عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۳۹۹
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۳
یک استاد حوزه علمیه گفت: دو چیز در آیات قرآن کریم و روایات برای حفظ و قوام دین برشمرده شده است.

عقیق: آیت‌الله حسینی اراکی  در پاسخ به این سوال که بر اساس احادیث و روایات عوامل و مواردی که موجب قوام و حفظ دین می‌شود، چیست؟ اظهار کرد: بر اساس روایات قوام دین به دو چیز است یکی"بیان" و دیگری "بنان" یا "قلم"، که هردو در قرآن کریم آمده است و در سوره‌های "الرحمن" و "القلم" درباره آنها سخن به میان آمده است.

وی با بیان این‌که «این دو چیز خیلی مهم هستند» افزود: مبلغان و روحانیون و اهل منبر و خطابه ما و طلاب باید به این دو سفارش مهم مسلط باشند یعنی هم خوب بیان کنند و هم خوب قلم بزنند و بنویسند چرا که بیان و بنان خیلی کارایی دارد.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: باید توجه کرد که علما و فقهای بزرگ ما با قلم و بیان خود ماندگار شده‌اند و قرن‌هاست که نام آنها به واسطه اثری که از خود برجای گذاشته‌اند یا خطابه و وعظی که داشته‌اند برده می‌شود و این اهمیت بیان و قلم را می‌رساند.

حسینی اراکی با اشاره به این‌که «علمای بزرگی همچون امام راحل با بیانات و اعلامیه‌های خود مردم را به صحنه آورده و انقلابی بزرگ به راه انداختند» گفت: این دو مقوله در حفظ دین و قوام آن نیز چنین نقش بزرگ و حیاتی دارند همانطور که شخصیتی همچون شهید مطهری دو چیز از خود به یادگار گذاشتند یکی کتاب‌ها و آثار مکتوب و دیگری نوارهای سخنرانی که اکنون منبع مراجعه اهل علم برای کسب معارف دینی هستند.

وی همچنین به روایتی از امام علی(ع) در این باره اشاره کرد و افزود: آن حضرت می‌فرمایند چه بسا کلامی که همچون شمشیر بران است و زخم و تاثیر عمیقی وارد می‌کند. بنابراین بیان و قلم نعمتی است که خداوند به هرکسی نداده است و آنان که از این نعمت و فرصت برخوردارند باید برای تبلیغ دین و معرفی معارف اهل بیت(ع) به کار ببرند تا شکر آن را اینگونه به جای بیاورند.

 

منبع:ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین