عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۴۰۸
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۳
عضو جامعه قاريان كشور از زائران بيت الله الحرام خواست تا در وعده‌هاي پنج گانه نماز جماعت حرم نبوي و مسجدالحرام شركت كنند و اين فرصت را از دست ندهند.

عقیق: عباس كيفي بجستاني عضو جامعه قاريان قرآن كشور با اشاره به هدف خواندن نماز گفت: بهترين جلوه ياد خدا، نماز است و ياد خدا وسيله‌اي براي خويشتن‌داري، كنترل غرايز و جلوگيري از روح طغيانگر انسان است.
وي كه اين روزها به سرزمين وحي سفر كرده است از زائران بيت الله الحرام خواست تا در وعده‌هاي پنج گانه نماز جماعت حرم نبوي و مسجدالحرام شركت كنند و اضافه كرد: پيامبر گرامي اسلام(ص) مي‌فرمايند: نماز شفيع نمازگزار در نزد ملك‌الموت، مونس در قبر، بستر نيكو در قبر و پاسخ به سؤال نكير و منكر است. خداوند هيچ نيازي به عبادت و نماز خواندن ما ندارد بلكه فوايد آن به خودمان باز مي‌گردد كه قرآن به برخي از اين فوايد اشاره دارد.
فايده و جواب نماز بازداشتن انسان از آلودگي است
كيفي بجستاني گفت: قرآن فايده و جواب نماز را بازداشتن انسان از آلودگي دانسته چنانكه در آيه 45 سوره عنكبوت مي‌فرمايد: «اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ؛ آنچه از كتاب به‌سوى تو وحى شده است بخوان و نماز را برپا دار كه نماز از كار زشت و ناپسند باز مى‌‏دارد و قطعاً ياد خدا بالاتر است و خدا مى‏‌داند چه مى‌‏كنيد».
وي افزود: خداوند در بخشي از آيه مي‌فرمايد: «وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ» يعني فلسفه بزرگ‌تر و مهم‌تر نماز، ذكر و ياد خداست چنانكه در جايي ديگر تاكيد مي‌كند به ياد من نماز را برپا دار، ازسويي قران ياد خدا را عامل آرامش روحي مي‌داند و بر همين اساس نماز را «ذكر» مي‌نامند چون موجب آرامش روح و روان انسان مي‌شود.
وي ادامه داد: همان طور كه حضرت امام رضا(ع) فرمودند: بر شما باد به نماز شب! بنده‌اي نيست كه آخر شب برخيزد و هشت ركعت نماز شب و دو ركعت نماز شفع و يك ركعت نماز وتر را بجاي آورد و در قنوت وتر، هفتاد مرتبه استغفار كند، مگر آنكه پاسخ داده شود به ايمني از عذاب قبر و از عذاب جهنم و نيز عمرش طولاني شود.
نماز، فلاح مطلق است
عضو جامعه قاريان قرآن كشور گفت: نماز عطيه‌اي الهي است كه به‌عنوان فلاح مطلق «حي علي‌الفلاح» و بهترين عمل «حي علي خيرالعمل» و ستون خيمه دين «الصلوه عمود الدين» معرفي شده است.
وي افزود: نماز عروج به قله رفيع انسانيت «الصلوه معراج‌المؤمن» است كه تعالي روح و كسب ملكات اخلاقي و نجات از فساد و تباهي از رهگذر آن حاصل مي‌آيد چنانكه خداوند در آيه 45 سوره عنكبوت فرموده است: «اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ؛ آنچه از كتاب به سوى تو وحى شده است بخوان و نماز را برپا دار كه نماز از كار زشت و ناپسند باز مى‌‏دارد و قطعا ياد خدا بالاتر است و خدا مى‌‏داند چه مى‌‏كنيد».
نماز زمينه‌ساز دريافت نشان عبوديت است
وي گفت: دريافت نشان عبوديت از رهگذر اين عبادت زيباي الهي، براي انساني ميسر است كه شرايط صحت و قبول و كمال اين عبادت عظيم را به بهترين شكل بجاي آورد.
كيفي بجستاني بيان كرد: وقتي عبد اين عبادت الهي را به‌طور شايسته به انجام رساند، آثار عظيمي اعم از فردي، اجتماعي، دنيوي و اخروي را به‌دنبال خواهد داشت كه در حقيقت ثمره و نتيجه عمل او محسوب مي‌شود، نماز ستون دين است و همچنين در آيات بسيار زيادي از قرآن كريم در سوره‌هاي مؤمنون، اعراف، معارج، عنكبوت، جمعه و مريم به اين معني اشاره شده است.


منبع:حج

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین