عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۱۶۱
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۴
آیت الله ناصری گفت: برای اصلاح رفتار افراد، باید ابتدا انگیزه ،اعتقاد و شناخت افراد و اشخاص را اصلاح کنیم و این اصلاح شناخت منوط به تهذیب است.

عقیق: آیت‌الله ناصری در دیدار جمعی از اساتید اخلاق حوزه‌های علمیه سراسر کشور به بیان نکات مهمی درباره سیر تربیت اخلاقی طلاب پرداخت.
 

این استاد اخلاق حوزه با اشاره به آیه شریفه « إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا و عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا» اظهار داشت: راه ارتقاء اخلاق و معنویت ابتدا باید از طریق اصلاح اعمال جوانحی باشد، یعنی نخست باید نیت های افراد را اصلاح کرد، شما اساتید اخلاق باید پس از اصلاح نیت های طلاب درمسیر اصلاح اعتقادات آنان گام بردارید و چنانچه اعمال جوانحی را اصلاح کردید آنگاه اعمال جوارحی افراد نیز خود به خود اصلاح می شود.


ایشان افزود: کسی که مومن به خداوند متعال است و به معاد و سوال و جواب در آن و رب الاربابی خداوند درهمه هستی معتقد است، خودش را درمحضر خداوند احساس می کند و در نتیجه به طرف گناه نرفته و از انجام گناه و لغزش و معصیت پرهیز می کند.
آیت الله ناصری تصریح کرد :ازدیگر نتایج اصلاح اعمال جوانحی، لذت بخش بودن انجام اعمال عبادی و اطاعت از فرامین ائمه اطهار علیهم السلام برای آن فرد است .
این استاد اخلاق اذعان داشت: برای اصلاح رفتار افراد، باید ابتدا انگیزه ،اعتقاد و شناخت افراد و اشخاص را اصلاح کنیم و این اصلاح شناخت منوط به تهذیب است، یعنی آنکه، افراد نخست باید خود را از رذایل اخلاقی پاک کنند تا ظرف وجودی آنها برای دریافت حقایق الهی آماده گردد.


بنا بر این گزارش ایشان به نقل قولی از آیت الله بهجت اشاره کرد و گفت: علمای نجف، سال اول ورود طلاب به حوزه را برای تهذیب آنان می دادند تا رذایل اخلاقی را از نفوس افراد زدوده و دل و روح طلبه برای کسب معارف دینی آماده شود.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین