عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۵۰۰
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷

عقیق: "ثار" از ریشه ثار و ثوره به معنای انتقام و خون‌خواهی و نیز به معنای خون آمده است.

نکته‌ها:

.1
برای ثارالله معانی و وجوه مختلفی ذکر شده که هر یک تفسیر خاص خود را می‌طلبد و در مجموع به این معنا است که خداوند ولی دم آن حضرت است و خود او خون آن بزرگوار را از دشمنان‌اش طلب می‌کند چرا که ریختن خون سیدالشهدا در کربلا تجاوز به حریم و حرمت الهی و طرف‌شدن با خداوند است، به طور کلی از آن جهت که اهل بیت(ع) آل الله هستند، شهادت این امامان ریخته‌شدن خون متعلق به خداوند است.

.2
همان‌گونه‌ که می‌دانیم امام حسین (ع) در آن شرایط سخت با بهترین روش شیعیان را به حرکت راه نمود و با نثار خون خود و عزیزان‌اش نهال اسلام را آبیاری کرد و به پاس این ایثار و فداکاری بزرگ در بارگاه خداوند منزلتی بس رفیع یافت، این منزلت همان منزلت ثاراللهی است. این زیات هم امام حسین (ع) را خون و خون‌بهای خدا دانسته است و هم پدر گرامی‌اش امام علی (ع) را. ثارالله یعنی خون خدا، خون‌بهای خدا، یعنی اگر خونی به ناحق ریخته شود کسانی به خون‌خواهی او قیام می کنند و داد مظلوم را از ظالم می‌ستانند و خون‌خواه امام حسین (ع) و امام علی(ع) خدا است.

.3
اگر ثار به معنای خون باشد قطعا مراد از ثارالله معنای حقیقی نیست بلکه یک نوع تشبیه کنایه و مجاز است چون مسلم است که خدا موجودی مادی نیست تا دارای جسم و خون باشد؛ پس این تعبیر از باب تشبیه معقول به محسوس است یعنی همان‌گونه که نقش خون در بدن آدمی نقش حیاتی است وجود مقدس امام حسین (ع) نسبت به دین خدا چنین نقشی دارد و احیای اسلام با نهضت عاشورا بوده است.

.4
هنگامی که انسان دل از غیر خدا برمی‌دارد و به خدا دل می‌بندد تمام اعضای وجود او الهی می‌شود به طوری که همه وجود او از پوست و خون گرفته تا دست و پا و زبان و سایر اعضای او الهی می‌شود. وقتی انسان محبوب و دوستدار خدا شود و خدا او را دوست بدارد پروردگار متعال می‌فرماید من گوش او می‌شوم، همان گوشی که با آن می‌شنود و چشم او می‌گردم همان چشمی که با آن می‌بیند و زبان‌اش می‌شوم، همان زبانی که با آن سخن می‌گوید و دست او می‌گردم همان دستی که با آن بگیرد، اگر دعا کند اجابت‌اش کنم و اگر از من خواهشی نماید به او عطا نمایم.

حسین (ع) به تمام معنی از همه چیز گذشت و دل به دوست سپرد لذا همه وجود او الهی گردید و به همین خاطر می‌گوییم خون او خون خداست.

.5
خدا موجودی مادی نیست که دارای جسم و بدن باشد و دستگاه گوارش و مرکز پالایش خون داشته باشد، لیکن از باب تشبیه معقول به محسوس است، یعنی همان‌گونه که نقش خون در بدن آدمی نقش حیاتی است بود و نبودش مرگ و زندگی او را رقم می‌‌زند، وجود مقدس امام علی و امام حسین نزد خدا و در دین او چنین نقشی دارند که اگر علی نبود، اسلام نبود و اگر حسین نبود، اسلام و تشیع نبود. امروز بقای اسلام و آداب مسلمانی به برکت آن دو وجود مبارک است یکی در مدینه و جنگ احزاب با شمشیرش مظهر تام کفر و شرک را از پای درآورد و عامل توسعه و گسترش اسلام در حوزه حجاز و امپراتوری روم و ایران گردید و دیگری در کربلا...

معنای والتور الموتور

وتر: در لغت به معنای تنها فرد طاق آمده است و موتور به معنای آن کسی که از او کشته شده و انتقام‌اش را نگرفته باشد را می‌گویند یا به معنای آنکه قصاص از قاتل کشته خود نگیرد.

لذا با توجه به نکات مذکور می شود دو معنا برای عبارت فوق بیان کرد:

.1
و ای تنها کسی که انتقام خونش باز ستانده نشده است.

.2
و ای تنها کسی که انتقام خون فرزندان و یارانت را نگرفته ای.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین