عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۴۸۲۲
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۹
رسول خدا (ص) فرمودند: بوی خوش بهشت از مسافت هزار ساله به مشام می رسد، ولی ستم کننده به والدین و قاطع رحم آن را نمی یابد.

عقیق:یکی از آداب ما ایرانی ها در ایام نوروز دید و بازدید است که به عنوان رسمی کهن در میان ما ریشه دوانده و با آموزه های دین قرابتی تنگاتنگ دارد چراکه صله رحم و دیدار از خویشان و اقوام از توصیه های موکد اسلام است.
آنچنان که امام صادق (ع) فرمودند: "صله رحم و حسن همجواری، شهرها را آباد و عمرها را طولانی می کند." (الکافی، ج 2، ص 152)
گسستن پیوند خویشاوندی و پاس نداشتن حرمت والدین عوامل گوناگونی دارد؛ لیکن بی حیایی و حرص دو عامل مهم آن است. آنچنان که امام صادق (ع) به مفضل فرمودند: برخی چنان اند که اگر حیا نبود حق پدر و مادر و صله رحم را رعایت نمی کردند.
پیامبر اکرم (ص) نیز فرمودند: از حرص بپرهیزید، زیرا پیشینیان را به خونریزی و قطع رحم کشانده است. (مفاتیح الحیات، ص 216)
بی تردید قطع صله رحم با این برکات، دارای عواقب سوئی است که به برخی از آنها اشاره می شود.
امام رضا (ع) فرمودند: خدا تقوای الهی را با صله رحم همراه ساخت پس هر کس صله رحم نکند تقوای الهی ندارد در نتیجه دیگر اعمال نیکش پذیرفته نیست و کار او پیامدهای دنیوی و اخروی سختی خواهد داشت. (خصال، ص 156)
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: قطع رحم مانع دعا و حجاب آن می شود. همچنین فرمودند: هر گاه قطع رحم همگانی شود دارایی در دست اشرار قرار می گیرد. (الکافی، ج 2، ص 374)
امام صادق (ع) فرمودند: مردی که از عمرش 33 سال مانده قطع رحم می کند پس خدا آن را به سه سال کاهش می دهد. (الکافی، ج 2، ص 153)
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: در قیامت مردی که به ظاهر در مسیر خیر بوده ناگهان رحمی که وی پیوند خود را با او گسسته بر او وارد می شود و او را به ژرف ترین گودی آتش دوزخ می افکند. همچنین رسول خدا (ص) فرمودند: بوی خوش بهشت از مسافت هزار ساله به مشام می رسد، ولی ستم کننده به والدین و قاطع رحم آن را نمی یابد. (الکافی، ج 2، ص 349)


منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین