس و محافلشان را معطر به یک سخن زیبا و عاطفی کنند و معنای آن این نیست که مردم مدام به گریه بنشینند. بلکه با دو بیت زیبا یا یک نثر ادیبانه یاد آن حضرت کنند. این دو مسئله قابل جمع است و می شود شادی ها را به شادی های همراه با لذت معنوی تبدیل کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین غرویان خاطرنشان کرد: در این ایام نو شدن و شروع سال جدید، دل ها هم با محبت و دوستی و احوالپرسی تازه می شود و رفتار دیدوبازدید بسیار کار زیبا و الهی است که جزو سنت های ما مسلمانان و ایرانیان است هرگونه شاد کردن دل افراد مومن الهی و بندگان خدا می تواند مصداق کار خیر و کاشتن بذر محبت باشد.

 

منبع:حوزه

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین