عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۵۶۵
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۳
نماز جماعت در اسلام مظهر یگانگی و برادری و مهر و الفت است و بی آنکه کسی عهده دار نظم آن باشد.

عقیق: نماز اصلی ترین مسیر رسیدن به قرب خداوندی است و در سخنان نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) سخنان فراوانی در اهمیت برپایی نماز و همچنین کیفیت برپایی آن ارایه شده است، از جمله اقامه نماز به جماعت در سیره اهل بیت(ع) از جایگاه ویژه ای برخوردار است.


نماز جماعت در اسلام مظهر یگانگی و برادری و مهر و الفت است و بی آنکه کسی عهده دار نظم آن باشد، خود دارای روح انضباط و نظم و ترتیب است.
مسلمانان با شنیدن صدای اذان از این سو و آن سو روانه مساجدی می شوند و چون بانگ تکبیر و اقامه نماز گفته شد همه همراه با صفوف منظم خود به پا می خیزند و با هم تکبیر می گویند.


آنگاه با سکوتی توام با وقار و توجه به معانی حمد و سوره که توسط امام جماعت خوانده می شود گوش می دهند و آنگاه همه با هم گویی دارای یک روح اند به رکوع و سجود می روند و می نشینند و بر می خیزند و در پایان نماز به یکدیگر سلام می دهند و دست یکدیگر را می فشارند(مصافحه می کنند). بدیهی است در چنین اجتماعی نفاق ها و کینه ها، بدبینی ها و بدخواهی ها و همچنین اختلافات طبقاتی رخت بر می بندد و جای خود را به مهر و صفا، برادری و برابری می دهد(1).

 

ثواب نماز جماعت
در روایتی وارد شده است که اگر یک نفر به امام جماعت اقتدا کند هر رکعت از نماز آنان ثواب صد و پنجاه نماز دارد و اگر دو نفر اقتدا کنند هر رکعتی ثواب ششصد نماز دارد و هرچه بیشتر شوند ثواب نمازشان بیشتر می شود تا به ده نفر برسند و عده آنان که از ده گذشت اگر تمام آسمان ها کاغذ و دریاها مرکب و درخت ها قلم و جن و انس و ملائکه نویسنده شوند، نمی توانند ثواب یک رکعت از آن را بنویسند(2) .


مستحب است که نمازهای واجب خصوصا نمازهای شبانه روزی به جماعت خوانده شود و در نماز صبح و مغرب و عشا خصوصا برای همسایه مسجد و کسی که صدای اذان مسجد را می شنود بیشتر سفارش شده است(3).


مستحب است انسان صبر کند که نماز را به جماعت بخواند و نماز جماعت از نماز اول وقت که فرادی یعنی تنها خوانده می شود بهتر است و نیز نماز جماعتی را که مختصر بخوانند از نماز فرادی که آن را طول بدهند بهتر است(4).


وقتی که جماعت برپا می شود مستحب است کسی که نمازش را فرادی خوانده، دوباره با جماعت بخواند و اگر بعد بفهمد که نماز اول باطل بوده، نماز دوم او کافی است(5).
در زمان پیامبر(ص) هرگاه افراد نماز جماعت کم می شدند آن حضرت به جست وجوی افراد می پرداخت ومی فرمود: شرکت در نماز صبح و عشا بر منافقان از هرچیز سنگین تر است(6).
و در حدیث آمده امده: هرکه نماز جماعت را دوست بدارد، خداوند و فرشتگان او را دوست می دارند.(7).

 

پی نوشت ها:
1.رساله نوین، ج1
2.توضیح المسایل
3.توضیح المسایل
4.توضیح المسایل
5.توضیح المسایل
6.کنزالعمال
7.مستدرک الوسائل

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین