عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۷۶۶
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۳
همزمان با سی‌امین سالگرد تاسیس بنیاد دائره‌المعارف اسلامی صورت میگیرد؛

عقیق: مراسم سیامین سالگرد تاسیس بنیاد دائره المعارف اسلامی و رونمایی از مجلد هجدهم دانشنامه جهاناسلام برگزار میشود.

به گزارش ستاد خبری این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین حسن طارمیراد، معاون علمی بنیاد دائرهالمعارف اسلامی در اینباره گفت: با اتمام و عرضه مجلد هفدهم دانشنامه جهان اسلام دربیست و ششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب، کار آماده سازی مجلد هجدهم از خردادماه امسال آغاز شد.

وی توضیح داد: از آن زمان مقالات ارائه شده بر اساس نظم الفبایی بررسی شد، برخی سوالات مطرح و مقالات بازبینی شدند. با نهایی شدن این بررسیها، مجلد هجدهم اواخر بهمن ماه به چاپخانه رسید.

معاون علمی بنیاد افزود: مجلد هجدم حاصل تلاشهای مستمر پژوهشگران بنیاد و محققان و مولفان داخل و خارج کشور است و مشتمل بر 874 صفحه، 314 مدخل اصلی، 114 مدخل ارجاعی و 349 مقاله است.

طارمی با اشاره به مقالات مجلد هجدهم گفت: مجلد هجدهم دانشنامه مدخلها و مقالاتی از حروف «د» و «ذ» را در بر میگیرد. مقالات بسیار مهمی در مجلد هجدهم است که به دلیل ضرورت توجه مضاعف، کار آماده سازی نهایی را تا حدودی کند  کرد.

وی با اشاره به برخی از این مقالات افزود: در حوزه شخصیتها مقالاتی درباره کمال الدین دمیری، عبدالعزیز دوری، دیوسکوریدس(داروشناس بزرگ یونانی که بر طب دوره اسلامی بسیار تاثیرگذار بود)، دهخدا و... را داشتیم. در زمینه آثار مهم دوره اسلامی، مقالاتی درباره دلائل النبوه، دلائل الاعجاز، الذریعه الی اصول الشریعه، الذرایعه الی تصانیف الشیعه و دلالت الحائرین ابن میمون ارائه شده است. از جریان های معاصر هم مقالاتی با عنوان گزارش دئوبندیه در هند و مفهوم دولت(به معنای عام از نظر دانشمندان اسلامی) در مجلد هجدهم دیده می شود.

 مجلد هجدهم دانشنامه جهان اسلام روز چهارشنبه، 21 اسفند در محل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری وابسته به جهاد دانشگاهی با حضور اندیشمندان و پژوهشگران رونمایی خواهد شد.

دانشنامه جهان اسلام به همت بنیاد دائره المعارف اسلامی توسط جمعی از محققان و زیر نظر دکتر غلامعلی حدادعادل مدیرعامل بنیاد، منتشر میشود.


بنیاد دائره المعارف اسلامی در سال 1362  توسط رهبر معظم انقلاب تاسیس شده است. ریاست عالی بنیاد را حضرت آیت الله خامنه ای و مدیریت عامل آن را از بدو تاسیس تا سال 1370 مصطفی میرسلیم و از آن زمان تا کنون دکتر غلامعلی حداد عادل برعهده دارد.

خبرهای تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

ایمان شمسایی

مسئول ستاد خبری سی امین سالگرد تاسیس بنیاد دائره المعارف اسلامی

 و رونمایی از مجلد هجدهم دانشنامه جهان اسلام


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین