عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۵۲۵
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۲
نويسنده كتاب «عظمت مكه، غربت مدينه، چگونه بروم»، با بيان اينكه مقدمه حج اخلاص و اصلاح نيت است، از توبه به عنوان لازمه سفر حج وعمره و حق‌الناس به عنوان مهمترين مرحله آن نام برد.

عقیق:با اشاره به آيه ۹۷ سوره آل عمران و آيه ۲۸ سوره حج، اظهار كرد: خداوند زيارت خانه خود را بر كساني كه توانايي رفتن به اين سرزمين مقدس را دارند واجب كرده و امام سجاد (ع) مي‌فرمايد «يكي از حقوقي كه بر عهده ما است حق حج است و حج باعث مي‌شود كه انسان‌ها از گناهانشان فاصله بگيرند و توبه آنها پذيرفته شود».
وي يادآور شد: اولين مطلبي كه هر زائر بايد مدنظر بگيرد اين است كه مقدمات حج را فراهم كند؛ اولين مقدمه حج اخلاص و اصلاح نيت است و فرد بايد خود را براي حضور در مكه و آن مكان مقدس پاك كند؛ دومين لازمه سفر حج توبه است كه مهمترين مرحله توبه، حق‌الناس است.
اين استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به سومين مقدمه‌اي كه بايد براي سفر حج فراهم شود، گفت: وقتي براي سفر حج با نزديكانمان خداحافظي مي‌كنيم بايد به ياد سفر آخرت باشيم و از تمام دلبستگي‌هاي دنيا خداحافظي كنيم و چهارمين مقدمه لازم براي سفر حج اين است كه مناسك ايام حج را به درستي فرا بگيريم و وظيفه روحانيون است كه بحث تقليد، غسل، طهارت، خمس و امثال اين‌ها را براي زائران بيان كنند.
محمدزاده گفت: قبل از حركت بهتر است زائران دو ركعت نماز بخوانند و دعاي
۳۳ صحيفه سجاديه را مرور كنند و از خداوند بهترين سفر و بهترين خيرات را طلب كنند اگر مي‌توانند گفت‌وگو و روايتي كه امام سجاد (ع) با شبلي (يكي از اصحاب خود) داشته مطالعه كنند. اين گفت‌وگو‌ي مفيد امام در اكثر كتاب‌ها و كتابي كه نوشته بنده يعني «عظمت مكه، غربت مدينه، چگونه بروم» وجود دارد و در كتاب آيت الله جوادي آملي نيز به آن اشاره شده است و بهتر است زائران آن را مطالعه كنند.
وي ادامه داد: زماني كه در آن مكان مقدس هستيم بايد همواره وضو داشته باشيم و در زيارت‌ها غسل كنيم و دعاهايي كه وارد شده را مطالعه كنيم. زائران فراموش نكنند اولين باري كه چشم‌مان به خانه خدا مي‌افتد سه تا از دعاهايشان مستجاب مي‌شود پس بهترين دعاها و خواسته‌ها را از خداوند متعال طلب كنيم.
اين استاد حوزه و دانشگاه اظهار كرد: زائران بايد بدانند كه در چه سرزميني پاي گذاشته اند و قداست اين سرزمين را حفظ كنند و فراموش نكنند كه تمام رفتارهايشان از طريق دوست و دشمن ديده مي‌شود.
نويسنده كتاب «عظمت مكه، غربت مدينه، چگونه بروم»، تاكيد كرد: دشمنان مي‌خواهند از كوچكترين حركات ما سورژه بگيرند پس اين زائران هستند كه بايد اعتبار كشور را حفظ كنند و از مجادلات بيهوده و تجملات دوري كنند و برادري و وحدت خود را حفظ كنند.
محمدزاده در پايان گفت: زائران دستاوردهاي سياسي و اجتماعي و اقتصادي را براي سايرين بيان كنند و در نمازهاي آنها شركت كنند كه اين حضور آنها باعث وحدت بيشتر مي‌شود و در حرف زدن‌ها و ساير مسائل رعايت ادب را به جاي آورند.


منبع:حج

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین