عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۲۲۲
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۷
كسى كه تظاهر به قرائت مى‏ كند بى‏ آنكه عالم و آگاه باشد؛ مانند آن فردى است كه مبتلا به خود بينى و خودستايى است ...

عقیق: امام صادق(ع) می فرمایند:
كسى كه تظاهر به قرائت مى‏ كند بى‏ آنكه عالم و آگاه باشد؛ مانند آن فردى است كه مبتلا به خود بينى و خودستايى است بى‏ آنكه مال يا ملكى داشته باشد. و چنين آدم خودبين چون فقير و دست تهى است، ديگران را دشمن مى‏ دارد، و از آنان كه دارا هستند بد گويى مى ‏كند، و مردم نيز او را به خاطر همين‏ صفت خود بينى دشمن مى‏ دارند.

 
پس چنين آدمى هميشه با مردم خصومت دارد، و كسى كه نسبت به مخلوق خدا بدبين بوده و بدون علت و بى ‏آنكه موظف و مكلف باشد با آنان خصومت و خلاف بورزد، با پروردگار و خالق آنها خصومت ورزيده و در حقيقت با خلق و تدبير و اراده او دشمنى مى‏ كند.

خداوند متعال مى‏ فرمايد: برخى از مردم بدون دليل روشن و هدايت عقل و برهان و روى تنها جهالت و غفلت با خداى خود به مجادله و خلاف مى ‏پردازند. و كسى از جهت عقاب و عذاب بالاتر و شديدتر نيست از آن فردى كه لباس ساختگى عبادت و زهد به تن كرده، و از آثار و علائم حقيقى زهد و عبادت در وجود او چيزى نباشد

زيد بن ثابت به فرزند خود گفت: اى پسرك من خدا نبيند كه اسم تو در دفتر قاريان و عابدان در ميان مردم ثبت شود. و رسول اكرم(ص) فرمود: خواهد آمد زمانى كه اسم مردى را بشنوى بهتر باشد از آنكه او را ببينى، و اينكه او را ببينى بهتر باشد از معاشرت و مخالطت با او.


پی نوشت:
مصباح الشريعة / ترجمه مصطفوى،ص281.
منبع:افکار


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین