عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۴۳۲۰
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹
یک حدیث، یک مسجد
رئیس گروه علوم قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن با تاکید بر این که نباید به مسجد به عنوان معبر نگریسته شود، گفت: عبور از کنار مسجد و بی توجهی به آن مانند گذر از نعمت ها و بهره مند نشدن از آن است.

عقیق: حجت الاسلام سعید بهمنی، رئیس گروه علوم قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به این که وضع مسجد برای بندگی است و نهایت بندگی سجده کردن در پیشگاه خداوند متعال است، به خبرنگار حوزه مسجد و کانون های مساجد گفت: سجده کردن در برابر خدا، نهایت خضوع و بندگی است و مساجد به عنوان خانه های خدا بر روی زمین با تقدس و تکرم و به منظور به جای آوردن این بندگی بشر در برابر معبود ساخته شده است. 

وی افزود: با توجه به این امر که انسان در زندگی روزمره خود دچار فشارها، استرس ها و گرفتگی های بسیاری است در معرض خطرات روحی فراوانی قرار دارد و چه قدر شایسته است که انسان در ساعاتی از روز خود را به تمامی، از فشارهای عصبی و کاری و آن چه تمرکز را از او می زداید تخلیه کند و این تخلیه در پیشگاه خداوند و در عبودیت او صورت گیرد. 

عضو شورای تدوین برنامه جامع قرآنی کشور بر اصل عبادت به عنوان یک ضرورت تاکید کرد و گفت: همان گونه که انسان برای زندگی کردن نیاز به غذا، آب و .... دارد ذهن انسان نیز نیازمند آسودگی و رهایی است؛ عبادت، ذهنیت انسان را از گرفتاری ها تصفیه می کند و به خداوند می سپارد. 

وی با اشاره به این سخن حضرت رسول اکرم(ص) که می فرمایند لا تَجعَلُوا المَساجِدَ طُرُقا حَتّى تُصَلّوا فیها رَکعَتَینِ/ مسجدها را گذرگاه قرار ندهید، مگر آن که دو رکعت نماز در آن بگزارید افزود: مسجد برای چنین جایگاهی درنظر گرفته شده و از این حیث در روایات، سفارشات بسیاری مبنی بر توجه به مسجد و قرار ندادن آن به عنوان یک معبر و گذرگاه شده است. 

عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: مساجد اثرات وضعی بر انسان و زندگی او دارند و وقتی انسان از کنار مسجدی عبور می کند و بی توجه به آن است همانند شخصی است که از کنار وفور نعمت ها بگذرد و از آن بهره ای نبرد. 

حجت الاسلام بهمنی تاکید کرد: در واقع ورود به مسجد و به جای آوردن این دو رکعت نماز در آن که به آن سفارش بسیار شده سلام دادن به مسجد است و این امر مهم را یادآور می شود که مسجد محل عبور و مرور عادی افراد نیست و باید با رعایت موازین مربوط، پاس حرمت و قداست آن را به جای آورد.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین