عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۶۸۷
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۴
تمام آثار و نتایج دنیوی و اخروی که بر نیکی به والدین است، دعاکننده برای حضرت حجت خواهد داشت. چنان که امام پدر حقیقی تمام مردم است، پس هر که به او نیکی کند، رستگار می شود.

عقیق:  "مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت‏ اللّه‏ سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(۱۳۴۸ ـ ۱۳۰۱ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة‏اللّه که حقش بر گردن ما افزون‏تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى‏شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است.
اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مى‏نویسد:
"چون ما نمى‏توانیم حقوق آن حضرت را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، به جا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، مى‏باشد."
آثار نیکی به والدین برای دعا کننده
تمام آثار و فواید و نتایج دنیوی و اخروی که بر نیکی به والدین است دعا کننده برای حضرت حجت خواهد داشت چنانکه در بخش سوم کتاب متذکر شدیم که امام پدر حقیقی تمام مردم است پس هر که بر او ظلم کند عاق پدر حقیقی خویش گشته و هر که به او نیکی نماید به تمام آنچه بر نیکی کردن به پدر ظاهری مترتب است رستگار می شود.
و تردیدی نیست که والد حقیقی حقش عظیم تر و مقامش بالاتر است و از پدر ظاهری نسبی انسان شایسته تر است که به او احسان گردد.
دلیل بر این معنی در حدیثی طولانی از تفسیر امام روایت شده که فرمود: و البته حق ما بر شما عظیم تر است از حق پدر و مادری که از آنها متولد شده ایم که ما اگر طاعتمان کنید شما را از آتش به سوی خانه آرام و جاویدان نجات دهیم...
کما اینکه بدون شک دعا برای پدر به خصوص با امر او به ان از روشن ترین انواع نیکی و مهمترین و سودمندترین آنهاست.
و اما آثار و فواید نیکی به والدین از انواع مختلف خبر دنیا گرفته تا ثواب های اخروی از موضوع بحث ما در این کتاب خارج است.


منبع:آینده روشن

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین