عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۴۳۵
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۲
با بررسى ویژگی هاى حکومت جهانى حضرت مهدی(عج)، این سؤال مطرح است که با وجود جهانخواران تا دندان مسلح و سلاح هاى فوق مدرن الکترونیکى، پیروزى براى امام زمان(عج) چگونه میسر است؟

عقیق:با بررسى ویژگی هاى حکومت جهانى حضرت مهدی(عج)، این سؤال مطرح است که با وجود جهانخواران تا دندان مسلح و ارتش هاى عظیم، منظم، پیچیده و سلاح هاى فوق مدرن الکترونیکى، تکنیک برتر ابرقدرت ها، سلاح هاى هسته‏اى و طرح هاى جنگ ستارگان و ... پیروزى جهانى‏ براى امام زمان(ع) چگونه میسر است؟اصولا چون چنین پیروزى عظیمى، اگر محال نباشد، ممکن و آسان هم نیست ‏باید دید زمینه و عوامل چنین پیروزیى چیست و راه آن کدام است؟ در این بحث‏به عوامل پیروزى آن حضرت در این قیام جهانى و فتح نهایى عالم توسط ایشان مى‏ پردازیم و با توجه به روایات و احادیث رسیده این عوامل را بررسى مى‏کنیم.

در ضمن ‏بررسى‏ ویژگی هاى ‏یاران حضرت مهدى(ع) و خصوصیات لشکریانش به این نکته برمى‏ خوریم که آنان "منصور بالرعب‏" هستند. منصور بالرعب بودن، یعنى آنکه پیروزى آن حضرت ظاهرا در سایه رعب و وحشتى است که در دل دشمنان، از او و لشکریانش ایجاد مى‏شود و آنها از قدرت و پیروزی هاى او به قدرى به هراس مى‏افتند که توان استقامت‏خویش را از دست مى‏دهند یا تسلیم مى‏شوند و یا سلاح ها را بر زمین مى‏گذارند و فرار مى‏کنند و این خود زمینه پیروزى و فتح بدون درگیرى و خونریزى و جنگ را براى آن حضرت فراهم مى‏کند.دشمنان آن حضرت از ترس برخورد نظامى و درگیرى با امام، سلاح هاى خود را بر زمین مى‏گذارند یا با بلندکردن پرچم سفید، تسلیم مى‏شوند و یا از پیشاپیش لشگر او مى‏گریزند. در تاریخ از اینگونه پیروزیها دیده شده که سپاهى با مشاهده قدرت طرف مقابل متزلزل و مرعوب مى ‏شدند و سرانجام قبل از رسیدن لشگر، خود را تسلیم مى‏کردند.پیامبر(ص)، طبق شواهد تاریخى و آیات قرآن از این موهبت‏برخوردار بوده و درمواردى‏صلابت و ابهت آن حضرت و تصمیم و اراده شکست‏ناپذیر او دل هاى دشمنان را به لرزه افکنده و آنان را پریشان ساخته است و پیش از درگیرى و یا به مجرد رویارویى، شکست‏خورده و پا به فرار نهاده یا تسلیم شده‏اند.

پیامبر اسلام در غزوه بدر با اقلیتى غیر مجهز و بسیار کم در برابر سپاهى مجهز و چندین برابر، نه تنها ایستاد، بلکه به پیروزى جالبى هم رسید و این خود از مواردى است که دشمن با رعبى که در دلش از پیامبر اسلام توسط خداوند مى‏افتد و با دادن بیش از هفتادکشته و مجروح و به جا نهادن اسیران زیاد، پا به فرار مى‏گذارد. ابوسفیان مى‏گوید به محض‏رساندن کاروان به مکه بسرعت ‏به بدر مراجعه کردم ، لشکر در حال فرار بود و به هر کس مى‏گفتم: بایست! مى‏گفت: على ،علیه‏السلام، سوار بر اسب مرا تعقیب مى‏کند.در جنگ خندق پس از محاصره مدینه توسط نیروهاى قریش و احزاب و عبور "عمروبن‏عبدود" و همراهان او از خندق و رجزخوانى عمرو، اضطراب و دلهره‏اى بین مسلمین رخ داده بود که به تعبیر قرآن "و زلزلوا زلزالا شدیدا" (1) و فریاد "متى نصرالله" سر مى‏دادند.

آنگاه که حضرت على(ع) عمرو را با یک ضربت از پا درآورد و پیامبر(ص) فرمود: "ضربة على یوم الخندق افضل من عبادة‏الثقلین" ترس و رعب عجیبى در دل دشمن افتاد و شبانه فرار کردند.و نیز در جنگ با یهود بنى‏نظیر و بنى قریظه، ترس و نگرانى به حدى بود که به تعبیر قرآن:

"وقذف فى قلوبهم الرعب یخربون بیوتهم بایدیهم‏و ایدى المؤمنین"(2)

و در دلشان (از سپاه اسلام) ترس افکند تا به دست‏خود و به دست مؤمنان خانه‏هاشان را ویران کردند.و یا در فتح مکه زمینه چنان فراهم مى‏شود و به‏گونه‏اى‏مرعوب‏مى‏گردند که جرات هر گونه مقاومت و رویارویى از لشکر جرار قریش و ابوسفیان سلب مى‏گردد و همه طوعا و کرها تسلیم مى‏شوند و شعار "لااله الاالله وحده وحده وحده انجز وعده و نصر عبده و اعز جنده و هزم‏الاحزاب وحده" تحقق مى‏یابد. باز در انقلاب اسلامى، دیدیم که دشمن با همه قوا و توان و سلاح هاى مدرن، چگونه صحنه را خالى مى‏کرد، مخصوصادرآخرین‏روزهاى پیروزى انقلاب اسلامى شاهد بودیم که در پى فرمان حضرت امام، قدس‏سره، و ریختن همه مردم به خیابان ها با فرمان رهبرانقلاب، چگونه نیرومندترین ارتش خاورمیانه عملا جا خالى کرد و نیروهاى انقلاب پیروز شدند.

در جنگ تحمیلى هم نمونه‏هایى از این پیروزیها را در فتح خرمشهر و آبادان و فتح‏المبین دیدیم که نیروى مجهز و برتر مهاجمان، با روحیه متزلزل در اثر ترس و وحشت‏شعار الله‏اکبر چگونه شکست‏خورد و تسلیم شد.

اینها نمونه کوچکى است از پیروزى که در سایه ترس و رعب در دل دشمن به وجود مى‏آید.

پس بسیار روشن است که یکى از عوامل عمده پیروزى ارتش امام زمان(ع) همان رعب است که از آوازه حضرت و تایید و نصرت او از طرف خدا در دل دشمنان خدا و امام زمان(ع) مى‏افتد و این حقیقت در لابلاى آیات و روایات مشهود است.

اینک آیاتى که دلالت‏بر اینگونه پیروزی ها دارد و مى‏رساند که پیامبر(ص) در مواردى، منصور بالرعب بوده است از نظر مى‏گذرانیم:1. "سنلقى فى قلوب‏الذین کفرواالرعب بما اشرکوا بالله‏"(3)

به زودى در دل هاى کفار رعب و هراس مى‏افکنیم، به خاطر آنکه شرک براى خدا قائل شدند.2. "سالقى فى قلوب الذین کفروا الرعب فاضربوا فوق‏الاعناق"(4)

به زودى در دل هاى کافران وحشت و ترس مى‏افکنیم ، پس ضربه‏ها را بر بالاى گردنها (یعنى مغزشان) فرود آورید. این در رابطه با رعبى است که در دل کفار قریش در جنگ بدر افتاد و سبب پیروزى مسلمانان بر آنها شد.3. "و قذف فى قلوبهم الرعب فریقا تقتلون و تاسرون فریقا"(5)

در دل یهودیان رعب و وحشت افتاد که سبب فروآمدن از دژهایشان شد و شما گروهى را کشتید و گروه دیگرى را به اسارت گرفتید.4. "فاتاهم الله من حیث لم یحتسبوا و قذف فى‏قلوبهم‏الرعب‏"(6)

پس قدرت خداوند از جایى که گمان نمى‏بردند، آمد و رعب وحشتى در دل آنان افتاد.در بسیارى از روایات ما همین صفت و ویژگى پیامبر(ص) براى حضرت مهدى(ع) نقل‏ شده ‏است، علاوه بر روایاتى که قبلا اشاره شد به اینکه رعب پیشاپیش لشکر امام زمان(ع) از هر طرف مى‏رود یعنى از فاصله دور دشمن او مرعوب مى‏گردد و فرار مى‏کند یا تسلیم مى‏شود .امام باقر(ع) مى‏فرماید: "همه سنن انبیا در امام زمان جمع است (که بعدا در این زمینه بحث ‏خواهیم کرد) ولى از سنت هاى جدش مصطفى(ص) قیام به شمشیر و منصور بالرعب است."و اما شبهة من جده المصطفى محمد(ص) فخروجه بالسیف و قتله اعداءالله و اعداءرسوله و الجبارین و الطواغیت و انه ینتصر بالسیف و الرعب و انه لا ترد له رایة ..." (7)

از سنت هاى جدش قیام امام زمان با شمشیر و قیام مسلحانه است و نابودى دشمنان خدا و رسول خدا و ستمگران و طاغوتها است و منصور به رعب و تسلیم همه پرچم ها در برابر اوست.امام محمدباقر(ع) نیز مى‏فرماید:

"القائم(ع) منا منصور بالرعب، موید بالنصر تطوى له الارض و تظهر له الکنوز و یبلغ سلطانه المشرق و المغرب‏"(8)

قائم(ع) ما یارى شده به رعب است و تاییدشده با پیروزى است. تمام زمین به تصرف او درمى‏آید و گنج هاى زمین براى او ظاهر مى‏شود و سلطه او بر شرق و غرب مى‏رسد.امام صادق(ع) مى‏فرمود:

"ان‏القائم‏منامنصوربالرعب‏موید بالنصر تطوى له‏الارض و تظهر له الکنوز و یبلغ سلطانه‏المشرق و المغرب و یظهرالله به دینه ولوکره المشرکون‏"(9)4. در ذیل تفسیر آیه "اتى امرالله فلاتستعجلوه‏" مى‏فرماید: (10) 

"هو امرنا امرالله تعالى عزوجل ان لانستعجل به حتى و یویده بثلاثة اجناد الملائکه المؤمنین والرعب‏"(11)

او همواره با 3 گروه سپاه تایید مى‏شود. سپاه فرشتگان، سپاه مؤمنان مخلص و سپاه رعب و ترس.هشام بن سالم از امام صادق(ع) نقل مى‏کند:

"... فلا یبقى بین الخافقین الا خافه‏" (12)

در میان شرق و غرب کسى نمى‏ماند مگر اینکه از او مى‏هراسد.ابى‏بصیر از امام صادق(ع) نقل مى‏کند که آن حضرت درباره نشر و گسترش پرچم‏حضرت‏مهدى(ع) پس از نقل مطالبى مى‏فرماید:

"و یسیرالرعب قدامها شهرا وراءها شهرا و عن یمینها شهرا و عن یسارها شهرا، ثم قال یا ابامحمد، انه یخرج موتورا غضبان اسفا لغضب‏الله على هذاالخلق‏". (13)با توجه به معناى لغوى رعب که همان خوف و در واقع ترس شدیدى است که کتمان آن ممکن نیست، روشن مى‏شود منصور به رعب بودن آن حضرت ممکن است‏به این معانى باشد:

1. مردم مخالف و دشمنان، روحیه خود را ببازند و جرات مقاومت در برابر او نکنند و از ترس لشکر مقاوم و غیرقابل نفوذ و شکست‏ناپذیر آن حضرت، تسلیم شوند.

2.آوازه آن حضرت و لشکرش چنان رعب‏آور است که شهرهاى دور دست که با لشکر امام به مسافت‏یک ماه راه‏رفتن، فاصله دارند، از هر طرف بدون درگیرى و رویارویى و مقاومت تسلیم مى‏شوند، چنانچه حدیث ابى بصیر گویاى آن است.

3. تمام دشمنان آن حضرت در خوف شدید به سر مى‏برند و این ترس خودمقدمه پیروزى امام و شکست دشمنان امام است.این رعب و ترس از چند جهت ممکن است رخ دهد:

الف) از نظر اعجاز و قدرت خداوند که هراس و رعب در دل هاى دشمنان امام و ابرقدرت ها بیفکند و قدرت اراده و تصمیم به مقاومت را از آنان سلب نماید، نتیجه اینکه زودتر تسلیم شوند. گویى چنان از خود بى‏خود شوند و دست و پاى خود را گم کنند که توان حرکت نیابند همانند بره در برابر شیر و ...!

ب) آوازه پیروزى سریع حضرت و شیوع فتح و نصرت او در سراسر بلاد و ویژگى یاران او و لشگریانش که مقاوم و شکست ناپذیرند، سبب این خوف و رعب گردد.

ج) انتشار حرکت و قیام امام و آمادگى باطنى مردم ممکن است، سبب پیوستن مردم به امام شود و در تمامى کشورها نیروها و مردم خواستار همکارى با امام زمان گردند و در نتیجه شورشها و قیام هاى داخلى رخ دهد و موجب انشعاب حکومت ها و تقسیم و تجزیه آنان گردد و عملا ایجاد ترس و وحشت و رعب در دل هاى حاکمان و طاغوت و قدرتها شود.

د) امام‏زمان(ع) با احاطه‏اى که بر اسرار غیب دارد ممکن است راز و رمز آنان را قبلا کشف و خنثى کند و منابع و ذخایر اسلحه و نیروهاى انسانى آنان را نیز شناسایى کند و نقاط ضعف و آسیب‏پذیرى آنان را بداند و با یک اقدام سریع همه را وادار به تسلیم سازد و نیز کافى است که این کار را با چند دولت مقتدر انجام دهد تا بقیه حساب خویش را بدانند ...!!

 

پى‏ نوشت ها:

نویسنده: على‏اکبر حسنى

1. سوره احزاب (33)، آیه 11

2.سوره حشر (59)، آیه 2

3. سوره آل عمران (3)، آیه 151

4. سوره انفال (8)، آیه 12

5. سوره احزاب (33)، آیه‏23

6. سوره حشر (59)، آیه 2

. مجلسى،محمدباقر، بحارالانوار، ج 51، ص‏217، ح‏6.

8. کشف‏الغمه، ج‏3، ص 324;المحجه‏البیضاء، ج‏3، ص 341; یوم‏الخلاص، ص‏300; منتخب الاثر، ص‏292و482; مجلسى، محمدباقر، همان، ج 52، ص 190، نورالابصار، ص 171; اعلام‏الورى، ص‏433، اسعاف‏الراغبین، ص‏152; ینابیع‏المودة، ج‏3، ص‏136

9. مجلسى، محمدباقر، همان، ص‏191، ح 24.

10. سوره نحل (16)، آیه 1.

11. نعمانى، کتاب‏الغیبة، ص 128; مابعد الظهور، ص 535; ر.ک: امام مهدى من‏المهد الى الظهور.

12. نعمانى، همان، ص 122.

13. مجلسى، محمدباقر، همان، ص‏360، ح‏129.

منبع: شبستان

 211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین