عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۹۶۵
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۷
قائم مقام ستاد اقامه نماز با اشاره به نقش نماز در کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی گفت: اگر نماز به شکل حقیقی خود اقامه شود، بسیاری از هزینه‌های اجتماعی ناشی از وقوع جرم کاهش می‌یابد. -

عقیق:نشست هم‌اندیشی با نویسندگان مطرح کشور در حوزه ادبیات داستانی با حضور حجج اسلام مجتبی کلباسی قائم مقام ستاد اقامه نماز، محمد صادق کفیل رئیس مرکز تخصصی نماز و محمدرضا سنگری مدیر ادبیات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و جمعی از نویسندگان ادبیات داستانی برگزار شد.

*استفاده خداوند از 2 هزار قصه برای بیان معارف الهی/ بین کفر و ایمان چیزی جز ترک نماز نیست

در این مراسم حجت‌الاسلام  مجتبی کلباسی با اشاره به اینکه قرآن مجید در سه بخش کل سوره، جزئی از سوره و برخی آیات به نقل داستان پرداخته است، بیان داشت: بیش از 250 داستان در متن قرآن مجید و دو هزار قصه هم مرتبط با آیات این صحف آسمانی است که نشان می‌دهد خداوند برای بیان معارف خود از شیوه داستان استفاده می‌کند.

وی با اشاره به پرداخت کلیشه‌ای به موضوع نماز در آثار هنری، خواستار توجه بیشتر نویسندگان ادبیات داستانی در انتقال معارف الهی نماز شد و افزود: در روایت آمده است که بین کفر و ایمان چیزی جز ترک نماز نیست، بنابراین در جامعه‌‌ای باید مجموعه تلاش‌ها این شود که به سوی نماز سوق داده شوند و با احیای نماز جامعه‌ای مؤمنانه داشته باشیم.

حجت‌الاسلام کلباسی پرداختن به مباحث نماز را یکی از ضروریات جامعه امروزی نسبت به 50 و 100 سال گذشته دانست و تصریح کرد: اگر می‌خواهیم از نظر فرهنگ و سلامت جامعه خود را در برابر همه هجمه‌ها دفاع کنیم، سنگری مهم‌تر از نماز نخواهد بود، نه آن نماز خواندن کلیشه‌ای! بلکه نمازی که معجونی از دارو و درمان بسیاری از دردهاست.

*نقش بازدارندگی نماز در کاهش جرایم اجتماعی/ خدمت به اقامه نماز در جامعه خدمت به انسانیت است

وی با اشاره به نقش ادبیات داستانی کودک و نوجوان برای پایه‌گذاری اندیشه‌ای نماز، ادامه داد: بارها در قرآن کریم از واژه «ویل» استفاده شده است که چنین افرادی سرنوشت بدی در انتظارشان است مانند: «وَیْلٌ لِّلْمُطَفِّفِینَ»، «وَیْلٌ لِّکُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ»، «وَیْلٌ لِّکُلِّ أَفَّاکٍ أَثِیمٍ»، «فَوَیْلٌ لِّلَّذِینَ یَکْتُبُونَ الْکِتَابَ بِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هَـذَا مِنْ عِندِاللّهِ» که در این راستا یکی از خطاب‌ها شامل نمازگزاران است،‌ «فَوَیْلٌ لِّلْمُصَلِّینَ، الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ»، کسانی که نماز آن‌ها تنها پوسته خشکی است که همراه با ریاکاری، دغل‌بازی و ... است.

قائم مقام ستاد اقامه نماز با اشاره به اینکه در ازای هر جرمی هزینه‌های اجتماعی زیادی به جامعه تحمیل می‌شود، درباره نقش نماز به عنوان یک عامل بازدارنده، گفت: همانا اقامه نماز «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى‏ عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَرِ» است و اگر نماز به شکل حقیقی خود اقامه شود، بسیاری از هزینه‌های اجتماعی از وقوع جرم کاهش می‌یابد که تجربه و عمل درستی این ادعا را نشان داده است.

وی ادامه داد: این نگاه درونی است که باعث می‌شود حتی اگر جرمی را مرتکب شود، همان نماز فریاد می‌زند، در واقع خدمت به اقامه نماز در جامعه خدمت به انسانیت، خدمت به سلامت جامعه، خدمت به اولیای الهی و یاری خداست.

*استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه برای ورود به عرصه ادبیات داستانی

همچنین حجت‌الاسلام محمدصادق کفیل رئیس مرکز تخصصی نماز با اشاره به فعالیت چهار سال گذشته سازمان متبوعش، هدف از برگزاری چنین نشستی را هماهنگی میان نویسندگان ادبیات داستانی برای ورود به بحث نماز و ترویج آن در حوزه هنر خواند و گفت: ستاد اقامه نماز این آمادگی را دارد که از آثار شما نویسندگان در حوزه نماز حمایت‌های لازم را انجام دهد.

وی با اعلام اینکه کلاس‌های نویسندگی ویژه طلاب برادر در پایه‌های ده و سطح سه حوزه در مرکز تخصصی نماز از مهر ماه گذشته آغاز شده است، افزود: هدف از برگزاری چنین کلاس‌هایی تربیت نیروی متخصص و متعهد برای ورود به حوزه هنر است تا بتوانند پایه‌های اصلی تولیدات فرهنگی و هنری را تأمین کنند.

* از ورود داستان نماز به متن کتب درسی تا ایجاد فضای همدلانه برای نویسندگان

همچنین محمدرضا سنگری  مدیر ادبیات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در طی سخنانی خواستار استفاده همزمان از سخت‌افزار و نرم‌افزار در حوزه ادبیات داستانی نماز شد و گفت: لازم است در این زمینه مقوله موضوعی مدیریتی لحاظ شود، یک اجلاسی با موضوع ادبیات داستانی برگزار شود،‌در همین راستا داستان‌های مفید نماز گردآوری شده و در قالب هنری زیبا به جامعه عرضه شود.

نویسندگان حاضر در این نشست هم‌اندیشی هر یک به ارائه دیدگاه‌های خود در زمینه هر چه بهتر عمل کردن نویسندگان ادبیات داستانی در حوزه نماز پرداختند که تولید فیلم و انیمیشن با محوریت نماز، ورود داستان نماز به متن کتب درسی دانش‌آموزان، ایجاد فضای همدلانه برای نویسندگان برای تولید ایده، روی ایدئولوژی نویسندگان جوان کار شود، استفاده از منشور هنرمندان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری برای نقشه راه حرکت در فعالیت فرهنگی نماز، بازنگری در سبک زندگی مؤمنانه در آثار هنری، دعوت از ناشران پرفروش برای ورود به عرصه تبلیغ نماز و تخصیص امکانات لازم برای حمایت از نویسندگان در امر داستان نویسی نماز از جمله پیشنهادات مطرح شده در این نشست بود.


منبع:قارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین