عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۵۲۹
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۱
قرآن دست‌نویس ارزشمندی که توسط آقای دکتر ناصر رضایی برنا به خط نسخ ایرانی کتابت شده است، به گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.

عقیق:حجّت‌الاسلام و المسلمین نوری‌نیا، کارشناس اداره مخطوطات این سازمان، ضمن سپاس و قدردانی از اهداکننده این قرآن، آن را عملی پسندیده نامید و یادآور شد: «کتابخانه آستان قدس رضوی، بزرگ‌ترین گنجینه قرآن‌های دست‌نویس جهان را در اختیار دارد که قرآن‌های منسوب به ائمه اطهار(ع)، گل سرسبد آن به شمار می‌روند».
نوری‌نیا به قرآن‌های منسوب به امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع)، امام موسی‌کاظم(ع) و امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: «نهضت قرآن‌نویسی هنوز در میان عاشقان و ارادتمندان به کلام وحی، ادامه دارد و بر اساس آن، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، سالانه پذیرای بسیاری از قرآن‌هایی است که در سال‌های اخیر دست‌نویس شده‌اند».
در ادامه، هنرمند و اهداکننده این قرآن، انگیزه خود برای اهدای این اثر هنری و معنوی به آستان ملکوتی حضرت رضا(ع) را عشق و ارادت به امام رضا(ع) عنوان کرد و گفت: «احساس می‌کنم که این قرآن در جایی بسیار خوب در کتابخانه حضرت رضا(ع) قرار گرفته است».
دکتر ناصر رضایی برنا با اشاره به مجموعه قرآن‌های کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: «گنجینه قرآن‌های دست‌نویس کتابخانه حضرت رضا(ع)، گنجینه‌ای بی‌همتا و بی‌بدیل است که باید مسئولان آستان قدس رضوی از عظمت این مجموعه در سطح جهانی آگاه باشند و از این ثروت بی‌همتای الهی به نحو احسن پاسداری کنند».
وی کتابت این اثر معنوی را عشق به کلام وحی عنوان کرد و گفت: «کتابت این قرآن دست‌نویس را از هجده سالگی شروع کرده‌ام».
دکتر ناصر رضایی برنا خاطرنشان کرد: «دو صفحه آغازین این قرآن، دارای کتیبه صدر و ذیل با گل‌های زرین است و سرسوره‌ها نیز به همین طریق، تزیین شده است».
وی با بیان این که اندازه این قرآن، 38 در 53 سانتی‌متر است، گفت: «آیه‌های شریف قرآن بر روی مقوای مشکی با مرکب سفید، و ترجمه آیه‌ها به صورت رنگی‌نویسی با دانگ کتاب و به خط نستعلیق کتابت شده است».
رضایی برنا با اشاره به این که سرلوح‌های این قرآن با رنگ‌های مختلف و جدول‌بندی اوراق به سفیدی است، گفت: «جلد قرآن، گالینگور و عطف و گوشه‌ها تیماج فرنگی است».
گفتنی است که گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی با بیش از 85 هزار دست‌نویس گرانمایه، شامل مصاحف شریف منسوب به ائمه اطهار(ع)، قرآن‌های کتابت‌شده بر روی پوست آهو، کتاب‌ها و رساله‌های علمی، فرهنگی و هنری، جلدهای نفیس روغنی، سوخت و معرّق، مرقّع‌های هنری و ...، غنی‏ترین گنجینه دست‌نویس‌های کهن در منطقه و جهان اسلام به شمار می‏آید.
 

منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین