عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۵۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۰

 به گزارش عقیق، شبکه دوم سیما در ايام شهادت امام محمد باقر (ع) و عيد سعيد قربان، مستندي با عنوان «الا یا اهل العالم» با موضوع پیاده‌روی جمعی دانشجویان هنرمند با همراهی حجت الاسلام علیرضا پناهیان را پخش کرد که تاحدي غافلگیر کننده و شايد در ابتداي برنامه، بي‌موقع جلوه مي‌نمود. بخصوص اينكه اين پياده‌روي در مسير نجف به كربلا صورت مي‌گرفت و هرچند كاري تازه به نظر مي‌آمد كه سؤال‌هاي بسياري در مورد آن مطرح مي‌شد اما انتخاب زمان آن نيز تأمل برانگيز بود.

اندکی پس از عید قربان، علم‌های هیئات حسینی بلند می‌شود، داربست‌های خیمه یکی پس از دیگری در سطح شهرها جا خوش می‌کند و... اینها تنها نشانه‌هایی برای استقبال از یک حماسه عظیم است.

پس از عید غدیر آرام آرام داربست‌هايي كه به احترام عيد بزرگ ولايت سبزپوش بودند، جامه عزاي حسيني بر تن می‌کنند و شهر را درتکاپوی محرم می‌برند. زمان زیادی نمانده، با محاسبه مدت ‌زمان سه روزه بیعت غدیر بین 9 تا 10 روز از عید ولایت تا محرم زمان باقي‌ست.

حجت الاسلام والمسلمين پناهيان در اين مستند با اشاره به روايتي مي‌گويد: "سفارش شده عاشورا را در محله و شهرهای خودتان عزاداری کنید اما..."

بحث از اینجاست که پس از چهل روز سوگواری و عزداری، زمانی که می‌رود تا ذکر محرم آرام شود، سفارش شده که «اما اربعین به کربلا بیایید...»

پياده‌روي كربلا در اربعين حسيني، سنتی‌ست که از دیرباز و شاید از همان 1400 سال پیش و پس از حماسه کربلا پایه‌گذاری شده است که مي‌توان آن را حماسه‌ای به منظور بزرگداشت، که نه، فریاد زدن آن حماسه عظیم در عالم قلمداد کرد.

بايد آنقدر با صداي رسا از اين حماسه عظيم ياد كرد كه همه عالم «حسين (ع)» را بشناسند و از او بپرسند. در همين مستند حضرت آیت‌ الله بهجت هنگامی که از ظهور حضرت حجت(عج) سخن به میان می‌آورد، به تعبيري می‌فرمايند «حضرت حجت (عجل الله تعالي فرجه الشريف)‌ با نام حسین(ع) خود را به عالم معرفی می‌کند» تو گویی باید همه عالم تا آن روز حسین(ع) را شناخته باشند که نام او فتح باب کلید فرج شود.

حماسه پیاده‌روی اربعین را شاید بتوان حرکتی جهانی برای این مهم ارزیابی کرد. خصوصاً اينكه اكنون از بسياري از كشورهاي اسلامي در اين حماسه سهيم هستند و زوار دارند.

پياده‌روي 100 كيلومتري از نجف اشرف به کربلاي معلا كه با توجه به آمار اعلام شده، پس از سقوط صدام در عراق در نخستین زیارت پیاده اربعین، دو میلیون نفر از مردم عراق حضور داشتند و اكنون با افزایش هر ساله این جمعیت، به 18 ميليون نفر در سال گذشته (90) رسیده است.

هرچند سال‌هاست كه کاروان‌های دانشجویی علم‌دار آغاز چنين حركت‌هايي هستند، اما با توجه به زمان باقی مانده تا اربعین به نظر می‌رسد پخش چنین مستندی راه را برای برنامه‌ریزی کاروان‌ها به منظور حضور در اين حماسه ميليوني هموار کند.



"مریم اختری"


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین