عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۱۸۵
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱:۴۳
حلقه‌های مبادلاتی با قدمت 4 هزار ساله که از پیشینیان سکّه‌های امروزی به شمار می‌آیند، در گنجینه تمبر، اسکناس و سکّه موزه آستان قدس رضوی به نمایش درآمدند.

عقیق:به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکّه، از نمایش مجموعه‌ای از حلقه‌های مبادلاتی در این موزه خبر داد که قدمت آن‌ها به دوهزار سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد.
محمدحسن یزدی‌نژاد با بیان این که این حلقه‌ها به عنوان کالای واسطه در مبادلات دنیای باستان، مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اظهار داشت: «این فلزات حلقوی‌شکل، از جنس نقره و برنز هستند و با کاربردی دوگانه، علاوه بر جنبه مبادله‌ای، گاهی به عنوان فلز زینتی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفتند».
وی این حلقه‌ها را اهدایی یکی از هم‌وطنان مقیم شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس خواند و افزود: «نمونه‌هایی از این فلزات، با شکل‌های گوناگون، در مصر، بین‌النهرین و جنوب و غرب ایران یافت شده است».
یزدی‌نژاد، همچنین از اهدای یک عدد شکلات‌خوری ساخته‌شده از 260 سکّه 50 دیناری جمهوری اسلامی ایران به این موزه خبر داد و تشریح کرد: «این شکلات‌خوری سکّه‌ای که از سوی خانواده شادروان غلام‌رضا شریف‌مقدم به این موزه اهدا شده، دست‌ساخته آن مرحوم بوده است».
وی سکّه‌های این شکلات‌خوری را منحصر‌به‌فرد دانست و تأکید کرد: «این سکّه‌ها جزءِ تنها سکّه‌های 50 دیناری جمهوری اسلامی ایران است که فقط یک بار توسط بانک مرکزی در سال 1358 ضرب شده‌اند».
مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکّه، در ادامه، از نمایش سرسکّه یادبود ولادت امام رضا (ع) در این گنجینه خبر داد و اظهار داشت: «این سرسکّه با عنوان یاعلی‌بن‌موسی‌الرضا"، در سال 1328 قمری (دوره احمدشاه قاجار)، از جنس مفرغ خشک تهیه شده است».
وی تصریح کرد: «این سرسکّه، جهت ضرب سکّه‌های نقره یادبود ولادت امام رضا (ع) که در روز ولادت آن امام همام به افراد خاصی به منظور تبرّک تقدیم می‌شد، مورد استفاده قرار می‌گرفته است».
گفتنی است که گنجینه تمبر، ‌اسکناس و سکّه، واقع در طبقه منهای یک موزه مرکزی آستان قدس رضوی، در سال 1369 بنا شده و با در اختیار داشتن مجموعه‌های بی‌مانند در بسیاری موارد، رتبه نخست را در منطقه از آن خود کرده است. این گنجینه، همه‌روزه پذیرای خیل عظیم بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان از سراسر ایران و سایر کشورهاست
 

منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین