عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۲۷۳
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۴
برخي از آثار تاريخي علاوه بر شان تاريخي و فرهنگي داراي ارزش معنوي هم هستند و به عبارتي جزو اشياء مقدس نيز به حساب مي‌آيند.

عقیق: آثاري كه تعداد آنها در كشور كم نيست و مي‌توان تعدادي از آنها را در هر موزه و مجموعه‌اي مشاهده كرد، پرده خانه خدا يكي از همين آثار تاريخي مقدس محسوب مي‌شود كه هم اكنون در شرايط ويژه‌اي در كاخ سعدآباد نگهداري مي‌شود.
اثري فاخر از هنرمندان كشورهاي مسلمان كه حدود نيم قرن پيش به پادشاه ايران هديه داده شده است.
درواقع اين پرده مقدس، قطعه‌اي از نوار دور خانه خدا به طول
۲متر و۷۰ سانتيمتر و عرض ۹۰ سانتيمتر است كه در سال ۱۳۴۵ به ايران هديه داده شد.
جنس پرده خانه خدا از مخمل و دور تا دور آن با طرح گل و برگ نقره دوزي شده است و در وسط آن آياتي از قرآن كريم با خط ثلث با رشته‌هايي از طلاي
۲۴ عيار زرين دوز شده است.

با توجه به ارزش بالاي معنوي اين پرده، همواره گروه‌هاي بسياري براي بازديد از آن به موزه سعدآباد مي‌آيند و به عبارتي مي‌توان اذعان داشت كه پرده خانه خدا با ارزش‌ترين اثر مقدس اين مجموعه تاريخي محسوب مي‌شود.
پرده خانه خدا در طول تاريخ
اولين بار حضرت اسماعيل (ع) اقدام به پوشاندن كعبه كرد؛ در آن زمان معماري بناها و خانه‌ها به صورتي بود كه با باز شدن در، درون خانه و ساكنين آن در معرض ديد رهگذران قرار مي‌گرفت، به همين دليل حضرت اسماعيل (ع) تصميم گرفت با پشم گوسفند پرده و پوششي براي خانه كعبه تهيه كند و بخشي از آن را نيز با حصير بپوشاند، در زمان حج، حجاج با ديدن پوشش بر روي خانه كعبه شگفت زده شدند و تصميم گرفتند حصير را از روي آن بردارند و پوشش و پرده‌اي يك دست براي آن تهيه كنند و در اين بين هر سال يك طايفه اين وظيفه را بر عهده گرفت.
در دوره قصي بن كلاب از نياكان پيامبر (ص) قبيله قريش مسئوليت تهيه پوشش خانه را بر عهده گرفت و امر پرده‌داري و كليدداري خانه خدا بر عهده اين طايفه بود؛ حضرت محمد (ص) براي اولين بار بعد از فتح مكه پوششي از پارچه يماني تهيه كرد و پس از ايشان نيز، خليفه‌ها و حضرت علي (ع) اين كار را ادامه دادند و گاه جامه‌اي از پارچه‌هاي يمني و گاه از پارچه‌هاي سفيد مصري بر خانه كعبه پوشانيدند.
در حال حاضر پرده خانه خدا با همكاري كشورهاي مسلمان و در كارخانه‌هاي داخل و خارج عربستان تهيه مي‌شود، كار تزيين آن را هنرمندان شهر مكه بر عهده دارند و پارچه حرير آن را هر سال يكي از كشورهاي مسلمان هديه مي‌كند.


منبع:حج

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین