عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۴۰۲۵
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۸
نقطه اختلاف وهابیت با دیگر مسلمین در لوازم این زیارت است، یعنی وهابیون می گویند شما بروید و سلامی بدهید اما حق ندارید توسل کنید، چراکه اموات تاثیری بر دنیا ندارند.

عقیق: آخرین جمعه سال نزد ما ایرانی ها از دیرباز به زیارت اهل قبور اختصاص داشته است به گونه ای که در این جمعه بیشترین ترافیک شهری در مسیر بهشت زهرا (س) دیده می شود و این مهم یعنی زیارت اهل قبور در سیره نبوی (ص) و ائمه معصوم (ع) نیز دیده می شود. اما وهابیت این زائده جهان اسلام همین آموزه را دستاویزی قرار داده تا شیعه را متهم به کفر و شرک کند. از این رو، در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین محمدمحسن مروجی طبسی، محقق و پژوهشگر و مولف "درسنامه نقد وهابیت" به نقد و بررسی این نگاه موهوم وهابیت پرداخته ایم که مشروح آن از نظرتان می گذرد.

چه فلسفه ای پشت مسئله زیارت اهل قبور نهفته است و نگاه مذاهب مختلف اسلامی به آن چگونه است؟
مسئله توجه به آخرت، قبر و قیامت و معنویت از تاکیدات و دستورات اسلام است که انسان را در توازن قرار می دهد، یعنی همانطور که انسان در مادیات و محسوسات غوطه ور است اسلام قسمت معنویت، قیامت و آخرت را در قالب های مختلفی برای تذکر بیان کرده که ای انسان! تو برای دنیا ساخته نشدی و این از سیاست های کلی اسلام است برای هدایت بشر و توازن میان مادیات و معنویت.
در این میان یکی از دستورات اسلام برای توجه به معنویت و آخرت، مسئله زیارت قبور است که نه تنها مسلمین و شیعه بلکه دیگر مذاهب اسلامی و حتی دیگر ادیان به آن اهتمام دارند البته شکل آن متفاوت است؛ به عنوان مثال ما مسلمانان روزهای جمعه و مسیحی ها یکشنبه ها به زیارت اهل قبور می روند.
باید توجه داشت که زیارت اهل قبور برای تذکر قیامت و آخرت و قبر است تا انسان فراموش نکند این اتفاق وعده صریح الهی است و هر نفسی مرگ را می چشد، بنابراین فلسفه زیارت قبور این مسئله بوده و مورد تاکید قرآن و معصومین (ع) و پیامبر (ص) قرار دارد.
به عنوان مثال وقتی وارد قبرستان احد می شویم تابلویی دیده می شود که روی آن نوشته شده پیامبر (ص) فرموده اند که من قبلا شما را از زیارت قبور نهی کردم اما الان برای عبرت، شما را توصیه می کنیم و این مهم، مورد وفاق شیعه و سنی است.

پس چرا وهابیت که خود را مدعی اسلام ناب می داند! با زیارت اهل قبور مخالف است و دیگر مسلمین را به خاطر آن زیر سوال برده و متهم می کند؟
نقطه اختلاف وهابیت با دیگر مسلمین در لوازم این زیارت است، یعنی وهابیون می گویند شما بروید و سلامی بدهید اما حق ندارید توسل کنید، حق ندارید چراغ روشن کنید، حق ندارید قبر را آباد کنید و روی آن گنبد و بارگاه بسازید در واقع آنها با این قسمت مشکل دارند و معتقدند کسی که از دنیا رفت دیگر تاثیری بر آن ندارد، لذا حق ندارید به اولیا، پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) توسل کنید چون آنها دیگر قدرتی ندارند!
وهابیت با این قسمت مشکل دارد و آن را شرک می داند، از این رو توسل از دور و نزدیک را از مصادیق شرک می داند که البته اصلا این حرف محلی از اعراب ندارد چراکه بسیاری از روایات اهل سنت تصریح می کند که صحابه به زیارت پیامبر (ص) می رفتند و به ایشان متوسل می شدند و این هم میان صحابه، هم میان تابعین و هم علمای اهل سنت وجود داشته است.
به عنوان مثال در زمان خلیفه دوم قحطی شدیدی در مدینه رخ داد، مردم نزد عایشه آمدند که ما در حال هلاک هستیم و او می گوید به کنار قبر پیامبر (ص) رفته و به ایشان متوسل شوید تا باران ببارد.
اینها همه از مصادیق توسل است که در کتب اهل سنت به وفور دیده می شود و دیگر جای بحث ندارد.

با وجود این مصادیق و تصریحات، چرا وهابیت می خواهد این آموزه های اسلامی را از بین ببرد؟
این فرقه بنیادگرا است که با طرح مباحث پیش پا افتاده می خواهد جوامع اسلامی را به عقب باز گرداند و با طرح مباحث نخ نما شده جلوی حرکت روبه رشد کشورهای اسلامی را بگیرد، وهابیت را باید از این بعد بررسی کرد که تلاش می کنند با این افکار پوسیده جامعه اسلامی را دچار تشتت و پسرفت کند و حرفشان و تفکراتشان فلسفه ای ندارد.
وهابیت در رد زیارت اهل قبور به نهی پیامبر (ص) از این زیارت در اوایل بعثت استناد می کنند، در این باره توضیح دهید.
پیامبر (ص) در اوایل بعثت از زیارت قبور مسلمین را نهی کردند چراکه اعراب به خاطر آداب و رسوم جاهلی که نسبت به قبور داشتند به عنوان مثال در کنار قبور به مردگان خود افتخار می کردند از این رو، سوره مبارکه تکاثر نازل شد در پاسخ به این رسم و آداب جاهلی که اینها به جای عبرت گیری از مردگان، به یکدیگر بابت شمار مردگان و تعداد آبا و اجداد خود فخرفروشی می کنند.
دومین نکته برای این بود که زنان وقتی به زیارت قبور می رفتند آداب غیرشرعی و سخیف انجام می دانند، مثل خونی کردن صورتشان و خواندن اشعار سخیف و برداشتن حجاب از سر، از این رو پیامبر (ص) برای مرزبندی میان احکام اسلام و آداب جاهلی از زیارت قبور نهی موقت داشتند.

چرا وهابیت به خاطر تبرک و توسل دیگر مسلمین را متهم به شرک می کند؟
به طور کلی وهابیت با مسئله و قرائت غلط از شرک متولد شد و بر اساس آن اعلام به شرک می کند، باید توجه داشت که تبرک از مشترکات سنی و شیعه است و اختصاص به شیعه ندارد. به عنوان مثال در کتاب الجماع فی العلل و معرفت رجال که عبدالله پسر احمدابن حنبل از او روایت می کند که وی به مو و منبر پیامبر (ص) متوسل و متبرک می شد.
این نمونه ای است از کاری که علمای اهل سنت انجام می دادند لذا تبرک و توسل از اختصاصات شیعه نیست بلکه از اشتراکات مسلمان است که برای اختلاف افکنی دست روی آن می گذارند و با طرح این مباحث درپی تشتت میان جامعه اسلامی و باز داشتن آنها از حرکت رو به جلو هستند.


منبع:قدس

211008

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
0
0
بر دشمن اهل بیت(س) لعنت...
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین