عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۹۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۶
بازخوانی بیانات رهبر انقلاب، پیرامون ماه محرم؛
چيزى كه وجدان جامعه اسلامى را در آن زمان برآشفت واسوه و الگويى براى بعديها شد، همين حادثه عجيبى بود كه تا آن روز در اسلام سابقه نداشت. البته، بعد از آن، نظاير بسيارى پيدا كرد....

عقیق: مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از روحانیون در سال 72 به تشریح نقش امام حسین و عاشورا و همچنین نقش تبلیغات در واقعه عاشورا پرداختند. در ادامه به بازخوانی بخشی از این بیانات می پردازیم.

اساس دين با عاشورا پيوند خورده و به بركت عاشورا هم باقى مانده است. اگر فداكارىِ بزرگِ حسين‌بن‌على عليه‌السّلام نمى‌بود - كه اين فداكارى، وجدان تاريخ را به كلّى متوجّه و بيدار كرد - در همان قرن اول يا نيمه قرن دوم هجرى، بساط اسلام به كلّى برچيده مى‌شد. قطعاً اين‌گونه است. اگر كسى اهلِ مراجعه به تاريخ باشد و حقايق تاريخى را ملاحظه كند، اين را تصديق خواهد كرد.

چيزى كه وجدان جامعه اسلامى را در آن زمان برآشفت واسوه و الگويى براى بعديها شد، همين حادثه عجيبى بود كه تا آن روز در اسلام سابقه نداشت. البته، بعد از آن، نظاير بسيارى پيدا كرد؛ اما هيچ كدام از آن نسخه‌ها، مطابق اصل نبود. امّت اسلام، شهيدان زيادى داد. شهداى دستجمعى داد. اما هيچ كدام به‌پاى حادثه عاشورا نرسيد.

حادثه عاشورا، در اوج قلّه فداكارى و شهادت باقى ماند و همچنان تا قيامت باقى خواهد ماند. «لايوم كيومك يا اباعبداللَّه.» ما شيعيان، از اين حادثه، خيلى بهره برده‌ايم. البته غير شيعه هم، استفاده كرده‌اند. امروز، در كشور مصر، مسجد «رأس‌الحسين» - آن‌جا كه خيال مى‌كنند سر مقدّس آن بزرگوار مدفون است - محل تجمّع عواطف مردمِ محبِ‌ّ اهل بيتِ مصر است. ملت مصر، ملت خوبى است. كار به رژيم و دولت آن كشور نداريم. ملتْ محبِّ اهلِ بيت است.

همه‌جاى دنيا، متأثر از اين واقعه‌اند؛ اما شيعه از اين واقعه يك استفاده فوق‌العاده كرده است. ما دين را به‌وسيله اين‌حادثه حفظ كرديم؛ احكام را براى مردم بيان كرديم؛ عواطف مردم را در خدمت دين و ايمان قرار داديم. «ما» كه مى‌گوييم يعنى طايفه روحانيون و مبلّغين، در طول چند قرن گذشته.

آخرين بركت عظيم حادثه كربلا همين انقلاب شكوهمند ماست. اگر حادثه كربلا و اسوه‌گيرى از آن نبود، اين انقلاب پيروز نمى‌شد. امام بزرگوارمان كه در محرّم سال 57 فرمودند «ماهى كه خون بر شمشير پيروز است»، اين خط و اين درس را از محرّم دادند. سراغ جنگ هم كه برويد همين است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین