عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۴۱۹
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱:۴۳
مؤسسه بوستان کتاب علاوه بر بازنشر برخی از کتابهای خویش، چهار کتاب جدید از جمله «جلد چهارم اعلام قرآن»، «سرنوشت ارواح در برزخ»، «اسرار اشک» و «حیا و چیستی و عوامل کاهش آن» را در بهمن ماه 92 راهی بازار کتاب کرد.

عقیق: جلد چهارم «اعلام قرآن» به همت مرکز فرهنگ و معارف قرآن در  508 صفحه به قیمت: 21000 تومان منتشر شد.

در معرفی اجمالی اثر باید گفت که، نام‏هاى قرآنى، برخى به صراحت و آشکار آمده؛ مثل محمد، موسى، عیسى، ابولهب و... (اعلام مصرّح) و بعضى مبهم و غیرصریح، مثل نام اصحاب و اهل‏بیت و... (اعلام غیرمصرّح)؛ از همین رو در عرصه علوم قرآنى، دو دانش سامان یافته است: اعلام قرآن و مبهمات قرآن. اوّلى درباره نام‏هاى مصرّح است و دومى درباره اسامى غیرمصرّح. مفسّران از دیرباز در این‏باره کتاب‏هایى نوشته‏ اند، اما کاستى‏ هایى در آنها بود که سبب ضرورت تألیف این کتاب شد. اثر حاضر کوشیده است تا در ذیل هر یک از اعلام، قصه‏ هاى قرآن و نیز فضا و سبب نزول آیات را با توجه به روایاتِ اسباب نزول، شرح و تبیین کند.
جامعیت مدخل‏ها، بهره‏ گیرى از منابع کهن و دست اوّل، گستره مباحث، نظام ارجاعىِ ویژه و فارسى بودن زبان، از ویژگى‏هاى دیگر این کتاب است.

کتاب دیگری که در بهمن ماه 92 به چاپ رسید«سرنوشت ارواح در برزخ» (پژوهشی قرآنی، روایی و کلامی) است که توسط مجتبی شاه ملکی نوشته شده است. این کتاب در 268 صفحه و به قیمت 11000 تومان در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

عالم برزخ، عالمی مثالی و ما بین دنیا و آخرت قرارگرفته است. با مرگ انسان، زندگی برزخی او با جسم مثالی آغاز می‏شود. برزخیان را با توجه به عقاید و اعمالشان در دنیا می‏توان به پنج گروه تقسیم کرد: کافران، مؤمنین، متوسطان، مستضعفان و کودکان. با توجه به آیات و روایات و آراي متکلمان اسلامی، کافران از همان شروع زندگی برزخی با ملائکه  عذاب الهی روبه‏رو شده و مورد عذاب‏های مختلف قرار می‏گیرند. مؤمنین خالص مورد استقبال ملائکه رحمت و معصومین قرار گرفته و مژدة بهشت را به آن‏ها می‏دهند. اما در مورد بقیه، اختلاف نظر وجود دارد. با توجه به آیات و روایات، ارواح در عالم برزخ با هم ارتباط دارند و گاهی اوقات به دیدار زنده ‏ها می‏آیند و برخی از اولیای الهی و بندگان خاص می‏توانند با برزخیان ارتباط برقرار نمایند.

کتاب«اسرار اشک» نوشته محمدابراهیم سراج حاصل سال‏ها پژوهش و مطالعه در منابع دینی و دانش بشری است،که تلاش می‏ کند تا موضوع «گریه» را از نگاهی نو و زوایایی جدید بررسی کند و به سؤال‏های مختلف از جمله پرسش‏های زیر پاسخ دهد: آیا گریه در پیش‏گیری از بیماری‏های مختلف جسمی و روحی و درمان آن‏ها نقش دارد؟ آیا انواع و اقسام اشک‏ها از نظر ترکیبات درونی با یکدیگر متفاوتند؟ گریه در متون وحیانی چه جایگاهی دارد؟ آیا می‏توان مشروعیت و حتّی فضیلت گریه برای اولیای الهی را از منابع شیعه و سنّی اثبات کرد؟ کدام گریه به عنوان نوعی رفتار نابهنجار شناخته می‏شود؟ آیا اسلام طرفدار گریه و اندوه است و با شادی و نشاط مخالفت می‏ورزد؟ پیامدهای اخلاقی و آثار و فوائد دنیوی و اخروی گریه چیست؟ و...

کتاب« اسرار اشک» در  172 صفحه وبه قیمت 7000 تومان در بهمن ماه 92 توسط مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است.

همچنین زهرا بهزادی در کتاب« حیا ، چیستی و عوامل کاهش آن» بر این نکته تأکید دارد که حیای نفسانی بیشتر با حوزه عفت مرتبط است. با توجه به تفاوت‏های روانی زنان و مردان، اگر تقویت حیای نفسانی در آموزش دختران جدی گرفته شود، بخش زیادی از مشکلات فرهنگی مرتبط با عفاف برطرف می‏شود. در این زمینه نقش زنان ، تربیت و خانواده بسیار حایز اهمیت است.

حیای ایمانی به حوزة اعتقادات و ارتباط انسان با خدای متعال مرتبط است این حیا درک حضور خداوند و سایر ناظرها می‏ باشد. ادعیه، زیارات و بحث مهدویت و عاشورا، نقش برجسته‏ای در ایجاد این حیا دارند. اگر چنین درکی با انسان همراه شود در سخت‏ترین شرایط او را از گناه محفوظ می‏ دارد.

کتاب «حیا، چیستی و عوامل کاهش آن» در 156 صفحه و به قیمت 6500 تومان در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

 

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین