عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۳۲۷
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۳
شيخ محمد قمي به من گفت، از مرحوم آیت الله بروجردی(ره) شنیدیم که فرمود "مایل هستم تا فتواي شيخ شلتوت را در كفنم قرار دهند و با من دفن کنند"؛ ایشان این کار را به عنوان يك اثر ارزنده و خدمت بزرگ براي خود می‌دانستند.

عقیق: آیت الله علوی بروجردی در دیدار دکتر الشیخ الهلالی، مفتی و استاد دانشگاه الازهر مصر، با اشاره به جایگاه الازهر، گفت: ما براي الازهر، اعتبار و ارزش فوق العاده‌اي قائل هستيم؛ چرا که از گذشته تا کنون، همواره شخصیت‌های بزرگی همانند شيخ محمود شلتوت و شيخ مجيد سليم که از نظر ما قابل احترام هستند، در آن حضور داشته اند.

وی ادامه داد: از دیدگاه ما، الازهر، بزرگترين و مهم‌ترين مرجع اهل تسنن است و مرحوم آيت الله العظمی بروجردي(ره) با توجه به اين نکته، ارتباط گسترده‌اي را با الازهر برقرار كردند و شيخ محمد تقي قمي را به عنوان نماينده تام الاختيار خود در قاهره و در مجمع دارالتقريب معرفی کردند.

آرزوی تحقق نیافته!

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: مرحوم آیت الله العظمی بروجردي بنا داشتند تا در قاهره به عنوان مرکز تقریب، بتوانند مجلس اسلامي متشكل از شخصيت هاي تراز اول دنياي اسلام اعم از مذاهب اربعه، شيعه امامیه و برخی دیگر از فرق آن مانند زيديه تشکیل شود و به طور منظم نشست‌هایی را برگزار کنند.

آیت الله علوی بروجردی با بیان این که حركت تقریبی  آن مرجع فقید، در راستای حل مشكلاتي كه براي دنیای اسلام پيش مي‌آيد، بود، ادامه داد: متاسفانه این آرزو تحقق پیدا نکرد و حتی آقاي طنطاوي شيخ سابق الازهر در يك اجلاسيه که در کشور بحرين و به عنوان تقريب بين مذاهب برگزار شد، به ما اعتراض کردند كه چرا بعد از آيت الله بروجردي(ره) دست از تقريب برداشتيد؟

نظر شیخ طنطاوی

وی اضافه کرد: شیخ طنطاوي در آن دیدار اظهار داشت "اگر شما آن حمايت‌ها و مركزيت تقریبی را در مصر حفظ مي‌كرديد، اکنون وهابيت و سلفيت اين گونه در دنياي اسلام حاكم نمي‌شد".

اخراج ابن تیمیه از مصر

 استاد حوزه علمیه قم  با بیان این که ما ساليان طولانی با مسلمانان حنفي و شافعي، در كنار هم زندگي كرديم و هیچ مشكلي با آنها نداشتيم و علماي مذاهب نیز در كنار هم بودند و در مسائل گوناگون اشتراك نظر داشتند، یادآور شد: متاسفانه حركتي كه امروز سلفي‌ها و وهابي‌ها در دنيا شروع کرده‌اند، به تعبیر آقاي طنطاوي، علیه شیعه و سنی است؛ چرا که ابن تيميه شيخ بزرگ وهابيت به وسيله علماي بزرگ الازهر در آن زمان، تكفير شد و او را از قاهره بيرون كردند.

وی با اشاره به این که امروز هر چند الازهر درگير  مسائل سياسي شده و مشكلاتي پيدا كرده، ولی هنوز هم از نظر ما همان اهميت را دارد، ابراز داشت: ما مرجعیتي براي اهل تسنن قوي‌تر و اساسي‌تر از الازهر نمي‌شناسيم،  ولذا لازم است روابطمان در همه شئون حفظ شود.

ارتباط حضرت آیت الله بروجردی(ره) و شیخ شلتوت

آیت الله علوی بروجردی با اشاره به این که مرحوم آیت الله بروجردی(ره)، مكاتبات فراوانی با شيخ شلتوت و شيخ مجيد سليم داشتند و ارتباط ایشان با الازهر به قدری گسترش یافت که کتاب مجمع البيان طبرسي با مقدمه شیخ مجید سلیم، در قاهره چاپ شد، افزود: علاوه بر مجمع البیان، كتاب مختصر النافع علامه حلي و كتاب کلامی مراجعات شرف الدين در الازهر چاپ شد و این مسئله اوج تقريب در آن زمان بود.

مایلم فتوا را با من دفن کنند!

وی با نقل خاطره ای از نظر حضرت آیت الله بروجردی(ره) در رابطه با فتوای شیخ شلتوت در مورد تشیع، ابراز داشت: شيخ محمد قمي به من گفت از مرحوم آیت الله بروجردی(ره) شنیدیم که فرمود "مایل هستم تا فتواي شيخ شلتوت را در كفنم قرار دهند و با من دفن کنند"؛ ایشان این کار را به عنوان يك اثر ارزنده و خدمت بزرگ براي خود می دانستند؛ البته اين فتوا را به وسيله شيخ محمد قمي نزد مرحوم آيت الله ميلاني از مراجع مشهد فرستادند و ایشان نیز به خوبی از آن استقبال كرد و طيّ مراسم باشكوهي، به موزه آستان قدس رضوي تقديم شد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به دیدگاه مرحوم آیت الله بروجردی(ره) در خصوص ارتباط با علمای الازهر، بیان داشت: ایشان اعتقاد داشتند که اهل تسنن اكثريت مسلمانان را تشكيل مي‌دهند و شيعه نیز در دنیای اسلام وجود دارد و این دو بايد با هم زندگي كنند؛ چرا که دشمن مشترك دارند.

اهل بیت(ع)؛ رمز وحدت شیعه و سنی

وی با تاکید بر این که ما معتقديم ائمه اثني عشر، امام هستند و ولايت دارند؛ ولی اهل تسنن اين عقيده را ندارند، اما به مقتضاي حديث ثقلين، آنها براي عترت حجيت قائل هستند، گفت: اگر برخي از اهل تسنن، حجيت قول ائمه اطهار(ع) را قبول نداشته باشند، ولی عترت پيامبر اكرم(ص) را به عنوان راوي ثقه از سنت نبوي شريف محسوب می‌کنند؛ بنابراين ما بر اساس، محوريت اهل بيت(ع) و عترت مي‌توانيم تقريب داشته باشیم، چرا که این خاندان، براي ما ولايت و امامت اعتبار دارند و براي اهل تسنن عين همان اعتبار را به شکل ديگري دارند.

فتوای شیخ شلتوت

آیت الله علوی بروجردی تصریح کرد: مرحوم شيخ محمود شلتوت بر همین مبنا، در فتوای خود تصریح کرد که "اگر كسي از مذهب جعفري تبعيت كند، چون به اقوال ائمه عمل مي‌كند، حجت است و این عمل او مجزي خواهد بود".

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به نقش تقریب در معرفی چهره واقعی اسلام و زدودن غبار تکفیر از آن، تاکید کرد: بايد امروز در مقابل فجايعي كه در دنيای اسلام  اتفاق می افتد و دشمنان آن را به بدترين شكل معرفي مي‌کنند، بایستیم.

جفا به اسلام و پیامبر(ص)

 وی با بیان این که اسلام دین رحمت و مهربانی و پيغمبر آن "رحمة للعالمين" است، گفت: خداوند در قرآن كريم در مورد پیامبر اعظم مي فرمايد: «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ»، اما متاسفانه عده ای خشک مغز، چهره اسلام رحمانی را با كشتن بیگناهان، خشن و زشت معرفي می‌کنند.

آیت الله علوی بروجردی با یادآوری این نکته که باید مجددا تفكر تقریب را فارغ از حکومت ها، احیا کنیم، تصریح کرد: جمهوري اسلامي پشتوانه اين كار خواهد بود، لذا حوزه علميه قم و الازهر به عنوان دو مرکز علمی و دینی معتبر در جهان اسلام بایستی فارغ از سیاست ها، حرکتی اساسی را در این راه آغاز کنند و حیاتی دوباره به تقریب ببخشند.

عظمت حضرت آیت الله بروجردی(ره) ازنگاه طنطاوی

این استاد حوزه یادآور شد: در زمان مرحوم آیت الله بروجردی(ره) نیز، جمال عبدالناصر در مصر با شاه ايران تضاد داشت و روابط آنها قطع بود، اما هيچ وقت رابطه قم و الازهر قطع نشد و به تعبیر آقاي طنطاوي، در پرتو عظمت آیت الله بروجردي(ره) و تقريب، رابطه الازهر و حوزه علميه قم در آن زمان، حاكم بر روابط سياسي بود.

لزوم اثبات سیادت علمای شیعه و سنی

وی با بیان این که امروز با حمایت و هدایت مقام معظم رهبری، زمينه براي ايجاد چنين حركتي وجود دارد تا شخصيت‌هاي اهل تسنن و علمای الازهر، مجلس تقريب را با همان صلابت گذشته در ایران، یا لبنان و یا عرق، احیا کنند، خاطرنشان کرد: باید علمای شیعه و اهل تسنن با همفکری و تعامل، سيادت خود را بر دنياي اسلام اثبات كنند.

خلاء رهبری روحانی، در بیداری اسلامی

آیت الله علوی بروجردی با تاکید بر این مطلب که امروز دنياي اسلام از يك خلاء، در رهبري روحاني برخوردار است، ، گفت: چرا باید امروزه، ليبي، تونس و كشورهاي آفريقايي و حتي علمايي از اهل تسنن چشم به عربستان بدوزند؟!

استاد حوزه علمیه قم با اعلام آمادگی در خصوص برگزار کنگره ای با همکاری مشترک قم و الازهر، افزود: ما حاضريم باهمکاری علماي الازهر، فارغ از روابط سياسي، کنگره‌ای بین المللی را برگزار کرده و مجلس تقریب  را با انتخابات يا پيشنهادات، به مرکزیت ترجیحا قاهره، به احترام سابقه‌اي كه الازهر از زمان فاطميون تا کنون دارد، را تشکیل دهیم.

عربستان؛ تربیت کننده تروریست ها

وی با انتقاد از دیدگاه برخی از سیاستمداران مصری نسبت به ایران، یادور شد: بعضي از سياستمداران مصری نسبت به ارتباط علمای ایران و الازهر حساسيت دارند و  به اشتباه فكر مي‌كنند که ایران به نقاط دیگر تروريست اعزام می کنند!، در حالی که عربستان با حمایت از  وهابيت و تربیت تروریست ها، خطري بزرگ را براي دنياي اسلام به وجود آورده است.

آیت الله علوی بروجردی تصریح کرد: نسل گذشته مصر به خوبی می‌دانند مردم ایران مشرک نیستند؛ یعنی شیعه مشرک نیست، ولذا همواره مردم مصر در اماکن مقدس شیعه مانند زینبیه و ...، به همراه شیعیان حضور داشته و دارند.

ضرورت ارتقاء سطح روابط

استاد حوزه علمیه قم در پایان ابراز  امیدواری کرد رابطه ایران و مصر در سطح سفارت ارتقاء یابد تا مردم و علمای دو کشور بتوانند با تکیه بر مشرکات فراوان، ارتباط و تعامل موثری با یکدیگر داشته باشند.

 

منبع:حوزه

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین