عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۴۲۱۱
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۹
محقق و پژوهشگر علوم دینی با بیان اینکه مصرف لقمه حلال باعث ایجاد نورانیت در انسان می‌شود، گفت: طبق روایات معصومین(ع) خوردن غذای پاکیزه و پرهیز از غذای حرام باعث استجابت دعا می‌شود.

عقیق: حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدمهدی مهدوی‌نیا در ویژه برنامه پرسمان دینی که با موضوع «تغذیه از دیدگاه امام رضا(ع)» و با حضور گسترده عموم زائران در رواق دارالهدایه حرم مطهر رضوی برگزار شد، افزود: با مصرف لقمه حلال، طاعات و عبادات انسان جذابیت و گیرایی ویژه‌ای پیدا خواهد کرد.
وی بیان کرد: در برخی از آیات نورانی بخش‌قرآن کریم ،ارتباط تنگاتنگی بین غذای پاکیزه و عمل صالح دیده می‌شود و غذای پاکیزه نیز انسان را در کسب کمالات معنوی و حفظ ارزش های اخلاقی کمک می‌کند.

سلامت روح تابع تغذیه سالم است
به گفته این محقق و پژوهشگر علوم دینی، سلامتی روح، تابع سلامت بدن است و سلامت بدن تابع غذا و تغذیه سالم است، پس سلامتی روح، تابع غذا و تغذیه سالم می‌باشد.
مهدوی‌نیا عنوان کرد: خداوند آنچه را به مصلحت انسان دیده ،حلال کرده که با دستگاه هاضمه هماهنگ و متعادل است. وقتی انسان غذای حلال را با نام خدا آغاز و با شکر الهی به پایان می‌برد، یقینا آن غذا باعث سلامتی، شادابی و شفابخشی انسان می‌شود.
وی با بیان اینکه غذای طیب با مزاج آدمی سازگار است، افزود: از منظر امام رضا(ع) لقمه طیب، انسان را به مقام شاکرین، صالحین و متقین می‌رساند.

فرهنگ اسلامی غذا خوردن
این سخنران حرم مطهر رضوی در بخش دیگری از سخنانش به بیان فرهنگ اسلامی غذا خوردن اشاره کرد و افزود: در فرهنگ اسلامی، شستن دست‌ها پیش از غذا و بعد از غذا، گفتن بسم الله در آغاز غذا، با دست راست غذا خوردن، با آرامش غذا خوردن و گفتن الحمد لله پس از غذا جزو مستحبات است.
وی پرهیز از پرخوری، نگاه کردن به صورت دیگران در موقع غذا، خوردن غذای داغ، بی احترامی به نان و فوت کردن غذا را جزو مکروهات هنگام غذا خوردن عنوان کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حدود 300 آیه در قرآن کریم به موضوع تغذیه اشاره دارد، افزود: این آیات نشانگر این است که تغذیه باعث سعادت یا شقاوت انسان می‌شود.

سازگاری غذا با مزاج
مهدوی‌نیا با انتقاد از اینکه امروزه مردم به دنبال غذاهایی هستند که لذت بخش است، گفت: امام رضا(ع) توصیه دارند، غذایی که خورده می‌شود با مزاج فرد سازگار باشد و با شناخت مزاجتان غذای خود را تدبیر کنید.

ضرورت شام خوردن
این محقق و پژوهشگر علوم دینی در جواب این سؤال که «خوردن شام برای بدن لازم است؟» گفت: در روایات معصومین(ع) آمده است که در شبانه‌روز، 2 وعده غذایی صبحانه و شام برای بدن کافیست و نخوردن شام باعث پیری زودرس می‌شود.
مهدوی‌نیا با اشاره به اشاره روایاتی از امام صادق(ع) درباره ضرورت شام خوردن بیان کرد: هر کس شام نخورد نیرویی از بدنش می‌رود که دیگر قابل جبران نیست، همچنین هر کس یک شب شام را ترک کند یک رگ در بدن وی می‌میرد و این رگ هرگز زنده نمی‌شود.
وی در جواب این سوال که «فایده دو وعده غذا خوردن چیست؟»، بیان کرد: خوردن این دو وعده باعث نورانیت انسان، اصلاح مزاج، استراحت معده و تنظیم دستگاه گوارش می‌شود.

 

 منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین