عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۰۵۲
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۴
دبیر هشتمین سوگواره نواها و اشعار آیینی رشد دو برابری آثار ارسال شده به دبیرخانه این سوگواره را نشانگر استقبال مداحان و شاعران دانست.

عقیق: مصطفی زیبایی نژاد با اشاره به استقبال شرکت کنندگان سوگواره نواها و اشعار آیینی گفت: در رشته شعر سال گذشته در حدود 800 اثر داشتیم ولی امسال آثار ارسال شده به دبیرخانه سوگواره در حدود هزار و 500 اثر است و در رشته مداحی و مناجات نیز 300 اثر در سال 91 ارسال شده بود ولی امسال با استقبال 600 اثر روبرو شدیم.

وی با اشاره به ضرورت تولید اشعاری برای هیات های مذهبی اظهار داشت: در رشته شعر معتقدیم اگرچه بسیاری از شاعران می توانند شعر آیینی بسرایند ولی یکی از سیاست های امسال این سوگواره تولید اشعاری است که مداحان بتوانند از آن اشعار در هیات ها و مراسم های مذهبی استفاده کنند.

زیبایی نژاد افزود: در بسیاری از جشنواره ها و سوگواره ها که در سطح استانی و ملی برگزار می شود، اشعار آیینی در وصف ائمه سروده می شود ولی سوگواره مبنای کار خود را بر شعر هیات گذاشته و ترکیب هیات داوران نیز بر همین مبناست.

وی تاکید کرد: با توجه به این که یکی از برگزارکنندگان این سوگواره، هیات رزمندگان است، تلاش کرده ایم تا با برگزاری این سوگواره، آثاری تولید شود که برای مداحان نیز مفید باشد.

به گفته زیبایی نژاد هیات داوران این سوگواره در بخش شعر عبارتند از حجت الاسلام جواد زمانی، حجت االاسلام رضا جعفری، مرتضی امیری اسفندقه، سعید حدادیان و سید مهدی حسینی و در بخش مداحی، محسن طاهری، محمود تاری، مصطفی خرسندی و ماشاء الله عابدی داوری آثار را به عهده دارند و در بخش دعا نیز قاری ممتاز کشورمان محمدحسین سعیدیان داوری آثار را عهده دار است.

وی درباره آثار ارسالی به این سوگواره گفت: در مسابقه مداحی و مناجات، شرکت کنندگان لوح برنامه هایی را که در مجامع عمومی اجر کرده اند، به دبیرخانه ارسال می کنند و در رشته مناجات نیز شرکت کنندگان یکی از دعاهای معروف مانند دعای توسل، دعای کمیل، زیارت عاشورا، زیارت جامعه کبیره و سایر ادعیه ماثوره را قرائت کرده و در قالب یک لوح برای دبیرخانه می فرستند.

وی اضافه کرد: این سوگواره در چهار مقطع سنی 12 تا 16 سال، 17 تا 20 سال، 21 تا 25 سال و 26 تا 30 سال برگزار می شود.

زیبایی ن‍ژاد با اشاره به معرفی 20 نفر از برگزیدگان در مراسم اختتامیه سوگواره نواها و اشعار آیینی افزود: این سوگواره از ابتدای محرم سال 92 با فراخوان گسترده در دو بخش خواهران و برادران و ارسال 1500 اثر، کار خود را آغاز کرد که پس از سه مرحله داوری، شش اثر واجد دریافت جوایز خواهد بود.

به گفته دبیر هشتمین سوگواره نواها و اشعار آیینی از بین 500 نفر شرکت کننده در رشته دعا خوانی و مداحی، 50 نفر به مرحله نهایی راه یافتند که صبح روز جمعه نهم اسفند به ارائه اثر خود خواهند پرداخت.

وی همچنین به پوشش این برنامه به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما و همچنین شبکه های رادیویی تهران، جوان و فرهنگ اشاره کرد و گفت: در این مراسم به برگزیدگان و نفرات اول تا سوم هر بخش لوح یادبود سوگواره به همراه کمک هزینه سفر زیارتی حج عمره، کربلای معلی و مشهد مقدس اهدا می شود.

مراسم اختتامیه هشتمین سوگواره نواها و اشعار آیینی به همت هیات رزمندگان اسلام و با همکاری سازمان بسیج مداحان، شبکه قرآن و معارف سیما و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران روز جمعه نهم اسفند با سخنرانی عزت الله ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما و با حضور شاعران و مداحان اهل بیت(ع) و مسوولان فرهنگی از ساعت 15 تا 18 در مجموعه یادمان شهدای هفت تیر در چهارراه سرچشمه تهران برگزار خواهد شد.


منبع:ایرنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین