عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۹۰۲
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۹
محمدمهدی حق‌گویان، حافظ قرآن نابغه‌ایست که عوامل اجتماعی را در تحقق ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم مؤثر می‌داند و در این باره می‌گوید: نمی‌شود در حالی که جوانان ما نظاره‌گر خانم‌های بی‌حجاب در خیابان‌ها هستند؛ راحت قرآن را حفظ کنند.

» عقیق: محمد‌مهدی حق‌گویان» حافظ کل قرآن است که از سن ۷ سالگی حفظ قرآن را شروع کرده و در ۱۰ سالگی حافظ کل شده است و از آن زمان تاکنون به دریافت معانی، مفاهیم و تفسیر قرآن کریم همت گمارده است

محمدمهدی حق‌گویانˈ دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث با ۱۶ سال سن است و توانایی قرائت قرآن کریم به ۶۲ روش را دارد.
در ادامه قسمتی از گفت و گوی ما را با این حافظ قرآن میخوانید؛


ـ با توجه به اینکه معتقدیم قرآن نسخه‌ای برای تمام مشکلات جامعه دارد، به نظر شما فکر قرآنی هم‌اکنون در جامعه ما وجود دارد؟

ما متأسفانه فکر می‌کنیم باید یک آیه بگوید هدفمندی یارانه‌ها یا اگر این کار را کنید این می‌آید، نه، قرآن کریم جنبه کلی را مطرح کرده و برای اخلاق آمده است. در قرآن آمده که همه انسان هستید و باید تسلیم خدا باشید. حالا اگر همه دنیا برادر بودند، همه تسلیم خداوند بودند، ما این همه مشکلات داشتیم نه. مثلاً اگر سرمایه‌داران، فقرا را بر خود ترجیح می‌دادند دیگر فقیری بود؟ مشکلات ما از این چیزها نشأت می‌گیرد. قرآن چیزهایی را برای ما مهیا کرده که اگر به آن تمسک کنیم دیگر مشکلی باقی نمی‌ماند مثلاً الان آخر اقتصاد دنیا امریکا و چین هستند؛ اینها هم الان مشکل دارند؛ ما نباید توقع داشته باشیم قرآن بگوید اینقدر گاز وارد کنید، اینقدر نفت صادر کنید. قرآن آمده به واسطه اخلاق مشکلات ما را حل کند. هر چقدر به آن تمسک کردیم مشکلی باقی نمی‌ماند.

ـ شما به عنوان حافظی که تفسیر هم می‌داند، آموزه‌های قرآن را در متن جامعه حس می‌کنید؟

ما نباید توقع داشته باشیم که یک دفعه همه مردم هر کار می‌کنند طبق قرآن باشد؛ الان از زمان حیات پیامبر دورتر است یا زمان امیرالمؤمنین؟ مگرثقیفه پیش نیامد؟ مگر آنها پیامبر را درک نکرده بودند؟ پس چه شد؟ ما نباید توقع داشته باشیم چیزی ما را هل بدهد، ما باید خودمان حرکت کنیم و چنین فکری داشته باشیم؛ ما نباید توقع داشته باشیم یک انقلاب شود و همه چیز درست بشود؛ این سیری دارد؛ الان را با قبل انقلاب مقایسه کنید تا ببینید ما چقدر جوانان باتقوا داریم.

ـ این سیر باید از کجا شروع شود؟

شروع شده، هر چقدر ما بیشتر تلاش کنیم، این موضوع سرعت بیشتری پیدا می‌کند؛ یعنی ما هر چقدر بیشتر به قرآن عمل کنیم، حرکت سریعترمی‌شود؛ مثلاً من که دم از قرآن می‌زنم اگر آنرا را در زندگی پیاده کردم، تکبر، حرص و طمع نداشتم، بقیه هم تشویق می‌شوند. ولی اگر من دم از قرآن بزنم و از طرف دیگر به آن خنجر، چه می‌شود؟

در زمان رسول‌الله یا بعد از آن، معاویه یا سایرین دم از قرآن نمی‌زدند؟ چرا آنها در خطبه‌ها می‌خواندند اتقوالله، ولی اتقوالله نبود و مردم هم هر چه زمان به جلو می‌رفت به دنیا گرایش بیشتری پیدا می‌کردند؛ هر چقدر تک تک افراد به این آیات بیشتر عمل کنند و یا ما که ادعای قرآنی داریم بیشتر آنرا در زندگی پیاده کنیم مردم بیشتر تشویق می‌شوند اما اگر ما پیاده نکردیم، نباید توقع داشته باشیم. الان ۳۵ سال از انقلاب گذشته، ببینید چقدر تعداد حفاظ ، قرّاء ،مفسران و کسانی که با قرآن مأنوس هستند افزایش پیدا کرده است .

ـ بحثی که الان در جامعه قرآنی مطرح است، طرح حفظ است؛ ۲ سال پیش که حضرت آقا گفتند ما باید ۱۰ تا ۱۵ میلیون حافظ داشته باشیم، موجی راه افتاد؛ این موج را چطور می‌بینید و چه افقی را برای آن ترسیم می‌کنید؟ سرعت فعلی کار را چطور می‌بینید؟ آیا کافی است یا باید بیشتر کار شود؟

به نظر می‌رسد فعالیت‌هایی دارد در این زمینه صورت می‌گیرد؛ آموزش و پرورش هم گوی سبقت را از سایرین ربوده و الحمدلله دارد خوب کار می‌کند؛ البته خیلی انتقادات وارد است خصوصاً به آموزش و پرورش، ولی به هر حال کار دارد انجام می‌شود روش هم خوب است ولی ما باید قرآن را در متن زندگی بیاوریم.

آقا فرمودند حفظ قرآن و از آن طرف فرمودند سبک زندگی اسلامی؛ امکان ندارد در خیابان‌ها خانم‌های بدحجاب باشند و جوانان ما که اینها را می‌بیننند راحت قرآن را حفظ کنند؛ ما باید به اینها هم بپردازیم؛ آقا فرمودند ۱۰ تا ۱۵ میلیون حافظ، بله ما باید دعوت کنیم، مشورت کنیم، برنامه بچینیم. از آن طرف باید اینها را هم درست کنیم.

ـ آیا صرف اینکه تعدادی حافظ برای جامعه تربیت کنیم کافی است یا اینکه کارهای دیگری هم نیاز است؟ چون رهبری در جای دیگر فرموده بودند حفظ مقدمه عمل به قرآن است. شما فعالیت در این حد را کافی می‌دانید یا باید دایره آن گسترده‌تر شود؟

اگر در یک خانواده، یک نفر حافظ قرآن باشد این خانواده قرآنی است، پس ما اگر ۱۰ تا ۱۵ میلیون حافظ داشته باشیم انگار ۷۵ میلیون خانواده قرآنی داریم ولی موضوع این است که تشویق به حفظ قرآن کافی نیست بلکه باید در کنار آن سایر بسترها را هم فراهم کرد. آیا اینکه ما یک طرح حفظ قرآن راه بیندازیم دیگر همه حافظ قرآن می‌شوند؟ نه، مسلماً این نیست؛ اگر ما خودمان را هم بکشیم، تا جامعه درست نشود تا جامعه قرآنی نشود، این درست نمی‌شود.

پیامبر حکومتش را در مکه توانست ایجاد کند یا در مدینه؟ در مدینه؛ چون در مدینه مردم مسلمان شدند. ما زمانی می‌توانیم ۱۰ تا ۱۵ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم که از آن طرف هم اجتماع‌مان درست باشد؛ اگر کسی حافظ قرآن شد باید عامل به قرآن هم شود و در یک کلام آدم شود؛ الحمدلله جامعه خوبی داریم و خیلی جلو هستیم چون نظام اسلامی در جامعه حاکم است ولی متاسفانه مسائلی مانند بی‌حجابی در شهر می‌بینید که دل آدم به درد می‌آید.

ـ من می‌خواهم به این برسم که اصلاً ما آماده هستیم که ۱۰ میلیون حافظ تربیت کنیم یا باید اول یک سری بسترها را فراهم کنیم بعد سراغ آن برویم؟

نه، به نظرم آمادگی نداریم و باید شرایط را برای این کار آماده کنیم چون واقعا نمی‌شود؛ مثل این است که شما بروید در مکه مسیحیت را تبلیغ کنید؛ پیامبر اکرم هم اول در مکه تلاش کرد ولی نشد؛ تا بستر فراهم نشود امکان ندارد.

ـ چه باید کرد تا شرایط طوری فراهم شود که مردم خودشان با علاقه بیایند و بخواهند حافظ شوند، نه اینکه ما بیاییم بگوییم هر کس حافظ شد یک میلیون تومان به او می‌دهیم، راهی به نظرتان می‌رسد یا نه؟

ما باید از مسئولان شروع کنیم.

ـ مسئولین قرآنی؟

نه شما مسئولان قرآنی را کنار بگذارید روی صحبتم با برخی مسئولان است؛ وقتی مردم مسئولی را می‌بینند که در هنگام صحبت حتی یک آیه قرآن را نمی‌گوید و یا حرف‌هایش بوی سبک زندگی غربی می‌دهد یا در لباس دینی یک کار برخلاف دین می‌کند از دین فاصله می‌گیرند. چون اگر یک بقال این کار را بکند می‌گویند بقال این کار را کرد، ولی اگر یک چنین مسئولی این کار را کند،‌ می‌گویند آقا شما اینها را نمی‌شناسید و ...

من بخواهم حرف شما را تشریح کنم، مسئولان کشور و عالمان دین باید خیلی در مسائل مالی دقت کنند و الگوی مردم باشند به لحاظ اخلاقی و زندگی طوری باشند که مردم به سمت آنها بیایند.

بله شما ببینید اگر پیامبر توانست موفق شود به خاطر اخلاق و سیره نیکش بود .در سوره آل‌عمران آیه‌ای داریم، آیه ۱۵۹ می‌فرماید: «و لو کنت فظاً غلیظ القلب لانفضوا من حولک» یعنی اگر خشن و سنگدل بودی مردم از دورت پراکنده می‌شدند و علتی که پامبر توانست سرمشق شود همین بود؛ من الان چون طلبه هستم این موضوع را به خوبی حس می‌کنم. شما اگر با یک روحانی که برخورد متواضعانه و روی گشاده دارد مواجه شوی، دیدگاهت نسبت به دین عوض می‌شود.

یامثلاً برخی می‌گویند استقبال از نماز کم است. خوب اگر در محل ما امام جماعت خوش برخوردی باشد یا به طور مثال در حین سخنرانی دستور دهد که از مردم پذیرایی کنند تا تنوعی شود، همین کارها باعث می‌شود تا نماز گزاران چندین برابر شوند.

ـ توقع شما از مسئولان چیست؟

اینکه به قرآن توجه بیشتری بکنند و اگر نکنند چوبش را می‌خورند همانطور که در طول تاریخ چنین بوده است.

ـ شما که سال‌ها روی قرآن وقت گذاشته‌اید از لحاظ مالی مشکل دارید و از کسی در این زمینه توقعی دارید؟

نه، من برای خدا به دنبال قرآن رفتم و توقعی ندارم و اگر هم مشکل باشد خدا آن را حل می‌کند و به برکت قرآن خیلی چیزها فراهم است.

ـ برنامه شما برای آینده؟

انشاءالله می‌خواهم در مسیر احیای دین خدا گام بردارم


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین