عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۳۸۰
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱:۴۳
نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با تشریح اهداف امام سجاد(ع) از ایراد خطبه حماسی شام، گفت: خطابه حماسي در راستاي رفع شک و ترديد از دلها و تقويت ايمان و باورها ايراد مي شود.

عقیق: حجت الاسلام سید احمد میرعمادی در تفسیر بخش دیگری از خطبه امام سجاد در شهر شام اظهار داشت: يکي از ويژگي هاي خطبه امام سجاد(ع) در شهر شام حماسي بودن آن است.


وی عنوان کرد: با آن که حضرت سجاد(ع) در ظاهر بيمار بوده و دست و پاي او را با غل و زنجير بسته بودند و از کربلا تا شام با حالت اسارت آورده بودند، هرگز از چنين انساني با اين حالت، انتظار سخنراني حماسي نيست اما آن چنان خطبه اي غراء، با شور و حماسه ايراد فرمودند که جز از شخص امام معصوم(ع) اين کلمات صادر نمي شود.

حجت الاسلام میرعمادی با اشاره به بخشهایی از مطالب حماسي که راجع به شخصيت اميرالمؤمنين علي(ع) در این خطبه بیان شده است، گفت: خطابه حماسي در راستاي رفع شک و ترديد از دلها و تقويت ايمان و باورها ايراد مي شود تا مردم از راه کجي که رفتند برگردند.

وی ادامه داد: در خطابه حماسي معمولاً خطيب بر روي افتخارات، برجستگي و امتيازات تکيه مي کند تا بتواند مطالب را در اعماق جان و ضمير وجدان افراد برساند، در حقيقت خطابه حماسي براي تحريک احساسات و تهييج عواطف و شورانگيزي است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد عنوان کرد: ويژگي خطابه حماسي، آن است که جمله بندي هاي کوتاه و با صلابت و کوبنده دارد و در آن مطالبي بيان مي شود که نشان دهنده غيرت، حميت، مردانگي، سلحشوري و ايثار و ايمان است که اين عوامل موجب تقويت روحيه ها مي شود و صحنه پيروزي را در جلوي چشمان ترسيم مي کند.

حجت الاسلام میرعمادی با اشاره به تاکید آیات قرآن مبنی بر اینکه "مردم را به سوي پروردگارت از راه حکمت و موعظه حسنه و جدال نيکوتر دعوت کن" یادآور شد: در اين آيه خداوند سه راه را براي دعوت مردم به سوي خدا ذکر کرد که يکي استدلال و حکمت، دوم پند و موعظه نيکو و سوم مناظره نيکوتر (جدال احسن) است.

وی بیان داشت: حکمت بيشتر جنبه عقلي دارد، اما موعظه حسنه يعني استفاده از عواطف انسان ها براي تحريک توده هاي مردم چرا که موعظه بيشتر جنبه عاطفي دارد که گاهي از طريق خطبه هاي حيات بخش و حماسه آفرين صورت مي گيرد همانند برخي از خطبه هاي رسول خدا(ص) و اميرالمؤمنين(ع) و سيدالشهداء(ع) که جنبه حماسي داشت.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه امام سجاد(ع) در مجلس يزيد با ايراد خطبه حماسي چند هدف را دنبال مي کرد، گفت: جلب توجه مردم به حق و حقيقت و بيدار کردن مردم یکی از این اهداف بود.

وی ادامه داد: در این خطبه توجه افراد به این سمت برده می شود که آنچه خطيب يزيد مي گويد گمراهي است و سخن آن خطيب مزدور چون نادرست و باطل است، لذا سراسر ضلالت، درد و هلاکت است، امام سجاد براي رسيدن به این هدف سخنانش را حماسي بيان کرد.

حجت الاسلام میرعمادی برانگيختن احساسات و شور افکندن در قلوب، به خاطر جنايات يزيد و مظلوميت اهل بيت(ع) و وقوع حادثه عظيم کربلا را از دیگر اهداف ایراد این خطبه حماسی برشمرد و گفت: بديهي است شورانگيزي و تهيج عواطف بهترين راه براي رسيدن به اين هدف است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد افزود: اقناع و باوراندن مردم به صلاحيت نداشتن يزيد به امر خلافت و اين که خلافت سزاوار اهل بيت(ع (است از دیگر اهداف ایراد حماسی این خطبه بود که همين امر زمينه را براي قيام و شورش عليه يزيد فراهم مي کرد.

حجت الاسلام یرعمادی با بیان اینکه خطابه حماسي و شورانگيز وسيله بسيار کارآمد و مؤثر براي رسيدن به اهداف بزرگ است، یادآور شد: امام سجاد(ع) با استفاده از موقيعت پيش آمده به تحريک عواطف مردم پرداخت و با خطابه خود دل هاي مردم به حرکت درآورد به طوري که مردم نفرت خودشان از عملکرد يزيد اعلام داشتند و با امام سجاد(ع (همدردي کردند.


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین