عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۹۷۲
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
حاج‌علی‌اکبری در شرح تفسیر صحیفه سجادیه:
در این دعا امام(ع) موضوع بسیار مهم و کلیدی روابط گفتاری و کلامی را مورد تأکید قرار می‌دهند و آن را به بیانی از پیامبر اکرم(ص (مستند می‌کنند که می‌فرمایند: ایمان مرد مؤمن استقرار پیدا نمی‌کند مگر قلب انسان به نقطه اعتدال و سلامت و استحکام برسد و قلب انسان به اعتدال نمی‌رسد مگر زبان او مستقیم شود.

عقیق: حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، در جلسه شرح و تفسیر صحیفه سجادیه که در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزار شد به شرح و تفسیر بخش آغازین دعای 39 از این کتاب شریف پرداخت.

وی افزود: در این دعا امام(ع) موضوع بسیار مهم و کلیدی روابط گفتاری و کلامی را مورد تأکید قرار می‌دهند و آن را به بیانی از پیامبر اکرم(ص (مستند می‌کنند که می‌فرمایند: ایمان مرد مؤمن استقرار پیدا نمی‌کند مگر قلب انسان به نقطه اعتدال و سلامت و استحکام برسد و قلب انسان به اعتدال نمی‌رسد مگر زبان او مستقیم شود.

حاج علی اکبری در ادامه پیرامون اقسام ظلم گفت: ظلم سه قسم است. ظلمی که آمرزیده نمی‌شود، ظلمی که مورد مؤاخذه قرار نمی‌گیرد و بخشیده می‌شود و ظلمی که ظالم از آن رها نمی‌شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در توضیح این مطلب افزود: ظلم نوع اول شرک به خدای متعال است و اگر کسی در آن حال بمیرد مورد مغفرت الهی قرار نمی‌گیرد، در ظلم نوع دوم، انسان به خودش ظلم می‌کند و ستم به کسی نکرده است. نوع سوم، یعنی ظلم و ستمی که صاحبش را ترک نمی‌کند، ستمی است که در بین بندگان خدا جریان پیدا می‌کند. حقوقی از دیگران در زمینه مال، جان و یا آبرو تضییع می‌شود. باز پس‌گیری این حق در دستگاه الهی شدید است و تا زمانی که مظلوم شخص را نبخشد صاحبش را رها نخواهد کرد.

وی در ادامه با ذکر توضیحی مردم را از ظلم به دیگران نهی کرد و گفت: اگر یک فعال سیاسی، اجتماعی، اقتصادی نمی‌تواند مرزها را رعایت کند، زبان و دستش مهار شده و در کنترل نیست، نمی‌تواند روی مرز تقوا راه برود، چنین کسی خوب است که خانه‌نشین شود تا مردم از دست وی در امان باشند

حاج علی اکبری در پایان افزود: در فراز بعدی این دعا مطلب بسیار جالبی مطرح می‌شود و آن پیشکش در نزد خداوند است که به عنوان کلید رهایی عنوان شده است. در این فراز امام(ع) دعا می کنند: «که خدایا کسی که به من ظلم کرد را ببخش و آبرویش را حفظ کن و او را به خاطر من محاکمه نکن»، و این بخشش را در نهایت پیشکش و کلیدی برای رهایی خود می‌داند تا خداوند نیز از گناهان او بگذرد و در نهایت هر دو سعادتمند شوند.

ناگفته نماد، جلسه شرح و تفسیر صحیفه سجادیه دوشنبه هر هفته پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی به آدرس پایین‌تر از میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان شهید صیرفی پور برگزار می‌شود.


منبع:فارس

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین