عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۲۵۶
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۳
مجموعه تلویزیونی «حدیث سرو» این بار به زندگی و آثار عارف کامل و فانی فی الله آیت الله شیخ محمد جواد انصاری همدانی پرداخته است.
عقیق: مجموعه تلویزیونی «حدیث سرو» به کارگردانی عبدالرسول گلبن حقیقی پس از پرداختن به زندگی آیت الله سیدعلی قاضی و آیت الله شهید سید عبدالحسین دستغیب این بار به زندگی و آثار عارف کامل و فانی فی الله آیت الله شیخ محمد جواد انصاری همدانی پرداخته است. 

در این برنامه که در ۹ قسمت تهیه شده است از خاطرات و مکتوبات آیت الله مرحوم شیخ حسنعلی نجابت شیرازی استفاده فراوان شده است. همچنین با فرزندان، شاگردان، دوستان و آشنایان مرحوم آیت الله انصاری مصاحبه به عمل آمده است که از آن جمله اند: آیات سید محمدمهدی و سید محمدهاشم دستغیب و دکتر علی انصاری، احمد انصاری، اسلامی، گل آرایش، کریم محمود حقیقی، افراسیابی و شریعت.

این برنامه تاکنون از صدا و سیمای مرکز قم و صدا و سیمای مرکز همدان پخش شده و به تدریج از سایر شبکه های سیمای جمهوری اسلامی نیز پخش خواهد شد.

مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد جواد انصاری همدانی فرزند مرحوم حاج ملا فتحعلی همدانی در سال 1320 هجری قمری مطابق با 1281 هجری شمسی در شهر همدان و در خانواده‌ای روحانی چشم به جهان گشود. پدر ایشان مرحوم حاج ملافتحعلی همدانی از علما و فضلای همدان بود. البته زادگاه ایشان شیراز بود، ولی بعدها برای تبلیغ و برنامه های مذهبی مأموریت پیدا کرد و به همدان آمد و در آنجا رحل اقامت افکند.  از همان كودكی آثار عظمت روحی و استعداد معنوی عجیبی در ایشان مشاهده می‌گردید و با وجود ناراحتیهای جسمانی كه تا دوازده سالگی دامنگیرشان بود، به لحاظ هوش و قریحه ذاتی فراوان از سن هفت سالگی دروس حوزوی و صرف و نحو را نزد والد محترمشان شروع كردند. 

شیخ محمد جواد انصاری با داشتن استعداد و توانایی ذاتی بسیار بالا و نیز پشتكار و همتی والا در همان سنین جوانی یعنی در سن 24 سالگی موفق به دریافت درجه اجتهاد شدبعد از این كه مرتبه اجتهاد ایشان توسط علمای همدان تایید می گردد به تشویق بعضی از بزرگان به قم سفر می كند و در درس مرحوم آیت الله عبدالكریم حائری یزدی حاضر می‌شود و بعد از آشنایی و ارتباطی كه بین این دو بزرگوار برقرار می گردد، با وجود آن كه شیخ عبدالكریم به ایشان می فرماید شما دیگر نیازی به تحصیل در قم ندارید و همان برگه اجتهادشان را تایید می كند ولی آقای انصاری چند سال در خدمت آن بزرگوار می‌ماند. آقای حائری ایشان را به خدمت سید ابوالحسن اصفهانی نیز می‌فرستد و ایشان برگه را با تجلیل امضاء می كند .

همچنین برگه اجتهاد آقای انصاری به تائید بزرگانی مانند آیت الله محمد تقی خوانساری و آیت الله قمی بروجردی می رسد. سابقه آشنایی آقای انصاری با بزرگانی نظیر امام خمینی ، آیت الله آخوند ملاعلی معصومی و آیت الله سید محمد تقی خوانساری در همان حوزه درسی شیخ عبدالكریم حائری بود و هم مباحثه ایشان آیت الله گلپایگانی بود. 

سرانجام این عالم ربانی بعد از ظهر جمعه در دوازدهم اردیبهشت 1339 هجری شمسی مطابق با دوم ذیقعده 1379 ه.ق. در سن 59 سالگی به ملكوت اعلی پیوست.

 

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین