عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۴۸۹۷
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۳
میهمان داری بی شک یکی از اصول سفارش شده در دین مبین اسلام و گفتار ائمه اطهار (ع) می باشد، اما باید دانست که چگونگی برخورد با میهمان دارای شرایطی می باشد.

عقیق:یکی از آداب میهمان داری این است که از او سؤال نشود که چه میل دارد، بلکه بهتر با هر آنچه در منزل موجود است از میهمان پذیرایی شود، چنانچه حضرت امام صادق (ع) در این باره بیان داشته اند: هرگاه یکی از برادران دینی تان بر شما وارد شد، هر چه در خانه داشتید بیاورید، و همچنین حضرت رضا (ع) نقل شده است که مردی امیرالمومنین علی (ع) را به خانه ی خود دعوت نمود، پس حضرت فرمود: در صورتی که سه کار را انجام دهی به منزل تو می آیم.
آن مرد پرسید آن سه چیست یا امیرالمومنین؟
حضرت علی (ع) بیان داشتند: از خارج از منزل چیزی برایم نیاوری، در منزل چیزی را از من پنهان و ذخیره ننمایی و بر خانواده ات سختی ندهی و از سهم خوراک آن ها کم نکنی. پس چون آن شخص شرایط حضرت را پذیرفت امیرالمومنین دعوتش را اجابت نمود.

از جمله آداب بسیار سفارش شده، استقبال و بدرقه از میهمان می باشد، چنانچه پیامبر (ص) فرموده اند: وقت آمدن میهمان از او استقبال نمایید و وسایل همراه او را بگیرید و کمکش نمایید تا در آرامش و راحتی کامل وارد منزل گردد، و از همین رو امام صادق (ع) فرموده اند: رسول خدا (ص) فرمود: از حقوق شخصی که بر اهل خانه ای وارد می شود این است که هنگام ورود و خروجش میزبان مقداری با او همراهی نماید؛ یعنی چند قدم استقبال و چند قدم بدرقه اش نمایند، و آگاه باشید، هرگاه یکی از شما بر برادر مسلمانش در خانه ی او وارد گردد، بر صاحبخانه امیر است، تا آنگاه که بیرون رود.


پی نوشت ها:
1- اصول کافی، ج4: 480.
2- پند تاریخ، ج2: 87.
3- فرهنگ زلال: 115.

 منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین