عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۴۸۵
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۲
نمیانده استان کردستان در کارگروه فرهنگی دوازدهمین جشنواره امام رضا(ع) گفت: 84 شاعر کُردزبان در داخل و خارج کشور -فارغ از مذهبی که دارند- منحصراً برای امام رضا(ع) شعر می‌گویند

عقیق: نشست دوازدهمین کارگروه هنری جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) باحضور سیدجواد جعفری دبیر جشنواره، سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگانی از یازده استان‌ کشور برگزار شد.

* 30 درصد برنامه‌های جشنواره امام رضا(ع)‌ «فرهنگی» است

سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در ابتدا گفت: از نشانه‌های وفای به عهد بین امت و امام این است که امت تلاش کند سیره امام را بشناسد و آن را به جامعه بشناساند و باید گفت ادارات ما به خوبی این وفای عهد را شناخته‌اند و امروز به عنوان میهمان امام رضا(ع) تلاش می‌کنند تا سیره رضوی را اشاعه دهند.

وی گفت: 25.9 درصد برنامه‌های بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) مرتبط با برنامه‌های فرهنگی است که این رقم، رقم قابل توجهی است و مجموعاً 14 عنوان از برنامه‌های یازده استان، مرتبط با برنامه‌های فرهنگی شورای سیاست‌گذاری است.

جعفری اظهار داشت: یکی از کارگروه‌های پرجمعیت و پر برنامه،‌ کارگروه فرهنگی است که به لحاظ کمی و کیفی باید سطح جشنوراه امام رضا(ع) را ارتقاء دهیم، البته این مرکز دارای برنامه‌های فاخری است که کمتر مورد ایراد و نقد واقع می‌شود.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) عنوان کرد: اگرچه برای پیشرفت و در راستای رشد و ارتقاء، باید نقد و انتقاد باشد اما باید سعی کنیم اشتباهاتمان را به حداقل برسانیم و در این صورت است که کارکرد بالایی خواهیم داشت.

* تبلیغ سراسری جشنواره «نهضت کتابخوانی» توسط صداوسیما

نماینده استان البرز، گفت: از اینکه حرکتی با همدلی، همگرایی و هم‌افزایی شکل می‌گیرد خرسندیم و جشنواره رضوی این شعار را در عمل تا حدود زیادی پیاده کرده و اینکه امروز شاهد این ظرفیت عظیم در جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) هستیم موفقیتی برای آن به شمار می‌رود که می‌تواند الگویی برای سایر برنامه‌های فرهنگی مبنی بر دوری از جزیره‌ای عمل کردن باشد.

وی با بیان اینکه این جشنواره در استان البرز با عنوان نهضت کتاب‌خوانی رضوی برگزار می‌شود، اظهار داشت: از آنجایی که کتاب‌خوانی پروسه‌های مفصلی دارد و نیازمند مساعدت و همراهی دستگا‌های فرهنگی است اگر بخواهیم این بخش از جشنواره تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد باید از ظرفیت‌های مجازی نیز بهره ببریم و این راهکاری است برای مطالعه کتب بیشتر که البته با حمایت سایر بخش‌های جشنواره محقق خواهد شد.

نماینده استان البرز عنوان کرد: تبلیغ سراسری از سوی صدا و سیما در راهنمایی مخاطبان برای شرکت در جشنواره نهضت کتاب‌خوانی رضوی تأثیر بسزایی دارد و می‌تواند در نگاه مسئولین این بخش نیز مؤثر باشد. و پیشنهاد می‌شود از میان آثار برتر جشنواره دوازدهم، آثاری برای منبع مسابقه در جشنواره بعدی در نظر گرفته شوند.

*چاپ آثار شعرای عرب‌زبان خوزستان و ارائه آن به سایر کشورهای

حجت‌الاسلام حجت‌الله سپهر نماینده استان خوزستان با بیان اینکه جشنواره شعر رضوی به زبان عربی در این استان برگزار می‌شود،‌ گفت: شعر عربی در ساحت مقدس اهل بیت(ع) جایگاه ویژه‌ای دارد و حضرات معصوم به ویژه امام رضا(ع) به شعرا عنایت خاصی داشته‌اند که از آن جمله می‌تواند به دعبل خزاعی اشاره کرد که شخصیتی مجاهد و عنصر شهادت‌طلب برای حضرت رضا (ع) بود.

وی اظهار داشت: شعر اعراب شیعی جایگاه بسیار برجسته‌ای در میان شهروندان خوزستانی دارد به طوری که در میان خانواده‌های عرب خوزستان حداقل یک شاعر وجود دارد و در بسیاری از کنگره‌های عربی شیعی جهان، شعرای خوزستان یک سر و گردن بالاتر از بقیه ظاهر می‌شوند.

سپهر با بیان اینکه مقام معظم رهبری علاوه بر شعر عربی با شعرای فصیح خوزستان رسماً آشنا هستند، عنوان کرد: ما کنگره شعر عربی خوزستان را با عنوان «دعبل خزاعی» برگزار می‌کنیم که از کشورهایی مانند مصر، بحرین، لیبی، قطر، کویت، عراق، لبنان و حتی سوریه نیز آثار خود را به این جشنواره ارسال می‌کنند.

وی تصریح کرد: یک رستاخیز عظیم در شعر عربی به وجود آمده است جمعیتی بالای 3-4 هزار نفر با بیرق‌های عربی در مراسم اختتامیه جشنواره دعبل خزاعی شرکت می‌کنند که بازخوردهای مثبتی در عرصه بین‌المللی شعر رضوی داشته است.

نماینده استان خوزستان ادامه داد: شعر، زبان گویای عرب است در کشورهای شیعی در تمامی مناسبت‌ها و گردهمایی‌ها اعراب مطالب خود را با زبان شعر بیان می‌کنند اگر به فعالیت‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در حوزه ادبیات عرب اهتمام شود می‌تواند سلاحی در برابر اندیشه‌های تحمیلی علیه شیعه باشد.

وی گفت: آنچه از بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) انتظار می‌رود این است که اگر آثار فصیح و محلی شعرای عرب‌زبان چاپ شده و در اختیار کنگره‌های خارجی قرار گیرد مروجی در راستای نشر معارف رضوی در قالب جشنواره امام رضا(ع) خواهد بود.

* لزوم تأسیس کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) در مازندران

نماینده استان مازندران در بخش دیگری از این کارگروه عنوان کرد: استان مازندران جشنواره نامه‌ای به امام رضا(ع) را از سال 1385 برگزار می‌کند که در سال گذشته 850 نامه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

وی پیشنهاد کرد: از آقای جعفری درخواست می‌کنم که تبلیغات نامه امام رضا(ع) را در شبکه جهانی سحر پخش کند. همچنین انتظار می‌رود کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) نیز در استان مازندران تأسیس شود.

*توزیع زمانی برنامه‌های جشنواره امام رضا(ع) در طول سال

نماینده استان ایلام در بخش دیگری از این کارگروه اظهار داشت: جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در این استان با عنوان جشنواره خاطره‌نویسی و سفرنامه‌نویسی رضوی برگزار می‌شود.

وی گفت: از دهه کرامت تا میلاد امام رضا(ع) بازه زمانی 10 روزه است و ما بقیه سال را درگیر امور دبیرخانه جشنواره هستیم که باید توزیع زمانی برنامه‌ها در طول سال انجام شود.

همچنین باید تدبیری برای جمعیتی که در مشهد مقدس در ایام خاصی از سال حضور می‌یابد داشته باشیم تا از ظرفیت موجود فرهنگی در این راستا بهره ببریم.

* شعرخوانی 84 شاعر کردزبان در ولادت امام رضا(ع)

استان کردستان جشنواره شعر رضوی را به زبان کردی برگزار می‌کند. نماینده این استان تصریح کرد: استان کردستان در معرض تهاجم تکفیری‌ها است که باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و بر اساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری بنیاد امام رضا(ع) جشنواره شعر رضوی را به زبان کردی برگزار می‌کنیم.

وی اظهار داشت:‌ 21 دستگاه اجرایی اعم از دولتی و غیردولتی در بحث گرامی‌داشت دهه کرامت در استان کردستان بسیج شده‌اند، همچنین در اختتامیه جشنواره نیز در سالروز شهدای دولت در روزهای هفتم و هشتم شهریورماه 93 برگزار خواهد شد.

نماینده استان کردستان تصریح کرد: 84 شاعر متعهد کردزبان در داخل و خارج کشور داریم که منحصراً فارغ از مذهبشان برای امام رضا(ع) شعر می‌گویند. همچنین داستان کوتاه کردی نیز را به عناوین این جشنواره اضافه کردیم و امیدواریم جشن رضوی را نیز بتوانیم در شهر سلیمانیه عراق برگزار کنیم.

* تولید برنامه‌های الگویی، تولیدی و پژوهشی؛ محورهای جشنواره محراب در خراسان رضوی

نماینده خراسان رضوی گفت: نقش مساجد در تعالیم و آموزه‌های رضوی با هدف نقش‌آفرینی مساجد به عنوان یک پایگاه تأثیرگذار و استفاده از ظرفیت عظیم مردمی بی‌بدیل است.

وی گفت: این جشنوراه طوری طراحی شده که دارای برنامه‌های الگویی، تولیدی و پژوهشی است و در حوزه تشکلات مردمی ارائه می‌شود و در برنامه‌های تولید موضوعاتی مانند فیلم کوتاه، مستند، شعر را به خود اختصاص داده که در حد توان تشکل‌های مردمی به ویژه کانون‌های مساجد طراحی می‌شود.

نماینده استان خراسان رضوی، گفت: اگر بتوانیم ظرفیت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور را استفاده کنیم هدف غایی ما که ورود بیشتر مردم در عرصه‌ فعالیت‌های رضوی است محقق خواهد شد و استان خراسان رضوی جشنواره امام رضا(ع) را در قالب جشنواره محراب با عنوان نقش مساجد در توسعه و ترویج تعالیم آموزه‌های رضوی برگزار می‌کند.

نماینده استان کرمان نیز گفت: نهمین جشنواره کنگره شعر رضوی در سال آینده برگزار می‌شود که به جذب حداکثری شاعران کمک می‌کند.

*برگزاری هفته‌های فرهنگ رضوی در تمامی استان‌های کشور 

فیض‌منش نماینده استان همدان اظهار داشت: جشنواره شعر دوبیتی‌سرایان رضوی موضوع جشنواره این استان است که مبحث جشنواره در سال‌های گذشته، مقالات علمی بود اما از آنجایی که به دنبال حضور مردم در جشنواره هستیم موضوع جشنواره را به  «دوبیتی‌سرایان رضوی» تغییر دادیم.

وی تصریح کرد: اگر جشنواره‌ها را کاملاً تخصصی برگزار کنیم تنها بخش اندکی از جامعه درگیر آن خواهند شد اما از آنجایی که عامه مردم به ساحت مقدس امام رضا(ع) علاقه دارند، دوست دارند در این جشنواره شرکت کنند.

نماینده استان همدان گفت: یکی از اتفاقات خوب این استان برگزاری هفته‌های فرهنگ رضوی است که جا دارد این هفته‌های فرهنگ رضوی را در سراسر کشور داشته باشیم که همپوشانی بیشتری با اهداف دبیرخانه جشنواره دارد.

*لزوم تشکیل پایگاه جامع مخاطبان جشنواره رضوی در وب‌سایت جشنواره 

نماینده استان چهارمحال و بختیاری در بخش دیگری از این کارگروه گفت: مقام معظم رهبری در 15 مهرماه سال 71 در سفر به استان چهارمحال فرمودند قبل از اینکه چهارمحال و سامان را بشناسم شعر «عمان سامانی»‌ را می‌شناختم. از این رو جایگاه فرهنگی شعر نیز در استان چهارمحال جایگاه کاملاً برجسته‌ای دارد.

وی پیشنهاد کرد: در حوزه کودک و نوجوان که مباحث تربیتی مطرح است باید کارها به صورت متنوع‌تر و با قابلیت و کیفیت بهتری معرفی شود و بتوانیم در تبیین فرهنگ رضوی از زبان هنر بهره ببریم.

نماینده استان چهارمحال و بختیاری با تأکید بر لزوم ایجاد پایگاه جامع مخاطبان، تصریح کرد: بهتر است مشخص شود که از ابتدای جشنواره رضوی تا کنون در هر استان چند اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است و اطلاعات آنها بر روی سایت قرار گیرد.

وی افزود: همچنین در قالب هفته‌های فرهنگ رضوی، آثار تولیدات فرهنگی، هنری را در طول سال بتوانیم به سایر استان‌ها ببریم.

* جشنواره امام رضا(ع) حلقه وصل هنرمندان و خالقان آثار هنری است

همایون امین‌زاده مشاور معاون فرهنگی و دبیر کارگروه جشنواره امام رضا(ع) گفت: مطالب مطرح شده در این جلسه مطالب شاداب، جدی بود و نشان‌دهنده حرکت رو به جلوی این جشنواره است و تجمیع تجربه‌ها و انرژی‌های جدید، توان مضاعفی به آقای جعفری خواهد داد که این مسیر نورانی را با اطمینان قلب بیشتری ادامه دهد.

وی افزود: به نظر می‌رسد حلقه وصل تمام هنرمندان کشور و خالقان اثر فرهنگی و هنری امروز جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است؛ طیف وسیعی از نقش‌آفرینان این حوزه با تعصب این مسیر را طی می‌کنند و در میان اقوام و مذاهب همگی به ریسمان امام رضا(ع) متوسط شده‌اند.

دبیر کارگروه فرهنگی جشنواره امام رضا(ع) اظهار داشت: ارادتی که برادران اهل سنت در ایام مبارک جشنواره امام رضا(ع) بروز می‌دهند واقعاً‌ جذاب است، بارها بچه‌های اهل سنت از بنده درخواست می‌کنند که کار کوچکی برای جشنواره امام رضا(ع) انجام دهند که من بغض می‌کنم و این موضوع موجب خوشحالی من است.

وی ادامه داد: مسیر تکاملی جشنواره امام رضا(ع) تا کنون شعف‌انگیز بوده و همچنین نیازمند آسیب‌شناسی است و آنچه که مد نظر است این است که جشنواره امام رضا(ع) به صورت برجسته و عملیاتی در تفاهم‌نامه‌ها میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد امام رضا(ع) دیده می‌شود.

* عمق، گسترش و نفوذ، سه مؤلفه مهم جشنواره امام رضا(ع) است

وی در خصوص برگزاری هفته‌های فرهنگ رضوی در سایر استان‌ها گفت: باید با نگاه بهتر و آسیب‌شناسانه ادامه مسیر را در کنار هم طی کنیم و این اقدام بزرگ و فرهنگی را به سرمنزل برسانیم.

امین‌زاده تصریح کرد: عمق، گسترش و نفوذ، سه مؤلفه مهم جشنواره امام رضا(ع) است که در این سه بعد به طرح‌های خوبی دست یافت.

در پایان این جلسه قرار شد جلسه‌ای در خلال برگزاری نمایشگاه کتاب در سال آینده با اعضای کارگروه فرهنگی دوازدهمین جشنوراه بین‌المللی امام رضا(ع) و معاون فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی برگزار شود.

بر اساس این گزارش، دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) از یکم تا یازدهم ذی‌القعده (موسوم به دهه کرامت) برابر با پنجم تا پانزدهم شهریور 1393 در تمام استان‌های ایران و 75 کشور جهان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت در بخش‌های مختلف جشنواره امام رضا(ع) می‌توانند به سایت شمس توس به نشانی www.shamstoos.ir مراجعه کنند.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین