عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۴۹۳
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۴
اشخاصی که بیش از 40 سال نماز خود را در مسجد امام حسن مجتبی (ع) برپا می کردند، یک سال در پی یک گمشده ای سرگردان هستند؛ گمشده ای به نام علامه آیت الله خوشوقت که سال گذشته در کنار خانه خدا ، معبود خود جان به جان آفرین سپرد.

عقیق: امروز پنج شنبه یکم اسفند ماه سالروز درگذشت آیت الله عزیز خوشوقت است، این عالم بزرگ در سال 1305 در تهران به دنیا آمد، وی دروس مقدماتی حوزه را از مسجد معزالدوله آغاز کرد و در مدرسه لر زاده ادامه داد. سپس برای بهره بردن از استادان بنام حوزه به حوزه علمیه قم درآمد و در آنجا در دروس آیات عظام سید حسین بروجردی، سید محمد حسین طباطبائی، امام خمینی، شهید محمد صدوقی، محمد مجاهدی تبریزی، سید مجد الدین قاضی دزفولی و... شرکت کرد.

این علامه بعد از 12-13 سال تحصیل در قم به تهران بازگشت و در تهران به تدریس و شاگرد پروری پرداخت. امامت جماعت در مسجد امام حسن مجبتی(ع) در تهران و جلسۀ درس اخلاق ایشان که هر دو هفته یک بار در مسجد اعظم قم تشکیل می شد از جمله اموری بود که ایشان بدان اشتغال داشت.

ایشان از شاگردان حضرات آیات عظام بروجردی و امام خمینی(ره) در فقه و از شاگردان علامه طباطبایی در فلسفه، تفسیر و عرفان عملی بود.علاوه بر فقاهت، آرای ممتازی در تفسیر قرآن داشت و در زمره برجستگان سیر و سلوک و عرفان اسلامی به شمار می رفت.

وی پس از کسب درجه اجتهاد به تهران بازگشت و امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) شد. در طول بیش از چهل سال امامت جماعت این مسجد همواره در جهت همراهی با جوانان و هدایت فرهنگی آنان می کوشید و در کنار جلسات تفسیر قرآن کریم، جلساتی نیز به درس های اخلاق اختصاصی می داد تا به وظیفه ای که بر دوش خود احساس می کرد نیز عمل کرده باشد.

علامه خوشوقت یکی از برجسته ترین شاگردان درس عرفان علامه محمدحسین طباطبایی بود و در طول دوران حضورش در تهران، شهید آیت الله قدوسی با اصرار فراوان تلاش می کرد او را به قم بازگرداند تا درس اخلاق خود را در حوزه علمیه این شهر برپا کند.

این عارف و معلم اخلاق همواره تلاش می کرد از برعهده گرفتن مناصب و مسئولیت های سیاسی دوری کند و تنها در اوایل انقلاب به عنوان نماینده امام خمینی(ره) به عضویت ستاد شورای عالی انقلاب فرهنگی درآمده بود.


آیت الله خوشوقت بهمن ماه سال گذشته که به مکه مکرمه سفر کرده بود پس از انجام مناسک حج دچار تنگی نفس و در بیمارستان ملک فهد بستری شد. وی پس از 17 روز بیماری، بامداد دوم اسفند 1391 به وداع محبوب خود رسید
.


منبع:ایرنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین