عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۱۱۳
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۴
مراسم نخستین سالگرد ارتحال آیت الله ˈعزیز الله خوشوقتˈ پنجشنبه شب با حضور جمعی از علما، روحانیون مسوولان و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.

عقیق: در این مراسم که شخصیت هایی نظیر آیت الله امینی، آیت الله علوی گرگانی، امام موقت جمعه قم و تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) حضور داشتند، یاد و خاطره آن عالم ربانی گرامی داشته شد.

آیت الله ˈمحمد تقی مصباح یزدیˈ از اساتید برجسته حوزه علمیه قم دراین مراسم ، آیت الله خوشوقت را فردی فقیه و آشنا به تفسیر قرآن توصیف کرد، و افزود من در حدود 60 سالی که با آن مرحوم آشنا بودم هیچ وقت ندیدم که کاری را با هدف خودنمایی و معرفی خود به دیگران انجام دهد.

وی با بیان اینکه آن مرحوم درعین حالی که درعلم فقه به مدارج بالا رسیده بود ولی هیچگاه خود را فقیه نمی خواند و نظر خود را به عنوان فتوی اعمال نمی کرد .

آیت الله مصباح با بیان اینکه حداقل آیت الله خوشوقت حداقل 30 سال در درس فقه استادان مختلف شرکت کرده بود، گفت: من شهادت می دهم تحصیلات و دانش فقهی آن مرحوم متناسب با برخی از مراجع تقلید حال حاضر بود.

وی با اشاره به ویژگی های اخلاقی مرحوم خوشوقت تصریح کرد:آن عالم ربانی و فقیه وارسته حداقل 30 سال در خود سازی خود زحمت کشیده بود و هر روز به مراقبت و محافظت و همچنین محاسبه اعمال خود اقدام می نمود تا مبادا در مسیری غیر از خدا انجام شود.

وی افزود: این خیلی حرف است که انسانی بیش از 60 سال در چنین جایگاهی قرار داشته باشد اما حتی بسیاری از علما آن را نشناسند.

استاد حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به تلاش های صورت گرفته از جانب آن عالم ربانی برای اصلاح جامعه بویژه نسل جوان خاطر نشان کرد: آن مرحوم همواره با یک سعی وافری تلاش می کرد افراد جامعه به خصوص جوانان را راهنمایی کند تا درعقیده، اخلاق و رفتار دچار انحراف نشوند.

آیت الله مصباح یزدی در توصیف آیت الله خوشوفت آن عالم ربانی را مجسمه آرامش خواند، و افزود : مرحوم خوشوقت همواره با کمال مهربانی، آرامش و خونسردی با رفتاری معقول و متین و سخنانی سنجیده با دیگران مواجه می شد تا جایی که طی این 60 سال هرگز به یاد ندارم که آن مرحوم با خشونت و تندی با کسی برخورد کند.

وی همچنین با اشاره به حضور آیت الله خوشوقت درعرصه های مختلف انقلاب اسلامی، خاطر نشان کرد: آن مرحوم با حضور فعال خود در بخش های مختلف نظام از جمله در شورای عالی انقلاب فرهنگی خدمات ارزشمندی را به انقلاب اسلامی ارائه نمود.

مرحوم آیت الله خوشوقت در سال 1305 هجری شمسی دیده به جهان گشود .

وی فقه و اصول را نزد آیات عظام بروجردی و امام خمینی(ره) و فلسفه، تفسیر و عرفان علمی را نزد مرحوم علامه طباطبایی آموخت.

آیت آلله خوشوقت آرای ممتازی در تفسیر قرآن داشت و ازجمله برجستگان سیر و سلوک عرفان اسلامی به شمار می رفت.

آن عالم جلیل القدر در دوم اسفند سال 1391 پس از انجام مناسک حج عمره در جوار خانه خدا به دیدار معبود شتافت.


منبع:ایرنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین