عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۳۵۲
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۸
چهل و دومین شماره از مجله شیعه شناسی که مجله ای در حوزه الهیات، تاریخ، و جامعه شناسی شیعیان جهان است منتشر شد.

عقیق:در این شماره از مجله مقالاتی با عناوین مختلف و از جمله نوشتارهای ذیل به چاپ رسیده است:

اصحاب امامان شیعه و سیره نگاری، غیبت و نظریه پردازی آل نوبخت، تشیع و پیشینه آن در بحرین، حق الله پایه نظم اجتماعی در فقه شیعه، ورزش باستانی زورخانه و جایگاه آن در ترویج تشیع، اخلاق و عرفان شیعی و تلفیق آنها از نظر خواجه نصیرالدین طوسی، تشیع در پایتخت های صفویه، داود رقی و سهم او در ترویج علوم و معارف شیعی و... .

اما یکی از مقالات خواندنی و ارزشمند این شماره از مجله شیعه شناسی مقاله ای با عنوان «حق الله پایه نظم اجتماعی در فقه شیعه» است.

در این مقاله به دیدگاه اسلام در حوزه تفکر شیعی نسبت به حداقل عناصر لازم برای برقراری نظم در جوامع پرداخته شده است و به بررسی میزانی توجه شده است که با بی بهره بردن جوامع از آن، افول و نابودی نظم اجتماعی را می توان از رهاورد آن انتظار داشت.

در این یادداشت این نکته مورد توجه قرارگرفته است که حق الله و حق الناس از اصطلاحات حقوق اسلامی است و اولی ناظر به مصالح عمومی و ضامن نظم و انضباط اجتماعی و دیگری ناظر به مصالح شخصی است.

در فقه و حقوق جزای شیعه، حدود ده گانه حق الله ذکر شده است. این حدود ضامن دین، عقل، جان، مال و ناموس است.

از آموزه های اسلامی در این مقاله پژوهشی چنین بهره برده شده است که با توجه و تعمق در این نکات به این نتیجه نائل می آییم که حداقل میزان لازم برای برقراری نظم در هر جامعه ای، رعایت این امور و مصالح مبتنی برآن است.

و در ادامه این نکته مورد اشاره قرارگرفته است که شدت و ضعف مجازات در این امور، با آثار مترتب بر آنها در جامعه منطبق باشد.

در این مقاله، دو نمونه از مصادیق حدود با هم مورد مقایسه و سنجش قرارگرفته است.

یکی دیگر از مقالات خواندنی و ارزشمند این شماره از مجله شیعه شناسی حدیث غدیر و تحلیل و تبیین معنای «مولی» در آن از منظر شیعه است.

این مقاله بر مبنای تحلیل و بررسی معنا و حقیقت امامت و ولایت الهی از نظر قرآن، روایات اهل بیت(ع) و عالمان شیعه که اهمیت بسزایی در شناخت مکتب تشیع دارد است.

در این نوشتار، بر محور حدیث غدیر به این موضوع پرداخته است و پس از بررسی معنای مولی در لغت و قرآن، با استناد به آیات و روایات وارد شده در این زمینه، به تحلیل و تبیین حقیقت مولویت و اختصاص آن به خداوند متعال و نیز امکان تفویض آن به بندگان برگزیده الهی پرداخته است.

سپس با بهره گیری از کلام امامان شیعه و استشهاد به شعر شاعران و ادیبان معاصر واقعه غدیر، بر دلالت واژه مولی بر مقام افتراض طاعت، تأکید کرده و در نهایت، با طرح و بررسی نظرهای هفت تن از بزرگان شیعه، بحث را به اتمام رسانده است.

مجله شیعه شناسی تلاش دارد تا ضمن حفظ رویه پژوهشی خود به مباحث کلامی و تاریخی و حدیثی و نیز عقاید و شبهات مطرح در حوزه معارف شیعی از منظر محققانه بپردازد و پاسخگوی نیاز محققان و پژوهشگران و نیز سایر علاقمندان این حوزه باشد.

فصلنامه علمی و پژوهشی شیعه شناسی به صاحب امتیازی موسسه شیعه  شناسی ومدیرمسئولی دکتر محمد تقی زاده داوری منتشر می شود.

 علاقمندان می توانند باشماره تلفن 02532804655  تماس حاصل نمایند.

 

 منبع:حوزه

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین