عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۴۵۶۱
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: برخی به طور سلیقه‌ای دو ایام فاطمیه را به هم متصل کردند که البته در گذشته اینطور نبوده است، بنابراین دهه اول نوروز افراد می‌توانند به طور متعارف دید و بازدید خود را داشته باشند.

عقیق: آیت‌الله سید محمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با توجه به نزدیک شدن فصل بهار و ایام نوروز گفت: با وجود اینکه نوروز یک عید ملی است اما اسلام به سنت‌های تمام ملل احترام گذاشته و با آن برخورد سلبی نکرده است حتی گاهی سنن را تقویت هم کرده و جنبه‌های اخلاقی آن را گوشزد کرده است.

وی  نوروز را عید طبیعت و نو شدن آن به شمار آورد و گفت: یک مجموعه رسومی هست که ایرانیان بدان علاقه‌مند هستند و از جمله دید و بازدید عید و صله رحم همچنین پاکیزه‌کردن منزل و آراستن خود، لباس نو پوشیدن و بسیاری مسائل دیگر که مورد تأکید اسلام و مورد استقبال مسلمانان قرار دارد.

آیت‌الله غروی با اشاره به رسوم جانبی نوروز مثل هفت‌سین گفت: برخی رسوم مثل آتش بازی چهارشنبه سوری دیگر از رسوم گذشته است و حتی ما امروز با بسیاری از مشکلاتی که اینها ایجاد کرده برخورد هم می‌کنیم. امروز باید خیلی دقت و توجه کنیم که زمینه‌ای برای رقابت با دیگران ایجاد نشود چرا که برخی مردم در ارتباط با خوراک و پوشاک و تغییر دکوراسیون و اتومبیل در این ایام افراط می‌کنند.

وی در ادامه گفت: نباید اجازه دهیم در این ایام به خانواده‌های سطح متوسط به پایین به لحاظ تهیه خوراک و پوشاک فشار بیاید بلکه باید زمینه‌های ایجاد خشنودی و خوشحالی را برای یکدیگر فراهم کنیم.

آیت‌الله غروی درباره تقارن ایام فاطمیه با نوروز گفت:‌ حقیقت این است که فاطمیه سه روز پیش از عید و سه روز تقریباً پس از دوازدهم فروردین می‌شود این ایام در واقع بین فاطمیه اول و دوم می‌شود بنابراین به طور متعارف افراد دید و بازدید خود را داشته باشند و مشکلی هم ندارد یک مقدار حریم‌ها بیشتر رعایت بشود،‌ رسانه‌ها مخصوصاً رسانه ملی بیشتر به این امر توجه کنند.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان اظهار داشت: البته برخی به طور سلیقه‌ای این دو ایام فاطمیه را به هم متصل کردند که البته در گذشته اینطور نبوده است، به هرحال به عقیده بنده هم باید طوری عمل کنیم که بزرگان ما طبق آن چارچوب عمل می‌کردند.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین