عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۴۲۳۹
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۳
از کتاب‌های تخصصی تاریخی در مورد حضرت زهرا تا کتاب‌های رمان و شعر همه نویسندگان سعی داشته‌اند که به نحوی ارادت خود را به حضرت زهرا (س)‌نشان دهند

عقیق: آغاز فاطمیه امسال بهانه‌ای شده است تا تعدادی از کتاب‌های فاخر با محوریت حضرت زهرا(سلام الله علیها) را معرفی کنیم. در ذیل به معرفی ده عدد از این کتاب‌ها خواهیم پرداخت.

.1آیین همسرداری در زندگی حضرت فاطمه (س/اسدالله محمدی نیا / انتشارات سبط اکبر

این کتاب با موضوع نحوه زندگی زناشویی و تعاملات داخل خانه حضرت زهرا(س) با دیگر اعضای خانه به نگارش درآمده است. نویسنده در این کتاب با بیان احادیثی از ائمه اطهار (ع) و آیاتی از قرآن کریم پیرامون ازدواج و همسرداری تلاش کرده است تا راه تکامل زن و شوهر و چگونگی ایجاد آرامش در خانواده و زندگی مؤفق را برای آنها به تصویر بکشد.
در بخشی از کتاب «آیین همسرداری» درباره «آثار ازدواج در ابتدای جوانی»، آمده است: یکی از راه‌هایی که شیطان می‌تواند انسان را به گناه و آلودگی بکشاند، زنان بی‌حجاب و بی‌تقوا هستند. زنانی که با آرایش و ناز و عشوه‌گری دل مردان به ویژه جوانان را می‌ربایند و غریزه جنسی آنان را تحریک می‌کنند.

.2بحثی کوتاه پیرامون خطبه فدک / مرحوم آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی / انتشارات مصابیح الهدی

تصاحب "فدک" که قطعه زمین اهدایی پیامبر گرامی اسلام(ص) به حضرت فاطمه زهرا(س) بود، از وقایع تلخی است که به همراه موضوع نادیده گرفتن جانشینی و خلافت حضرت امیرالمؤمنین(ع) جان و روح زهرای مرضیه را می‌آزرد، به گونه‌ای که آن بانوی معصوم و دلخسته را به دفاع از فدک، و نیز دفاع از مظلومیت حضرت علی(ع) با از دست رفتن مقام و منصب الهی‌اش وامی‌داشت.
فقیه و مرجع آگاه حضرت آیت‌الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی مباحثی را در موضوع فدک تشریح کرده‌اند که به صورت کتابی ارزشمند منتشر شده است. در مقدمه این کتاب که توسط مؤسسه فرهنگی مصابیح الهدی تنظیم شده است در این باره این‌گونه توضیح داده می‌شود: "اهمیت این خطبه تا بدانجاست که ائمه اطهار(ع) آن را نقل کرده‌اند و علمای دین بر حفظ و فراگیری آن تأکید داشته‌اند. علمای بزرگوار شیعه در طول تاریخ، اسناد و مدارک این خطبه و شرحهایی از آن را تحریر و برای جامعه مسلمین به یادگار نهاده‌اند تا جایی که غیر از دهها کتاب به زبان عربی و فارسی، ترجمه‌هایی از این خطبه به زبانهای اردو، ترکی و فرانسوی صورت گرفته است.

.3شرحی بر دعاهای روزانه حضرت زهرا / استاد علی صفائی حائری / انتشارات لیله القدر

این نوشتار به شرح دعاهای حضرت زهرا(س) در روزهای هفته پرداخته و نشان داده که چطور با توجه به مفردات و ترکیب و روابط و فضایی که جمله ها در آن شکل می گیرد، روشی به دست می‌آید که زمینه ساز تامل در همین جملات به ظاهر ساده می گردد. و همچنین به مباحثی در زمینه‌های: رحمت، رزق, شکر، افتقار، غنا و تعفف، فلاح و نجاح و صلاح، عبادت و عبودیت، محیط ها و موضع گیری ها، حفاظت و ستر، هدایت و تقوا، قرب و وجاهت، رویت و لقاء و رضایت و اخلاص و محبت و... پرداخته و زمینه هایی را برای تامل بیشتر فراهم آورده است.

روزهای فاطمه(س) دست نوشته ای است مختصر از مرحوم استاد صفایی حائری و در آن به دو شکل حمایت فاطمه(س) از ولیّ خدا و احقاق حق علی(ع) به صورت مختصر و مفید توضیحی آمده است.در قسمت دوم این کتاب به شرحی از خطبه حضرت زهرا(س) در مسجد مدینه(خطبه فدک)، پرداخته شده است. در این قسمت، از زیبایی و قدرت و پیام و ارتباط و انسجام این خطبه، نمونه هایی آورده شده و نشان داده شده که تفاوت این خطبه با خطبه هایی که از فصحاء و بلغای عرب مثل: صهبان وائل و غیره، نقل می کنند، چقدر زیاد است و مقایسه ها، مع الفارق. البته این قسمت از مجموعه نوارهای ایشان در دهه محرم سال 1378، بعد از پیاده کردن و تحقیق کامل، تهیه و تنظیم و به صورت نوشتاری درآمده که خدمتتان عرضه می شود. در این کتاب این عناوین به چشم می خورد: روزهای فاطمه، تربیت رسول، وضعیت عرب قبل از بعثت، تحولات بعد از رحلت رسول، فقه فاطمه(س)، عوامل اعراض از رسول، انصار در نگاه فاطمه(س)، جایگاه گفت و گوی تمدن ها، فدک از اموال فاطمه(س) و...

.4عروسی مهر و ماه: ماجرای ازدواج امیر المؤمنین(ع) و فاطمه زهرا(س) / غلامرضا حیدری ابهری / انتشارات جمال

زندگانی فاطمه زهرا(س) و امیرمومنان(ع) چنان درخشان، جذاب و باشکوه است که چهارده قرن همه اندیشمندان را به خود خیره کرده و الگوی آرمانی همه پاکان عالم گردیده است. لحظه به لحظه زندگانی اهل بیت(ع) دیدنی، شنیدنی و درس گرفتنی است.در این میان خاطره بسیار شیرین ازدواج دو گل پر ثمر خاندان پاک پیامبر(ص)، یعنی فاطمه زهرا(س) و امیر مومنان(ع) می باشد. این کتاب با نثری روان و شیوا، شهد این ماجرای دلنشین را به کام ولایت دوستان می چشاند و آنان را با یکی از جالب ترین قطعات زندگی فاطمه (س) و علی (ع) آشنا می سازد. آنچه این اثر را از سایر نوشته های همانندش متمایز می سازد شیوایی، زیبایی و غنای تاریخی متن آن است. توجه نویسنده به آثار تربیتی ازدواج حضرت زهرا(س) ، دیگر امتیاز این کتاب است.

.5فرهنگ فاطمیه: الفبای شخصیتی حضرت زهرا سلام الله علیها / مهدی نیلی پور / انتشارات مرکز فرهنگی شهید مدرس

نویسنده، ویژگیهای اخلاقی و رفتاری و نیز جنبه های مختلف زندگی حضرت زهرای (س) را براساس حروف الفبا در کتاب تنظیم کرده است. وی در مقدمه می گوید:«الفبای شخصیتی زهرا(س) فرهنگی عظیم و بی انتهاست، لکن به قدر توان، قطره ای از زلال کوثر او را چشیدیم. آرزوی فاطمی بودن و تلاش برای فاطمی شدن و بسط فرهنگ و مرام فاطمه(س) بر زندگی جوان و پیر، زن و مرد ما لازم است.

در بخشی از کتاب آمده است: حضرت مجتبی(ع) در پنج سالگی هر روز به مسجد می‌رفت و از کلمات و مواعظی که پیغمبر صلی الله علیه و آله در مسجد بیان می‌فرمود، همه را به ذهن مبارک خود می‌سپرد، به خانه می آمد (و به اقتضای ادای حق علم که نشر است) برای مادر بزرگوار خود حرف به حرف بیان می کرد و چون امیرالمؤمنین(ع) به خانه تشریف می آورد، حضرت صدیقه طاهره(س) آنها را برای آن جناب بازگو می کرد. روزی حضرت علی(ع) پرسید: ای فاطمه، تو به مسجد حاضر نبودی ازکجا این کلمات را فهمیدی؟ گفت: فرزندم حسن هر روز آنچه پدر بزرگوارم بر منبر می گوید، بی کم و کاست به همان ترتیب برایم بیان می کند.

.6کوثریه(اشعار حضرت فاطمه زهرا) / میرعلی محمدنژاد / انتشارات سنا

اشعار عربی ترجمه‌شده به فارسی حضرت زهرا (س) در این مجموعه منتشر شده است.

7- .7مقام لیله القدری حضرت فاطمه (س) / اصغر طاهرزاده/ انتشارات لب المیزان

کتابی که در پیش رو دارید سلسله بحث های استاد طاهرزاده در رابطه با وجه باطنی حضرت زهرا(س) است. طاهرزاده با توجه به متون روایی و وقایع تاریخی ما را دعوت می‌کند که باید از دو منظر به حضرت زهرا(س) نظر افکند. یکی نظر به حقیقت باطنی آن حضرت و روایات دقیقی که این بعد از حضرت را معرفی می کند و یکی هم به نقش تاریخی که حضرت(س) به خصوص پس از رحلت پیامبر(ص) ایفاء نمودند.

.8کشتی پهلو گرفته / سید مهدی شجاعی / انتشارات نیستان

این کتاب اثری جاودان از سید مهدی شجاعی است. «کشتی پهلو گرفته» شرح حالی است از زبان اهل بیت در سوگ عالم‌سوز حضرت صدیقه طاهره(ع) که با قلمی شیوا، رسا و از دل برآمده بر کاغذ تصویر شده است. اگر این کتاب را نخواندید فاطمیه امسال فرصت بسیار خوبی است که این کتاب را مطالعه کنید.

.9رازهای شعله‌ور(مجموعه شعر) / زهرا هنرمند قمی / انتشارات خورشید باران

مجموعة حاضر، حاوی شعرهایی در قالب‌های چهارپاره، غزل، مثنوی، دوبیتی و رباعی، با مضمون‌های مذهبی و عارفانه است. برخی از شعرها با توجه به آیات قرآنی سروده شده است. هنرمند قمی در این سروده‌ها الهامات و احساسات خود را در رابطه با ائمه اطهار(ع) و واقعه عاشورا با زبانی عاطفی به نظم درآورده است. «گفتگو با خدا»، «رازها»، «قنوت»، «عطر بسم‌الله الرحمن الرحیم»، «حمایت از ولایت» و «کاروان لاله» از عناوین کتاب 204 صفحه‌ای «رازهای شعله‌ور» است.

.10زندگی فاطمه الزهرا / سید جعفر شهیدی/ دفتر نشر فرهنگ اسلامی

روایت زندگی حضرت زهرا (س) از قلم محققی بزرگ مانند سید جعفر شهیدی قطعا جذابیت‌های خاص خود را دارد. این کتاب را از دست ندهید.

 

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین