عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۴۱۶
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۵

مجلس هفتم حضرت علی اصغر(ع)

جلب ترحم

مرحوم آیت الله فلسفی (ره) در ضمن روضه حضرت علی اصغر (ع) فرموده اندشیرخواره اگر شیر بخورد.آبی که بدنش لازم دارد در شیر هست قند و چربی و کلسیم وتمام مواد غذایی بدن با آب در شیر است.اما اگر بچه شیر نخورد هم گرسنه و هم تشنه است. مادر شیر ندارد امام حسین(ع)فکری کرده که بچه را ببرد مقابل لشگر .آخر این ها انسانند شاید عاطفه انسانی موجب می شود که به شیرخواره ترحم کنند اما بچه را آورد. یک تیر به گلوی علی اصغر(ع) زدند و بچه را روی دست پدر کشتند.

 

منبع: مقتل فلسفی ص 67

 *********

معنای دیگر تلظی

یکی از روحانیون اهل منبر نقل نموده است: روزی در مجلس روضه ی مرحوم آیت الله مروارید (ره) هنگام ذکر مصیبت روضه حضرت علی اصغر (ع) را خواندم و در آن به این جمله ی سیدالشهدا(ع) اشاره کردم که فرمودند: "یاقوم! اما ترونه کیف یتلظی عطشا !" من طبق برداشت مشهور معنا کردم که ای قوم! او را نمی بینید که چگونه از عطش لب های خود را مانند ماهی باز و بسته می کند. روضه که تموم شد خدمت حاج آقا نشسته بودم فرمودند: تلظی، معنای دیگرش آتش گرفتن است. یعنی حضرت فرموده باشند: ببینید او را که چگونه از عطش آتش گرفته است.

 

منبع:مشق عزا-مجلس هفتم-ص34

 *********

یک تیر وسه نشانه


صاحب ریاض القدس می نویسد:

تیر حرمله ملعون از گلوی حضرت علی اصغر (ع) گذشت به سه نشانه زد: نخست به گلوی لطیف و نازک حضرت علی اصغر علیه السلام. دوم به بازوی عزیز زهرا (س) حضرت امام حسین (ع) نشست. سوم آن تیر دل حضرت فاطمه زهرا (س) را نشانه رفت.  

منبع: ریاض القدس ج2ص101

 ***********

از شیر گرفتن اطفال

مرحوم علامه غروی اصفهانی(ره) در ضمن مراثی عربی که در مورد حضرت علی اصغر(ع) سروده است حال حضرت رباب (س) را چنین نموده: "ما خلت ان السهم للطفل ام - حتی ارتی جهره ایامی" "فلیتنی دونک کنت غرضا--- للنبل لکن من المحترم القضا"

گمان نمی کردم با تیر بتوان طفلی را از شیر گرفت. اما روزگار این را آشکار کرد. کاش من به جای تو هدف آن تیر بودم اما با قضای خداوند چه توان کرد..

 

منبع: مشق عزا –مجلس هفتم ص 35

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین